بیوگرافی خلیفه حفتر

خلیفه بلقاسم حفتر 15 آبان 1322 در بنغازی لیبی به دنیا آمده است ، وی از نظامیان با سابقه لیبی می باشد که از 1980 با دولت معمر قذافی زاویه پیدا کرد ولی به خدمت در ارتش ادامه داد ولی در انقلاب سال 2011 که به سرنگونی معمر قذافی انجامید فرمانده مخالفان قذافی بود . ( بیوگرافی خلیفه حفتر + ناگفته ها )

نام نام خانوادگیخلیفه بلقاسم حفتر
تاریخ تولد15 آبان 1322
محل تولدبنغازی لیبی
مدرک تحصیلیتحصیلات نظامی معادل دکتری
نیرو های تحت امرارتش ملی لیبی
موقعیت نیرو های خلیفه حفترشرق لیبی
بیوگرافی خلیفه حفتر + ناگفته ها

خلیفه حفتر
خلیفه حفتر

اسیر شدن توسط نیروهای چاد

حفتر در سال ۱۹۸۷ میلادی در حالی‌که به عنوان فرمانده نیرو‌های نظامی لیبیایی مستقر در چاد در جنگ لیبی و چاد عملیات نظامی می‌کرد به اسارت نیرو‌های چاد درآمد. دولت لیبی تلاشی برای آزادی آن‌ها نکرد و اعلام کرد که آن‌ها از ارتش لیبی پیروی نمی‌کرده‌اند و نیرو های خودسر بوده اند .

وی پس از چند سال زندان در سال ۱۹۹۰ آزاد شد و همراه با تعدادی از همرزمانش به آمریکا رفت. حفتر پلنگ چند روز پس از آغاز قیام عمومی در سال ۲۰۱۱ میلادی به لیبی بازگشت تا در انقلاب ۱۷ فوریه مشارکت داشته باشد. شورای حکومت انتقالی لیبی در این دوران وی را به عنوان فرمانده نیروی زمینی برگزید، که سومین مقام مهم در ارتش مخالفان قذافی پس از عبدالفتاح یونس فرمانده کل قوا و عمر الحریری رئیس ستاد محسوب می‌شد.

کمی پس از سقوط رژیم قذافی، حدود ۱۵۰ افسر و افسر وظیفه وی را فرمانده جدید ارتش لیبی اعلام کردند و در واقع سعی داشتند دولت جدید را در مقابل عمل انجام شده قرار دهند، اما مقامات دولت جدید با این موضوع مخالفت کردند.


تلاش نافرجام برای ترور حفتر

خلیفه حفتر صبح روز ۴ ژوئن ۲۰۱۴ با یک خودروی حامل مواد منفجره که توسط یک فرد انتحاری رانده می‌شد، مورد سوء قصد (تلاش برای ترور) قرار گرفت. فرد مهاجم تلاش کرد تا با خودروی حامل مواد منفجره وارد مقر موقت فرماندهی ستاد عملیات کرامت واقع در منطقه (عوط السلطان) نزدیک الأبیار در شرق بنغازی شود.

اما نگهبانان متوجه شدند و به فرد مهاجم هشدار دادند. فرد مهاجم نیز فوراً اقدام به منفجر کردن خودروی خود کرد که منجر به کشته شدن ۵ سرباز لیبیایی و مجروح شدن ۲۳ نفر دیگر شد که به بیمارستان المرج منتقل شدند. خلیفه حفتر در این حمله انتحاری آسیبی ندید. حفتر در واکنش به این حادثه، قول داد که به این اقدام تروریستی بشدت پاسخ خواهد داد.


شروع حاکمیت خلیفه حفتر

پس از سقوط معمر قذافی کنگره ملی در طرابلس تشکیل شده بود و به نوعی دولتی در طرابلس به وجود آمده بود ، سال 2014 حفتر این کنگره را غیرقانونی اعلام کرد و دولت مستقر در طرابلس را مورد حمله نظامی قرار داد .

حفتر در میان نظامیان سابق لیبی از محبوبیت زیادی برخوردار هست و همین موضوع باعث شد برای به دست گرفتن قدرت در بنغازی ( محل تولدش ) مشکل خاصی نداشته باشد ، در عملیات فوق سریع تصرف بنغازی نیرو های حفتر با سلاح سنگین شبه نظامیان طرفدار طرابلس رو با تلفات بسیار زیاد پس زد و این گونه رسما قدرت خود را اعلام کرد .

خلیفه حفتر
خلیفه حفتر

کشور های حامی خلیفه حفتر

کشور های امارت متحده عربی ، عربستان سعودی ، اردن ، روسیه و مصر از طرفداران خلیفه حفتر می باشند که کمک های نظامی گسترده ای به او کرده اند و هنوز این کمک ها ادامه دارد ، به تازگی نیروهای مصری مستقیما به کمک خلیفه حفتر رفته اند .

کمک مصر به حفتر

در 20 جولای 2020 مجلس مصر لایحه اعطای صلاحیت به عبدالفتاح السیسی در راستای اتخاذ هر نوع تدابیر برای تضمین امنیت ملی این کشور و مداخله نظامی به لیبی را تصویب کرد.

دلایل حمایت رژیم صهیونیستی از حفتر

اوایل ماه می سال گذشته میلادی «مرکز تحقیقات امنیت قومی اسرائیل» در گزارشی پژوهشی نسبت به آثار و پیامدهای منفی تحولات لیبی بر منافع راهبردی اسرائیل هشدار داده و به این نکته اشاره کرده بود که رویارویی های میدانی جاری در لیبی ممکن است، به روی کار آمدن دولتی خصم و رقیب اسرائیل در لیبی منجر شود و نفوذ تل آویو در لیبی را کاهش دهد.

در بخشی از این پژوهش بر ضرورت زیر نظر گرفتن تحرکات ترکیه و نقشی که در لیبی ایفا می کند، تاکید شده بود. چون تهیه کنندگان این پژوهش بر این باور بودند که آنکارا بر این باور است، یکی از کارآمدترین گزینه ها برای مقابله با همکاری های مصری – اسرائیلی – یونانی – قبرسی در حوزه استخراج گاز و منابع انرژی دریای مدیترانه، گسترش نفوذ خود در لیبی است.

همچنین، به باور نویسندگان پژوهش لیبی می تواند، به منبع و کانون قاچاق سلاح و تجهیزات نظامی به جنبش ها و گروه های مقاومت فلسطینی فعال در غزه و یا به پناهگاه و مأمنی برای این گروه ها تبدیل شود و از آنجا منافع اسرائیل را هدف بگیرند.

این پژوهش تاکید کرده بود که کشورهای مصر و امارات و عربستان و آمریکا در راستای تثبیت و تحکیم جایگاه حفتر در لیبی و حمایت از او گام بر می دارند.

توقف تولید نفت در لیبی

خلیفه حفتر سال 2020 تاسیسات نفتی لیبی را با کمک روسیه به تسخیر خود درآورد تا از دسترسی نیرو های مخالف به دلار های نفتی جلوگیری کند ، حفتر در یک بیانیه پس از این اقدام به مردم لیبی اعلام کرد این اقدام جلوگیری از تاراج منابع ملی بوده است و قصد تخریب این تاسیسات را نداشته و ندارد .

امریکا این اقدام را برهم زدن نظم اقتصاد نفت افریقا دانست و خواهان از سرگیری صادرات نفت لیبی گردید ، اما برای همگان واضح است نفت لیبی برای امریکا در این زمان اهمیت کمتری نسبت به حضور روسیه در لیبی دارد و مشکل اصلی امریکا در این موضوع دخالت روسیه می باشد .

تقابل ترکیه با حفتر

ترکیه به عنوان بزرگترین نیروی خارجی دشمن حفتر با حضور مستقیم و پشتیبانی تسلیحاتی و مالی در حال جنگ با نیرو های حفتر می باشد ، اطلاعات دقیقی از تعداد سربازان ترک در خاک لیبی در دست نمی باشد ولی تخمین زده می شود 5 هزار سرباز ترک به علاوه 11 هزار نیروی افریقایی تبار و سوری نیرو های تحت امر ترکیه را تشکیل میدهند .

4 اسفند 1398 سخنگوی نیرو های خلیفه حفتر با خبر هلاکت 16 نظامی ترک در لیبی وضعیت اردوغان در داخل کشورش را تحت تاثیر قرار داد و رسانه های مخالف اردوغان او را به اهیمیت ندادن به خون سربازان ترک متهم کردند ، با ورود جنازه سربازان ترک به کشورشان موضوع پیچیده تر شد و در فضای مجازی بخصوص توئیتر سیلی از هشتگ ها بر علیه اردوغان به راه افتاد .

انگیزه های رژیم صهیونیستی

انگیزه های رژیم صهیونیستی در حمایت از حفتر، همراستایی منافع وی با منافع تل آویو عنوان شده که اولین آن به سیاست اسرائیل در خاورمیانه و شمال آفریقا بازمی گردد و آن هم پیمانی با طرف قدرتمندتر در این عرصه صرف نظر از هرگونه ایدئولوژی است.

دوما همپیمانی با حفتر، اسرائیل را در محور و ائتلاف بزرگ تری متشکل از کشورهای عربی سنی قرار می دهد که مشخصا مورد تایید و حمایت مصر و امارات و عربستان سعودی است. تل آویو با حمایت از حفتر می تواند، نقش خود را در این محور پر رنگ تر کند که مهمترین شاخص آن داشتن دشمن مشترکی به نام ایران و گروه های اسلام سیاسی است.

سوما، همپیمانی با حفتر زمینه را برای فروش هرچه بیشتر تسلیحات و تجهیزات نظامی ساخت این رژیم در لیبی فراهم می کند. اسرائیل طی سال های گذشته با فروش تسلیحات و تجهیزات نظامی و همچنین اعزام مستشار به کشورهای مختلف قاره آفریقا از جمله سودان جنوبی میلیاردها دلار را به جیب زده بود.

اما چهارمین عامل حمایت اسرائیل از حفتر و دخالت در امور داخلی لیبی، منابع انرژی زیر زمینی و منابع طبیعی سرشار این کشور است و چه بسا انتظار دارد، در قبال حمایت از حفتر، او دست تل آویو در استفاده و بهره برداری از ثروت های نفتی و گازی لیبی را باز بگذارد.

منابع : مشرقتابناک

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :5 تعداد آرا: 6

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir