آویشن و خواص فراوان آن

یکی از بهترین و پر خاصیت ترین گیاهان آویشن است زیرا مصرف آن موجب از بین رفتن نفخ معده ناشی از عدم هضم غذا میشود با نوشیدن دمنوش آویشن آرامش اعصاب را به خود هدیه میدهید. اگر دچار گلو درد که یکی از عوارض سرماخوردگی است شدید کافی است یک فنجان دمنوش آویشن را به صورت گرم میل کنید درد گلویتان آرام میشود. این گیاه همچنین یک داروی خلط آور است که باعث پاکسازی مخاط حلق میشود. علاوه بر موارد ذکر شده با مصرف آویشن دهان خوشبو خواهد شد.

آویشن به انگلیسی : Thyme


زیاده روی در مصرف آویشن

آویشن هم مانند هر چیز دیگری در صورت مصرف بیش از اندازه عوارضی را به دنبال دارد . مصرف زیاد و مستمر آویشن باعث می شود که آلبومین در ادرار ظاهر شود . در طب سنتی ایران آویشن را دارای خاصیت سقط کننده جنین معرفی کرده اند ، به همین دلیل مصرف آویشن برای زنان باردار به هیچ عنوان توصیه نمی شود .

آویشن ضد سرطان

تحقیقات دانشگاهی نشان داده است آویشن می تواند از بروز سرطان روده بزرک جلوگیری کند . در مورد آویشن کوهی نیز تحقیقات نشان می دهد که برای سرطان سینه مفید می باشد .

ماده ای به نام « کارواکرول » در آویشن وجود دارد که به عنوان یک ماده ضد تومور های سرطانی شناخته می شود و می تواند در کنار درمان های طب نوین برای بیماران سرطانی مفید واقع شود .

آویشن ضد حشرات خطرناک

آویشن به عنوان یک دفع کننده حشرات خطرناک مانند » پشه ببر و پشه آمریکایی شناخته می شود .پشه ببر در قسمت جنوب شرقی آسیا با انتقال بیماری تب زرد جان انسان های زیادی را به خطر می اندازد .

پشه
پشه

آویشن و تقویت سیستم ایمنی بدن

گیاه آویشن غنی از انواه آنتی اکسیدان و امگا 3 می باشد . آنتی اکسیدان ها با جلوگیری از عفونت ها در کنار تقویت مغز و سیستم عصبی توسط امگا3 موجب می شوند تا بدن در مقابل انواع باکتری و بیماری ها تقویت شود .

آویشن ادرارآور مفید

در طب سنتی چین برای سم زدایی از آویشن استفاده می کردند زیرا آویشن یک ماده ادرارآور می باشد . افزایش ادرار کمک می کند تا مواد مضر و سمی از بدن خارج شوند .برای برخی از افراد که ادرار کمی دارند و این موضوع به کلیه های آنها آسیب میزند نیز می تواند مفید باشد .

خواب راحت با آویشن

یکی ا خواص روغن آویشن آرام بخشی و رفع خستگی می باشد . همچنین در مورد چای آویشن آورده اند که مصرف آن در افزایش کیفیت خواب مفید می باشد .

خواب کافی
خواب کافی

آویشن ضد کم خونی

وجود مقادیر بالای آهن در گیاه آویشن باعث شده است که به عنوان یک مبع مفید برای افرادی که از کم خونی رنج می برند بحساب آید . آهن یکی از مواد معدنی می باشد که برای ساخت گلبول های قرمز خون در بدن مصرف می شود . افرادی که دچار کم خونی می باشند به مقدار آهن بیشتری برای ساخت گلبول های قرمز نیاز دارند. این افراد گاهی از مکمل های مصنوعی آهن استفاده می کنند ولی می توان با تغذیه مناسب بی نیاز از این مکمل های مصنوعی زندگی کرد .

خون
خون

آویشن ضد مسمومیت

بسیاری از افراد در مورد خاصیت ضد مسمومیت آویشن تردید داشتند ، اما نتیجه تحقیقات علمی ثابت کرده است که روغن آویشن می تواند مواد سمی موجود در سایر مواد خوراکی را نابود کند . به عنوان مثال در یک تحقیق ثابت شده است که آویشن می تواند سم شیگلا که معمولا بر روی سبزیجات موجود می باشد را از بین ببرد .

شستشوی سبزیجات با محلول 1% روغن آویشن می تواند باکتری ها شیگلا که بر روی سبزیجات می باشد را بطور کامل (%99.99 ) از بین ببرد .

با اضافه کردن مقداری آویشن به وعده های غذایی می توان از مسمومیت های باکتریایی جلوگیری کرد ، بخصوص در زمانی که سالاد و سبزیجات تازه را مصرف می کنید .

آویشن ضد سرفه قوی

اکثر ایرانی ها در زمان سرماخوردگی از شربت آویشن استفاده کرده اند و بسیاری از افراد از تاثیر مثبت آن راضی می باشند .از نظر علمی آویشن دارای خواص آنتی سپتیک می باشد که یک ماده موثر در درمان مشکلات تنفسی می باشد .برای رهایی از سرفه و گلو درد می توان از دمنوش آویشن یا عسل آویشن استفاده کرد بخصوص در زمان خواب برای راحت تر خوابیدن .

کاروکرول موجود در آویشن به عنوان یک ضد عفونی کننده قوی، برای درمان گلودرد های عفونی بسیار مفید و موثر می باشد .روغن آویشن بهترین راه دریافت کارواکرول می باشد .

طرز تهیه دمنوش آویشن

در یک قوری،  یک فنجان آب ریخته، بگذارید بجوشد، سپس برگ‌ های آویشن را درون آن بریزید و 3 دقیقه صبر کنید تا ته‌ نشین شوند پس از آن نوش جان کنید

اسفاده آویشن در غذا ها

آویشن به عنوان یک ادویه رایج در غذا های ایرانی کاربرد ندارد اما با ورود غذا های فرنگی استفاده از آویشن به عنوان یک ادویه در آشپزی ایرانی نیز رایج شده است .امروزه اکثر ایرانی ها در ماکارونی و پیتزا از پودر آویشن استفاده می کنند .

طعم و عطر آویشن شبیه به ریحان ، مریم گلی ، جوز هندی و اکلیل کوهی می باشد . اگر آویشن را به گوشت های سرخ شده اضافه کنید مزه فوق العاده ای را تجربه خواهید کرد .فقط توجه داشته باشید پودر آویشن تازه خریداری کنید زیرا پودر آویشن کهنه اثرات دارویی کمتر و همچنین عطر و مزه کمتری دارد.

آویشن ضد رفلاکس

پزشکان مصرف پودر آویشن را برای رهایی از رفلاکس معده مفید می دانند . نوشیدن دمنوش آویشن پیش از غذا ( یک ساعت قبل ) علائم رفلاکس معده را تا حدود زیادی از بین می برد .

آویشن مفید برای درد عادت ماهیانه

آویشن با آثار تسکین دهنده ای که دارد برای بانوانی که درد عادت ماهیانه شدیدی دارند توصیه می شود . اثر آرامش بخشی این گیاه در تمام اعضای بدن و حتی دستگاه تولید مثل مشهود می باشد .

خارش واژن
درد عادت ماهیانه


آویشن مفید برای پوست

پزشکان استفاده از ماسک های آویشن و یا بخور آن را برای پوست بسیار مفید میدانند . در مورد فواید این عمل برای پوست می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • کاهش سموم موجود در پوست
  • از بین بردن دانه های سیاه سطح پوست
  • افزایش گردش خون در پوست
  • ضد عفونی کردن پوست
  • از بین برنده قارچ پوستی

آویشن و طب سنتی

خواصی که در طب سنتی برای آویشن ذکر شده است شامل موارد زیر می باشد :

  • ضد اسپاسم
  • عفونت ریه
  • سرماخوردگی
  • آنفلوآنزا
  • رفع تنگی نفس و سرفه و بدگوارشی ودرمان سیاه سرفه
  • برونشیت
  • درمان نفخ
  • گرفتگی‌های عضلانی

طبع آویشن

آویشن از نظر طب سنتی ایران ، طبع گرم و خشک دارد .

محل رویش آویشن در ایران

گیاه آویشن در استان های کردستان و ایلام به صورت خودرو رشد می کند اما در استان های دیگر بصورت کشت توسط انسان تولید می شود .

مضرات و عوارض آویشن

آویشن تازه
آویشن تازه

ماده ی ضد قارچ « تیمول » در بافت سلولی گیاه آویشن موجود می باشد که در کنار این که بسیار مفید می باشد اما در صورت انباشته شدن در بدن انسان می تواند موجب مسمومیت شود . افرادی که در مصرف آویشن استمرار زیاد دارند معمولا در خطر این نوع مسمومیت می باشند .

همانطور که پیشتر گفته شد این گیاه مفید می تواند موجب سقط جنین شود و آن هم به دلیل وجود آلبومین می باشد .

مصرف آویشن در افراد کودکان توصیه نمی شود، البته مقادیر ناچیز آن در کودکان بالای یکسال شاید مشکلی را به وجود نیاورد ولی بتا بر احتیاط استفاده نشود .

استفاده از شربت آویشن را برای سرماخوردگی بدون نظر پزشک آغاز نکنید .

فواید آویشن در کتب طبی قدیم

زکریای رازی در مورد فواید آویشن نوشته است : هضم غذا را آسان می کند و حرارت بدن را تنظیم ، همچنین ضد نفخ می باشد…در درمان عفونت دهان و لثه مفید می باشد .

در کتاب سلامت و تغذیه به وسیله گیاهان تألیف درومر می خوانیم :

«سابقا قائل بودند که آویشن خاصیت تقویت قوای دماغی دارد و ذهن را روشن و حافظه را زیاد می کند. پس از آن مدتی منکر این خاصیت شدند، ولی تحقیقات جدید نشان داد که آویشن واقعا هوش را برمی انگیزاند و نیز در تحریک گردش خون و اعمال جنسی مؤثر است.»

حکیم مؤمن می نویسد :

«مربای آن با شکر و یا عسل ، دو مثقال آن در دفع سموم و امراض نام برده قوی الاثر است. هم چنین است آشامیدن دو مثقال آن با عسل جهت گزیدن عقرب و سایر حشرات و …»

حتی همان طور که امروزه معتقدند، می نویسد:

«مخرج اقسام کرم معده و حب القرع است.»

«و چون شب وقت خواب مقدار یک مثقال آن را بخورند و بخوابند و مداومت بر آن نمایند ذهن را تقویت بخشد و رنگ رو را نیکو گرداند.»

و در جای دیگر می نویسد: «آویشن مبهی (برانگیزنده قوای جنسی) است».



به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :4 تعداد آرا: 6

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir