آرتروز یا اسئوآرتریت به ورم و آماس مفاصل و استخوان ها گفته می شود ، این بیماری به تدریج موجب تحلیل رفتن غضروف بین مفاصل و استخوان شده که موجب درد شدید در این ناحیه می شود .

همه چیز در مورد بیماری آرتروز

آرتروز بافت های اطراف مفاصل را ملتهب کرده و به دلیل ایجاد درد باعث کندی حرکت فرد بیمار می شود .بیشترین نقاطی که در بدن درگیر این بیماری می شوند عبارت اند از :

  • مفصل دست و پا
  • زانو
  • ستون فقرات
  • ران

باگذشت زمان و طولانی شدن بیماری مفص تخریب شده و بیمار توان حرکت را از دست می دهد .آرتروز بیشتر اوقات با پوکی استخوان اشتباه می شود ، ولی باید بدانیم در بیماری پوکی استخوان غضروف ها سالم بوده و این این خوده استخوان است که به مرور ضعیف می شود که با بی توجه ای نسبت به آن باعث شکستگی های مکرر و در استخوان ها فرد مبتلا به پوکی استخوان می شود .

بیماری ارتروز در زنان 3 برابر شایع تر از مردان است .

مراحل بیماری آرتروز
مراحل بیماری آرتروز

علل بیماری آرتروز

در مورد علت ایجاد بیماری آرتروز ، علت اصلی هنوز شناخته شده نیست ، به گفته پزشکان و متخصصان این بیماری بیشتر زمینه ژنتیک دارد که اگر با عوامل افزایش دهنده ریسک همراه شود فرد را مبتلا می کند .افرادی که دارای ژن این بیماری هستند یعنی این که در افراد خانواده خود این بیماری وجود دارد بایستی در انجام بعضی از حرکات ، مانند فشار به مفصل به طور مداوم ، رقصیدن یا قالیبافی ، فوتبال محتاط تر عمل کرده و مراقب وضعیت بدنی خود باشند .

از دیگر علل به وجود آمدن آرتروز داشتن وزن زیاد ، سن بالای 50 سال ، دیابت ( بخصوص دیابت نوع 2 ) می باشد .

این افراد بایستی از فشار مداوم بر روی زانو و همچنین بی حرکت ماندن طولانی خودداری کنند .

علائم بیماری آرتروز

در مورد علائم این بیماری می توان به چند نکته اشاره کرد که شایع ترین آن التهاب ، تورم و درد مفصل می باشد . محدودیت در حرکت به دلیل وجود درد ، شنیده شدن صدای ترق – تروق در هنگام حرکت بیمار.

علائم آرتورز
علائم آرتورز

تشخیص آرتروز

به طور معمول پزشک از تکنین تصویر برداری ، آزمایش ادرار و آزمایش مایع مفصلی و آزمایش خون برای تایید بیماری آرتروز کمک میگیرد . خوب است بدانیم با تشخیص زود هنگام می توانیم بیماری را تحت کنترل درآورده و از آسیب بیشتر به بافت های مفاصل جلوگیری کنیم .

درمان بیماری آرتروز

این بیماری درمان کامل و قطعی ندارد ، ولی از روش هایی مانند : تکنیک های درمانی و توان بخشی ، ماساژ درمانی ، جراحی ، لیزر درمانی و طب ورزشی برای کم کردن عوارض بیماری کمک میگیرند .

این راهکار ها باعث می شود درد بیمار به شدت کم شده و حرکت راحت و بهتری داشته باشد .

پیشگیری بیماری آرتروز

برای پیشگری از بیماری آرتروز به استثنای زمینه ارثی که برای آن کاری نمی توان کرد فرد بایستی ، از تغذیه سالم بهره برده و وزن خود را مناسب نگه دارد و از حرکات سنگین و تکراری که سبب ضربه به مفصل می شود خودداری کند . همچنین در مورد تغذیه این افراد می بایست خوردن ماهی های پرچرب را که دارای امگا 3 هستند و موجب کاهش التهاب مفصل می شود را در برنامه غذایی خود بگنجانند.

مصرف سویا را فراموش نکنند ، چون سویا علاوه بر دارا بودن امگا 3 سرشار از پروتئین و فیبر است .مصرف روغن آواکادو هم کمک کننده می باشد . زیرا کلسترول بد خون را پایین می آورد.

لبنیات به خاطر کلسیم و ویتامین دی ، برای این افراد بسیار مناسب است ، و موجب تقویت سیستم ایمنی آنها می شود .همچنین کلم بروکلی چون حاوی ویتامین های کا و سی است و ماده ای بنام سولفورافان که از ایجاد التهاب و فرسایش مفصل جلوگیری می کند .

این بیماران همچنین بایستی از چای سبز ، غلات ، حبوبات ، مرکبات ، سیر ، آجیل ها و مغز های دارای فسفر و منیزیم به طور روزانه استفاده کنند و در کنار استفاده از این مواد غذایی سالم مراقب حرکات مفاصل خود باشند .به نوعی که از ضربه ، فشار ناگهانی و در آخر از بی تحرکی پرهیز کنند .

آرتروز به انگلیسی : Osteoarthritis

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :3.5 تعداد آرا: 2

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir