حتما تا بحال اسم « تئوری فیلم سفید » به گوشتان خورده است ، تئوریی که در مباحث اقتصادی ، سیاسی و… بسیار مصداق دارد و می‌تواند برای تفهیم یک موضوع به مخاطب بسیار کمک کننده باشد ، اگر علاقه دارید معنا و مفهوم این تئوری را بدانید در ادامه همراه ما باشید . ( تئوری فیل سفید چیست ؟ )

تئوری فیل سفید
تئوری فیل سفید

فیل سفید

تئوری فیل سفید بر اساس یک داستان شکل گرفته است که در آن یک پادشاه در کشور تایلند از یکی از وزیران خود ناراضی بود و به همین دلیل یک فیل سفید زیبا را به وزیر خود هدیه می‌دهد .

وزیر در ابتدا از هدیه گران قیمت پادشاه خوشحال می‌شود ، اما پس از اندک زمانی متوجه شد پادشاه چه بلایی بر سرش آورده است زیرا نه میتوانست فیل را از بین ببرد و نه میتوانست هزینه های نگهداری آن را بپردازد .


مثال تئوری فیل سفید

به عنوان مثال میدانید که کشور قطر برای جام جهانی 2022 فوتبال میزبان شده است و برای میزبانی از این مسابقات ورزشگاه ها و امکانات زیادی را ساخته است ، پس از اتمام این مسابقات هزینه نگهداری ورزشگاه هایی که قطر برای برگزاری این مسابقات ساخته است در حکم نگهداری از « فیلم سفید » می‌باشد .

هزینه های غیر قابل بازگشت

در مسائل اقتصادی هر گاه یک پروژه « هزینه های غیر قابل بازگشت » داشته باشد آن پروژه را به « فیل سفید » تشبیه میکنند ، فرض کنید شما یک معدن طلا دارید که هر روز به شما 40 هزار دلار طلا میدهد اما هزینه استخراج این مقدار طلا 45 هزار دلار است ، در این حالت شما هزینه میکنید اما برگشت و سود ندارید.

فیل سفید
فیل سفید

تئوری نردبان تصور چیست ؟

انتخاب اسم برای مغاره / فهرست کامل

خوشه گندم در جدول

تئوری فیل سفید چیست ؟

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :4 تعداد آرا: 2

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir