آیا میدانید گوشت شتر دارای چه خصوصیاتی است ؟

گوشت شتر به نسبت گوشت گاو و گوسفند بسیار کمتر مورد استفاده قرار میگیرد.شاید به این خاطر است که عموم مردم اطلاع چندانی از خواص آن ندارند. اما باید بدانید که این گوشت دارای طبع گرم بوده و موجب دفع سردی بدن میشود.

جگر شتر برای کم خونی مفرط بسیار مفید است. باعث افزایش هوش و ذکاوت میشود. تقویت اعصاب را به دنبال دارد. اگر دچار دردهای استخوانی هستید و به معضل ضعف مفاصل گرفتار شده اید گوشت شتر را در برنامه غذایی خود بگنجانید. این گوشت به نسبت گوشت گاو و گوسفند کلسترول بد خون را بشدت افزایش نمیدهد.

فواید گوشت شتر چیست ؟
فواید گوشت شتر چیست ؟

قیمت گوشت شتر

قیمت گوشت شتر در حدود قیمت گوشت گاو می باشد .


جدول ارزش عذایی و خواص گوشت شتر

 مواد و محتویات مقدار در 100 گرم (درصد)
 اسید چرب 0/23
 فسفر  0/56
 کلسترول 61
 کلسیم 0/62
 سدیم  70
 مس  2/1
 منیزیم 23/6
 روی 3/9
 آهن 7/1
 ویتامین ای  0/70
 ویتامین ب 2 0/18
 ویتامین ب6 0/25

قسمت های قابل استفاده

دل، جگر، قلوه، مغز، زبان و دیگر احشای این حیوان مانند گاو و گوسفند توسط انسان قابل مصرف می باشد ، در برخی از کشور ها پاچه ی شتر به عنوان یک غذای ویژه طرفداران زیادی دارد . کوهان شتر یک توده چربی می باشد که به عنوان منبع چربی حیوانی برای انسان قابل مصرف می باشد .

البته باید توجه داشت زیاده روی در مصرف کوهان می تواند چربی خون را افزایش دهد و بخصوص در افرادی که چربی خون بالایی دارند می تواند خطرناک باشد .

دقت در خرید گوشت شتر

در زمان خرید گوشت شتر به بوی آن دقت کنید هر گونه بوی نامطبوع و ترشیدگی می تواند علامت فساد باشد . کپک زدگی و یا خشک و چروکیده بودن سطح گوشت نیز نشانه فساد آن می باشد . در مورد دل و جگر شتر حساسیت بیشتری داشته باشید و فقط از مراکز فروش مجاز که از سیستم خنک کننده مناسب برخوردار هستند خرید کنید .

فروش گوشت شتر
فروش گوشت شتر

فواید گوشت شتر

در ادامه به بررسی برخی از فواید مصرف گوشت شتر می پردازیم :

سرشار از ویتامین B

گوشت شتر به دلیل وجود مقادیر زیاد ویتامین B فواید زیادی از جمله : تقویت اعصاب ، بهبود رشد جنین و تقویت قدرت جنسی و… را به همراه دارد .

گوشت دیر پز

اکثر مردم در مورد گوشت شتر اطلاعات زیادی ندارند و اکثرا فکر میکنند که گوشت شتر دیر پز می باشد ، اما باید بدانیم که سرعت پخت گوشت شتر شبیه به گاو می باشد . البته باید توجه داشت گوشت شتر های پیر ( بالا 3 ساله ) کمی دیر پز هستند و حتی در مقابل سرخ شدن مقاومت بیشتری دارد .

درد در مفصل های بدن

گوشت شتر مقدار زیادی فسفر و کلسیم دارد و این مواد به کاهش درد مفصل های بدن کمک بسیاری می کنند .اگر از درد مفاصل رنج میبرید توصیه می شود گوشت شتر را در برنامه غذایی خود قرار دهید .

مفید برای کودکان

گوشت شتر اگر از قسمت های بدون چربی آن استفاه شود می تواند برای رشد کودکان بسیار مفید باشد . پروتئین بسیار بالای این گوشت باعث می شود که کودکان شما در سن رشد مواد مورد نیاز خود را دریافت کند .

تقویت معده

گوشت شتر به دلیل طعم و عطر خاصی که دارد در زمان مصرف باعث می شود تا ترشحات معده بیشتر شود و میزان جذب بالا رود ، این اتفاق برای تقویت معده افراد بسیار مفید می باشد .

گوشت سبز

گوشت شتر به دلیل پرورش در طبیعت و عدم استفاده از هورمون های مصنوعی و آنتی بیوتیک ها یک گوشت سبز به حساب می آید . هورمون های مصنوعی می توانند رشد جنین و کودکان را تحت تاثیر قرار دهد و حتی در افراد بالغ مشکلاتی را به وجود بیاورد .آنتی بیوتیک های موجود در گوشت حیوانات باعث می شود که بدن انسان ها در زمان نیاز به آنتی بیوتیک ها مقاوم شود و خطرات جدی پیش آید .

مناسب برای ورزشکاران

اگر شما یک ورزشکار هستید و به دنبال یک منبع غنی از پروتئین هستید در مصرف گوشت شتر درنگ نکنید . در صورتی که میزان مصرف کالری بالایی دارید میتوانید مقداری از چربی این حیوان را نیز مصرف کنید .

گوشت شتر در طب سنتی ایران

در قدیم و طب سنتی ما ، از چربی های کوهان شتر برای درد مفاصل استفاده می کردند و خوردن پاچه و قلم شتر را برای درد استخوان مفید میدانستند .

افزایش قوای جنسی

اعراب از قدیم میدانستند که مصرف گوشت شتر برای افزایش قدرت جنسی مفید می باشد . بررسی های علمی نشان داده است که روی موجود در گوشت این حیوان واقعا در افزایش قوای جنسی تاثیر مثبت دارد .

مصرف گوشت شتر
مصرف گوشت شتر

ضدپوکی استخوان

گوشت شتر به دلیل غنی بودن از کلسیم می تواند برای افرادی که پوکی استخوان دارد مفید باشد و همچنین برای دختران و زنان به عنوان پیشگیری از پوکی استخوان می تواند بسیار مفید باشد .

مفید برای بیمارن قلبی

گوشت هر قسمت از بدن شتر میزان چربی متفاوتی دارد ، به عنوان مثال هر چه به کوهان ها نزدیک شویم چربی افزایش پیدا میکند ، گوشت ران شتر به عنوان یک فیله ی کم چربی برای افرادی که بیماری قلبی و عروقی دارند بسیار مناسب می باشد .

خاصیت گوشت شتر برای بانوان باردار

  • جلوگیری از زایمان زودرس
  • جلوگیری از اختلالات رشد جنین
  • کالری فوق العاده ای برای بانوان شیرده
  • ویتامین ها بویژه ویتامین B، فسفر و کلسیم در رشد جنین مؤثر می باشد

عوارض گوشت شتر

فواید گوشت شتر
فواید گوشت شتر

مصرف گوشت شتر در کنار خواص و فوایدی که دارد در برخی افراد می تواند واکنش آلرژیک را سبب شود ، این افراد باید ابتدا مصرف این گوشت را متوقف کنند و سپس به دکتر مراجعه کنید .

چربی زیاد کوهان این حیوان می تواند در افرادی که چربی خون بالا دارند و یا بیماری قلبی و عروقی دارند خطرناک باشد.

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :4.5 تعداد آرا: 8

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir