گوشت غاز

گوشت غاز فواید بی شماری دارد که در سلامت انسان نقش بسزایی ایفا می کند گوشت این پرنده طعم لذیذی دارد ، گوشت غاز دارای پتاسیم ، منیزیم ، آهن ، فسفر ، کلسیم ، پروتئین و همچنین ویتامین ب 12 فراوان است .

فواید گوشت غاز
فواید گوشت غاز

طبع گوشت غاز

از نظر طب سنتی گوشت غاز طبع گرم و خشک دارد ، که در صورت استفاده از آن بایستی ، از ادویجاتی مانند دارچین و فلفل به عنوان مصلحات آن استفاده کرد .

به دلیل داشتن طبع گرم برای افراد گرم مزاج توصیه نمی شود .

مصرف گوشت غاز بخصوص در فصل زمستان توصیه می شود .

رنگ گوشت غاز

گوشت غاز سفید رنگ است ولی از گوشت مرغ بسیار خوش مزه تر است .

انرژی گوشت غاز

هر 100 گرم از این گوشت 161 کیلوکالری انرژی دارد ، پوست غاز بسیار چرب بوده بطوری که در قدیم از آن روغن کشی میکردند و روغن به دست آمده بسیار گران و با کیفیت بود .

سایر فواید گوشت غاز

مصرف این گوشت می تواند از پوکی استخوان جلوگیری کرده و همچنین بروز بیماری های قلبی و عروقی را کاهش دهد .

اگر بیماری قلبی دارید یا کلسترول بالا از مصرف پوست آن پرهیز کنید ، زیرا چربی بسیار زیادی دارد .

گوشت غاز دارای فاکتور های ضد سرطان است ، که موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود .همچنین جگر غاز دارای ویتامین بالایی است و برای قوه بینایی و پوست مفید بوده و متابولیسم را افزایش داده زیرا کربوهیدرات را به انرژی تبدیل می کند .

برای افرادی که سنگ کیسه صفرا دارند ، بسیار مفید است .

چربی که در بافت گوشت موجود است ، مواد زائد و سموم را از بدن خارج می کند و به پاکسازی و سلامت انسان کمک کرده موجب می شود خستگی و سستی از فرد دور شود .

باید توجه داشته باشید به کودکان زیر 6 سال گوشت غاز ندهید زیرا هضم برای کودک بسیار دشوار است .

طرز تهیه غذا با گوشت غاز

به طور معمول در شمال ایران از غاز برای پخت انواع غذا استفاده می شود ، و این امر به دلیل وجود این پرنده در آن مناطق است .

در شمال نوعی خوراک با آن درست می کنند که به غاز شکم پر معروف است ، که بسته به تعداد مهمان ها اندازه غاز نیز فرق می کند ، به طور طبیعی غاز نر جثه درشت تری نسبت به ماده دارد .

برای پخت این غذا ابتدا غاز را شسته درون شکم آن را خالی میکنند و با مخلوط رب انار ، کرخ و زعفران تمام پوست غاز را مزه دار کرده سپس درون شکم آن را با آلو ، دانه انار و پیاز خلال شده پر کرده سپس شکم را میدوزند و در قابلمه قرار داده و پس از بستن درب قابلمه با حرارت ملایم به مدت 1.5 تا 2 ساعت اجازه می دهند تا خوب پخته شود .

اگر در فاصله پخت آب آن خشک شد برای جلوگیری از ته گرفتن غذا یک استکان آب جوش اضافه می کنند .یک غاز به طور معمول بین 2.5 تا 5 کیلوگرم وزن دارد که برای تعداد 5 تا 11 نفر مهمان کافی است .

باید در نظر داشته باشید اگر هنگام طبخ چربی هایی که به گوشت آن چسبیده را جدا نکنید ، غذای شما بسیار چرب خواهد شد .

فسنجان با گوشت غاز

در مناطقی از شمال از گوشت این پرنده برای تهیه خورش فسنجان ، استفاده می کنند . به این صورت که غاز را پخته و سرخ کرده و به صورت جداگانه در کنار خورشت قرار می دهند و یا در پخت آبگوشت و یا سوپ از آن استفاده می کنند .

همچنین می توان گوشت آن را به صورت کبابی نیز مصرف کرد ، به این ترتیب که تکه های گوشت را با آب نارنج ، پیاز ، و زعفران مخلوط کرده پس از 2 ساعت آنها را به سیخ کشیده و کباب می کنند .

جگر غاز

جگر غاز
جگر غاز

از جگر غاز هم خوراک لذیذی درست میکنند ، ولی باید توجه کرد که این خوراک خیلی سنگین و چرب است و به مصرف آن به همه توصیه نمی شود .

برای تهیه این خوراک جگر غاز را به تکه های کوچک تقسیم کرده و آن را با پیاز فراوان سرخ کرده پس از این مرحله نمک ، و فلفل سیاه و رب اناز ترش را اضافه کرده به مدت 5 دقیقه تفت می دهند ، و در آخر از سیب زمینی سرخ کنار آن استفاده می کنند .زمان پخت گوشت غاز تقریبا مانند مرغ است . به طوری که در زودپز به مدت 30 دقیقه به طور کامل می پزد ،

به طور کلی انواع گوشت پرندگان مانند مرغ ، غاز و اردک در مناطق مختلف ایران بنا به ذائقه مردم هر منطقه به صورت گوناگون مزه دار می شود .

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :4.5 تعداد آرا: 10

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir