نردبان تصور

حتما شما هم بار ها اسم تئوری « نردبان تصور » را شنیده اید ، این تئوری در زمینه افزایش فروش و اثرگذاری بر روی ذهن و تفکر خریدار به اثبات رسیده است ، شما با استفاده از این تئوری می‌توانید کسب و کار خود را رونق بدهد ، در ادامه به تشریح این تئوری می‌پردازیم . ( تئوری نردبان تصور چیست ؟ )

تئوری نردبان تصور

این تئوری نخستین بار توسط دکتر ساموئل هایاکاوا در کتاب « زبان – تئوری و عمل » مطرح شده است ، دکتر هایاکاوا معتقد است که دایره لغات هر شخص در 4 دسته کلی قرار می‌گیرد و صاحب یک کسب و کار می‎‌تواند با آگاهی از این 4 دسته ، فروش خود را افزایش دهد .

دکتر هایاکاوا برای تشریح تئوری خود از مثال نردبان استفاده کرده است ، او گفته است همان طور که یک کودک در ابتدا فقط به پله های ابتدایی یک نردبان دسترسی دارد ، می‌توان کلمات را در 4 دسته کلی تقسیم کرد و هر دسته را یک پله از نردبان تصور کرد که برای فهمیدن هر دسته نیاز است فرد درک و اطلاعات کافی را داشته باشد .


گروه بندی کلمات در تئوری نردبان تصور

کلمات خاص و محدود کننده :

کلمات خاص و محدود کننده فکر فرد را دقیقا به یک تصور محدود میکند ، به عنوان مثال : « خودرو 206 آلبالویی » ، همه ی ما با شنیدن این کلمات دقیقا یک چیز واحد در تصورمان شکل میگیرد و بستگی به هر شخص ندارد ، این کلمات پله اول نردبان تصور را تشکیل می‌هند .

کلمات گروهی :

سطح دوم کلماتی هستند که قدری کلی تر هستند ، این کلمات تا حدودی محدود هستند ولی از سویی آزاد هم می‌باشند به عنوان مثال « خودرو 206 » هر کسی با شنیدن این کلمات یک خودرو 206 تصور میکند که می تواند هر رنگی باشد .

سایر مثال ها : نوجوانان، والدین، گیاهان خانگی

کلمات عمومی :

این کلمات یک گروه بزرگ را در ذهن فرد به تصویر می‌کشد ، به عنوان مثال « خودرو » ، هر کسی با شنیدن این کلمه ممکن است یک نوع خودرو با رنگ و مدل متفاوت را در ذهن خود تصور کند .

سایر مثال ها : صنعت، کفش ،خبرگزاری، درآمد

گروه کلمات مفهومی و انتزاعی :

گروه آخر کلمات ، مفاهیمی را شامل می‌شوند که تجسم ناپذیر هستند و فرد برای آنها شاید تعریف مشخصی هم نداشته باشد به عنوان مثال : « عشق » ، « زمان » ، « قشنگ » و…


تئوری نردبان تصور چیست ؟

کاربرد عملی تئوری نردبان تصور

همان طور که میدانید همه ی ما توسط مغزمان تفکر میکنیم و تصمیم میگیریم ، زمانی که مشتری به شما مراجعه می‌کند در هر ثانیه مغز او برای تصمیم گیری در حال محاسبه می‌باشد ، هر چه برای توصیف محصول و خدمات خود از کلمات پله یک « نردبان تصور » بیشتر استفاده کنید مشتری بیشتر به خرید کردن نزدیک می‌شود زیرا ذهن او درگیر تصور می‌شود .

مثال استفاده از تئوری نردبان تئوری :

به تصویر زیر نگاه کنید دو تبلیغ در چپ و راست تصویر وجود دارد :

کاربرد عملی تئوری نردبان تصور
کاربرد عملی تئوری نردبان تصور

هر دو این تبلیغ ها برای یک تور مسافرت به کیش می‌باشند که کاملا یکسان هستند ولی تبلیغ سمت راست از تئوری نردبان تصور به خوبی کمک گرفته است و با استفاده از پله های 1 و 2 نردبان کلمات توانسته است فروش خود را افزایش بدهد .


زنای ذهنی چیست؟

هایپرتیمزیا چیست ؟ بررسی کامل

ظرفیت حافظه کوتاه مدت چه مقدار است؟

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :4.6 تعداد آرا: 5

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir