گل کاغذی

گل کاغذی با نام علمی بوگین‌ویلیا (Bougainvillea) تیره‌ای از گیاهان بومی آمریکای جنوبی است و با اختلاف نظر بین چهار تا هجده گونه متفاوت دارد و نوعی گیاه پیچک است که در خانه‌های استان مازندران و شهر لار در استان فارس و شهرستان ماهشهر، رامهرمز و دزفول در استان خوزستان و استان هرمزگان و همچنین شهرستان جیرفت در استان کرمان نیز به وفور یافت می‌شود. ( گل کاغذی / تکثیر / نگهداری )

گل کاغذی گلبهی
گل کاغذی گلبهی


گل کاغذی بومی کجاست؟


شاید این گل زیبا را در مناطق گرمسیری ایران زیاد دیده و از این موضوع تعجب کرده باشید که چطور در این هوای گرم گل‌های ظریف و زیبایی دارد! واقعیت این است که این گیاه زیبا، بومی برزیل است و انواع مختلفی است. زیبایی و مقاومت آن باعث شده که کاشت گل کاغذی در سایر قاره‌ها هم رایج شود. گل کاغذی اگر شرایط محیطی خوبی داشته باشد تا 3 متر هم رشد می‌کند و می‌تواند منظره زیبایی در پشت پنجره، حیاط یا بالکن شما ایجاد کند.

نام  فارسی:گل کاغذی
خاستگاه:آمریکای جنوبی
نام های انگلیسی:PAPER FLOWER
نام علمی:BOUGAINVILLEA GLABRA
خانواده:  Nyctaginaceae
نام های دیگر:lesser bougainvillea- Four-O”clock
گل کاغذی / تکثیر / نگهداری

انواع گل کاغذی

  • گل کاغذی باشکوه: درختچه‌ای قوی با برگ‌های اصلی سبز بیضی نوک تیز و تعدادی برگه‌های صورتی رنگ (که شبیه گلبرگ است) دارد. این برگه‌ها نمای ظاهری گل را به وجود می‌آورد و پیرامون گل اصلی را گرفته‌اند اما گل اصلی کوچک در وسط این برگه واقع شده‌است. نمونه‌های چدیتر این درختچه برگچه‌هایی به رنگ زرد نارنجی، قرمز شنجرفی دارد و بسیار پرگل‌تر است، در تهران به این نمونه‌ها گل کاغذی مصری می‌گویند چون قلمه‌های آن را از مصر آورده‌اند.
  • گل کاغذی ابلق: برگ‌هایش ابلق است.
  • گل کاغذی سیفری: برگه‌های صورتی پُر رنگ دار.
  • گل کاغذی کریمسون لیک: برگه‌های بزرگ بیضی به شنجرفی دارد.
  • گل کاغذی خاص: برگه‌های صورتی مایل به بنفش دارد.
  • گل کاغذی برزیلی: با برگه‌ها قرمز تند یا قرمز شنجرفی از آن به وجود آمده‌است.
  • گل کاغذی رفول ژن: شاخه‌های گلدار آن دراز و آویخته‌است و برگه‌های ارغوانی مایل به بنفش است.
  • گل کاغذی گلابرا: گونه اصلی آن از کشور برزیل است. این گیاه بوته ایی و رونده است پوست شاخه‌های آن قهوه‌ای رنگ بوده و تیغ‌های کمانی شکل یک سانتیمتری دارد. رنگ برگ‌های اصلی آن مایل به کبود و برگه‌های اطراف گلش صورتی است. نمونه‌های گلابرا:
  • گل کاغذی ساندر: با گل‌های فراوان به رنگ زرد تیره.
گل کاغذی سفید
گل کاغذی سفید

تکثیر گل کاغذی

گل کاغذی را می‌توان از طریق قلمه و خوابانیدن شاخه تکثیر کرد.

نحوه ی نگهداری گل کاغذی

گل کاغذی در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری رشد بهتری دارد .این گیاه دارای گونه های متفاوت می باشد که ارتفاع آن ها متفاوت است لیکن بطور میانگین ارتفاع گل کاغذی حدود 3 متر می باشد. این گیاه بالا رونده بوده و موجب می شود منظره ی خوبی ایجاد  کند، برگ های این گیاه تخم مرغی شکل و سبز روشن است . روی ساقه های این گل خار های خشنی وجود دارد که موجب می شود ساقه ها به راحتی بالا روند . این گل با براکته های سه تایی که شبیه به گلبرگ است موجب زیبایی گل کاغذی می شود .

رنگ براکته این گیاه متفاوت است و بیش تر به رنگ های صورتی، قرمز، نارنجی، زرد و ارغوانی، بنفش و ارغوانی روشن دیده می شود .

گل کاغذی به مکان های آفتابی و گرم در زمستان  نیاز دارد و در فصل تابستان برای این که گلدهی مناسبی داشته باشد به دمای 8 تا 10 درجه سانتی گراد نیاز دارد . در زمان آبیاری این گیاه اجازه دهید خاک گلدان خشک شود سپس آبیاری کنید . کود دهی را بیش از اندازه انجام ندهید زیرا مصرف بیش از اندازه کود موجب می شود گلدهی گیاه به تعویق بیفتد .

پس از گلدهی گیاه هرس کردن را انجام دهید . در فصل تابستان یک بار در هفته از کود با غلظت 2 گرم در لیتر استفاده کنید تا گل شاداب تر شود . سعی کنید گلدان گیاه را هر سال در اوایل بهار عوض کنید .

نگهداری  از  گل  کاغذی

گل کاغذی بنفش
گل کاغذی بنفش

نور مناسب گل کاغذی

این گیاه برای این که رشد و گلدهی خوبی داشته باشد باید به مدت 5 ساعت در مقابل آفتاب مستقیم قرار بگیرد، در منزل می توانید گل کاغذی خود را در نزدیک پنجره ی جنوبی قرار دهید . اگر این گیاه در سایه و نور کم رشد کند گلدهی آن کم شده و رشد علفی زیاد خواهد داشت .

خاک مناسب گل کاغذی

برای رشد گیاه کاغذی بهتر است از خاک رس آهکی استفاده کنید . این گیاه می تواند در هر نوع خاکی رشد کند ولی باید خاک آن اسیدی بوده و زهکشی سبک شود . این گیاه در خاک قلیایی و سنگین رشد مناسب و گلدهی خوب نخواهد داشت .

آبیاری مناسب گل کاغذی

اجازه دهید خاک گیاه خشک شود سپس گیاهتان را آبیاری کنید زیرا در صورت آبیاری زیاد، رشد رویشی گیاه زیاد می شود و گیاه گل نمی دهد علاوه بر آن آبیاری بیش از اندازه ی گیاه موجب می شود ریشه های ظریف گیاه پوسیده شود . این گیاه نسبت به خشکی بسیار مقاوم می باشد و شما با توجه به گرما و میزان باد می توانید این گیاه را آبیاری کنید معمولا یک بار در هفته  این گیاه ابیاری می شود .

تغذیه مناسب گل کاغذی

کود 2 گرم در لیتر برای این گیاه مناسب می باشد و در ماه های فروردین الی مهر ماه یک بار در هفته به این کود نیاز دارد .

این گیاه دارای سیستم ریشه ای ضعیف می باشد به همین دلیل از کود های شامل عناصرمیکرو مانند آهن برای این گیاه استفاده می کنند . برای این که گل کاغذی گلدهی خوبی داشته باشد باید از کود کریستالون آبی و  کودهای فسفره استفاده کنید لیکن به این نکته توجه کنید که در فصل رشد گیاه از کود های نیتروژن دار و کود کامل استفاده نکنید زیرا استفاده از این نوع کودها موجب می شود گلدهی گیاه شما به تأخیر بیفتد .

دما مناسب گل کاغذی

این گیاه به سرما حساس است  و در جاهایی که سرمای صفر درجه وجود دارد بایستی این گیاه را به گلخانه انتقال دهید .این گیاه را می توانید در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری در فضای آزاد بکارید . گل کاغذی در مناطقی مانند شیراز در فصل تابستان رشد خوبی دارد ولی در فصل زمستان باید گلدان گل کاغذی خود را به مکانی که دارای دمای مناسب است انتقال دهید .

رطوبت مناسب گل کاغذی

این گیاه در هوای گرم و خشک رشد مطلوبی دارد و رطوبت مورد نیاز خود را از محیط دریافت می کند .

هرس کردن گل کاغذی

یکی از شرایط لازم برای نگهداری از این گیاه هرس کردن می باشد . در میانه های فصل زمستان یعنی حدود بهمن ماه باید شاخه های گیاه را کوتاه کنید و شاخه های ضعیف را به طور کامل جدا کنید . در فصل تابستان گل کاغذی خود را در مکان آفتابی و هوای آزاد قرار دهید . با هرس کردن گیاه به گل خود کمک می کنید تا گلدهی آن افزایش پیدا کند .

معرفی گیاه لباشیر + خواص دارویی و عوارض

تعویض گلدان گل کاغذی

ریشه های این گیاه باید محدود شود تا گیاه گلدهی مناسب داشته باشد در صورتی که گلدان گل کاغذی شما بزرگ باشد موجب به تاخیر افتادن گلدهی گیاه می شود .

تکثیر گل کاغذی

زمان مناسب برای تکثیر گل کاغذی از نیمه های بهار تا اوایل تابستان است . این گل را می توان با روش  های کوپیوند، قلمه و خواباندن زمینی و هوایی تکثیر کرد . با استفاده از قیچی باغبانی قلمه ی انتهایی را از گیاه مادری جدا نمایید و سپس قلمه ها را به پودر هورمون ریشه زایی  آغشته کنید . یک گلدان با قطر 9 سانتی متر تهیه کنید و قلمه را در این گلدان و در دمای 24 درجه سانتی گراد نگهداری کنید .

قلمه را دور از تابش مستقیم آفتاب و در شرایط نور کافی و مناسب قرار دهید تا موجب شود گیاه نسوزند و پژمرده نشود .

گل کاغذی زرد
گل کاغذی زرد

گلدهی گل کاغذی

گلدهی این گیاه در اواخر بهار شروع می شود و تا اواخر پائیز ادامه پیدا می کند . بعضی از انواع این گیاه فقط یک بار در فصل بهار گل میدهد . گل کاغذی را در نواحی مرطوب و سایه قرار ندهید زیرا موجب می شود گلدهی گیاه کاهش پیدا کند . گلدهی این گیاه در مناطق خیلی مرطوب بسیارکم است.

علت گل ندادن درخت گل کاغذی : برای گل دهی به نور زیاد و کود نیاز دارد برای وادار کردن گل کاغذی به گلدهی می توانید در شرایط مذکور یک تنش آبی به گل خود بدهید هنگام بیحال شدن گیاه آبیاری را از سر بگیرید تا گیاه وادار به گل دهی شود.همچنین گلدان کوچک به گل دهی کمک میکند.از کودهای فسفاته و پتاسه برای گلدهی استفاده کنید

گل کاغذی قرمز
گل کاغذی قرمز

گل کاغذی / تکثیر / نگهداری

نکته طلایی در مورد نگه داری از گل کاغذی

شرایط لازم برای نگهداری از این گیاه کود مناسب و نور زیاد می باشد . اگر گلدهی گیاه شما کم است اجازه دهید گیاه تا زمان بیحال شدن تشنه بماند سپس گیاه را آبیاری کنید تا گیاه دچار تنش شود با این کار گلدهی گیاه افزایش می یابد.

دلیل زرد شدن و ریزش برگ گل کاغذی


یکی از مشکلات در نگهداری گل کاغذی ریزش برگها و زرد شدن برگ ها می باشد. گل کاغذی به تعویض محل نگهداری و همچنین تغییرات دمایی حساس می‌باشد و جا به جایی، تغییر دما و در صورت تعویض گلدان ممکن است باعث زرد شدن و ریزش برگ‌ها شود. همچنین بیماری‌های قارچی، آفت‌ها مانند شپشک و شته و آبیاری بیش از حد نیز از عوامل زرد شدن و ریزش برگ‌ها می‌باشد.

معرفی کامل انواع گل نسترن + تصاویر

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :4.1 تعداد آرا: 15

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir