شاید برای شما هم پیش آمده باشد در مورد کلمه فلاسک یا فلاکس دچار شک و تردید شوید و ندانید کدام کلمه درست می باشد ، در ادامه معنای هر کدام از این کلمات را بررسی می کنیم . ( فلاسک یا فلاکس کدام درست است ؟ )

فلاسک یا فلاکس

اول باید بدانیم که هر دوی این کلمات معنی مخصوص به خود را دارند و این گونه نیست که یکی از آنها بی معنی باشد در ابتدا معنی فلاکس را بررسی می کنیم :

فلاسک شیشه ای دوجداره
فلاسک شیشه ای دوجداره

فلاسک یا فلاکس کدام درست است ؟

فلاکس

فلاکس Flux نام روغن لحیم می باشد که برای لحیم کاری ، جوشکاری برنج و… کاربرد دارد ، این روغن در دمای معمولی به صورت خمیری در می آید و در زمانی که به نقطه مورد نظر که در حال لیحم می باشد مالیده شود ، تحت تاثر دمای زیادی که دارد مایع می شود و از انجام واکنش های شیمیایی در آن نقطه جلوگیری می کند .

فلاکس چیست ؟
فلاکس چیست ؟

 گرد و غبار و چربی و اکسیدها روی برد یا روی قطعات می‌باشند. به سادگی می‌توانند یک سخت افزار را در شرایط مختلف آسیب پذیر کنند. برای حفاظت شیمیایی از آلاینده‌های این چنینی به هنگام مونتاژ، نیاز به تجهیزات مختلفی داریم. یکی از همین تجهیزات روغن فلاکس Flux می‌باشد. بهترین نقطه جوش به هنگام لحیم کاری با استفاده از روغن فلاکس Flux بدست می‌آید.

 انواع فلاکس مختلفی وجود دارند:

  • فلاکس Z مناسب برای لحیم کاری بدلیجات با کد FZ
  • فلاکس صنعتی مناسب برای استفاده در وان قلع  با کد FS
  • فلاکس ماد مخصوص بردهای الکترونیکی و نیازی به شستن ندارد با کد FM
  • فلاکس استیل مخصوص لحیم کاری استیل و بسیار پرقدرت و حساس میباشد.
  • فلاکس آلومینیوم جهت از بین بردن اکسید روی آلومینیوم و منحصرا برای همین جنس میباشد.

و برخی از مواد معدنی حاوی فسفر اشاره کرد. اکنون به تعریف جامعی از فلاکس رسیدیم، حال که متوجه شدیم کدام واژه فلاکس یا فلاسک تلفظ صحیح  محصول است وقت بررسی فلاسک از نظر معنایی و علمی است.

فلاسک چیست؟

فلاسک FLASK به هر نوع ظرفی که برای نگه داری مایعات به صورت ایزوله حرارتی کاربرد دارد گفته می شود ، رایج ترین فلاسک ها در ایران ، ظروفی هستند که برای نگهداری از آب جوش و چایی استفاده می شود .

در برخی منابع واژه فلاسک را معادل با قمقمه ترجمه کرده اند و آن را در انواع مختلفی طبقه بندی کرده اند .

تاریخچه

فلاسک ها اولین بار برای آزمایش های شیمیایی کاربرد داشتند ، زمانی که دانشمندان می خواستند زمان حفظ دمای یک محلول را طولانی کنند از ظروف عایق بندی شده شبیه به فلاسک ها استفاده میکردند .

ظروفی که در آزمایشگاه ها استفاده میشد علاوه بر عایق حرارتی ، از نظر خلاء و فشار هم ایزوله بودند و با هدف محدود کردن واکنش های ناخواسته شیمیایی ساخته میشدند .

جنس فلاسک ها

جنس فلاسک های امروزی معمولا از پلاستیک و یا استیل می باشد ، نوع استیل محبوبیت بیشتری دارد ولی به دلیل قیمت بالا معمولا تولید کمتری دارد ، مواد عایقی که در فلاسک ها استفاده می شود معمولا الیاف ترکیبی هستند که به راحتی تا 12 ساعت می توانند آب جوش را در دمای مطلوب نگه داری کنند .

شیشه ی داخل فلاسک

حتما دیده اید داخل فلاسک ها محفظه ی شیشه ای وجود دارد که مایع مورد نظر را نگه داری میکند ، این محفظه در اصلا همان عایق سطح یک می باشد که پشت آن الیاف های عایق قرار دارد ، این شیشه به عنوان اولین سد حرارتی دمای مایع مورد نظر را حفظ می کند .

سطح این شیشه با نقره پوشش داده شده است تا مانند آینه امواج فروسخ را به سمت مایع بازتاب دهد و از هدر رفتن حرارت به صورت تابشی جلوگیری کند .

فلاسک های دوجداره

در فلاسک های دوجداره ، پشت شیشه ی اولی یک محفظه خلاء قرار دارد سپس یک محفظه ی شیشه ای دوم قرار دارد که خلاء را حفظ میکند . این فلاسک ها به ضربه ، بسیار حساس هستند و با کوچکترین ترک خوردن قدرت حفظ حرارت خود را از دست میدهد .

فلاسک
فلاسک

فلاسک های شیشه ای یا استیل؟

مخزن فلاسک های موجود در بازار ایران معمولا دو نوع استیل و شیشه ای است که هر یک مزایا و معایب خود را دارند.

فلاسک های شیشه ای که محفظه شیشه ای نیز دارند از نظر بهداشتی نسبت به نوع استیل آن بهتر بوده و تمیز کردن آن ها نیز آسان تر می باشد.مخزن شیشه ای موجب می شود تا بو ها جذب نشوند و به همین دلیل می توان از آن برای نگه داری مواد ترش و غذایی استفاده نمود. استفاده از این نوع برای کودکان توصیه می شود. از دیگر مزایای آن وزن کمتر آن ها نسبت به فلاسک های استیل می باشد.

اما عیبی که نوع شیشه ای آنها دارند این می باشد که با تغییر دمای ناگهانی و یا هرگونه ضربه ای ممکن است بشکنند .

فلاسک های استیل از استیل های ضد زنگ تولید می شوند. عمر آن ها بسیار بالا می باشد و در صورت ضربه نمی شکنند و تنها ممکن است دچار فرو رفتگی های جزئی شوند.

ولی در صورت برخورد ضربه شدید ممکن است با خارج شدن گاز موجود در خلاء فلاسک، خاصیت عایق بودن خود را از دست بدهد که در این صورت دیگر قابل تعمیر نمی باشند.

با توجه به مواردی که در این مقاله بیان کردیم امیداوریم توانسته باشیم مشورت های لازم را به شما برای خرید یک فلاسک متناسب به شرایط شما داده باشیم.

مطالب مرتبط

آموزش تمیز کردن خوشخواب و ضدعفونی کامل

آموزش تمیز کردن موزاییک

تمیز کردن چدن گاز / بهترین روش

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :4.6 تعداد آرا: 294

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir