خستگی روان

خستگیدر اصل احساس ضعف و نداشتن توان در بدن می باشد ، خستگی می تواند جسمی یا روانی باشد ، همه انسان ها خستگی جسمی را به محض بروز تشخیص میدهند اما گاها خستگی روان را نیز به پای خستگی جسمی مینویسند ، در این مقاله به بررسی خستگی روان می پردازیم .

خستگی روان
خستگی روان

علائم خستگی روان

پیش از هر چیز باید این نکته را بدانیم علائم خستگی روان یک شبه بروز پیدا نمیکند و به مرور فرد درگیر آن می شود .

مهمترین علائم خستگی روان :

  • احساس شکست و يا ترديد
  • احساس نبود حمايت و ضعف
  • به دام افتادن، گير کردن در وضعيت دشوار
  • رها شدگي و تنهايي مطلق
  • از دست دادن انگيزه، نگرش منفي روز افزون و افزايش حس بدبيني به دنياي پيرامون
  • کاهش رضايت
  • شانه خالي کردن از مسئوليت، انزوا، به تعويق انداختن کارها
  • رو آوردن به الکل و مواد مخدر براي تسکين و آرامش خيال موقتي
  • احساس يأس و نااميدي از ديگران
  • ناتواني در انجام کارهاي عادي و وظايف محوله
  • بی انگیزگی
  • بی اشتهایی
  • عصبی بودن
  • ناتوانی در تمرکز
  • عصبانیت بیجا یا اغراق آمیز
  • بدخوابی یا بی خوابی
  • کلافگی و زود رنج بودن
  • خستگی جسمانی شدید که با استراحت بهبود نمی یابد
  • ناامیدی
  • پراکندگی حواس و فراموشی
  • حس ناتوانی در احساس کردن
  • سردرد
  • بدبینی و بی اعتمادی
  • حس شومی (منتظر اتفاقات بد بودن)
  • افسردگی

تاثیر خستگی روان بر کار و شغل فرد

  • عدم توانایی در انجام وظایف کاری
  • غیبت های زیاد
  • بی مسئولیتی نسبت به کار و مجموعه
  • تغییر شغل پی در پی
خستگی در محل کار
خستگی در محل کار

تاثیر خستگی روان بر زندگی زناشویی

  • اضطراب در کنار همسر بدون دلیل مشخص
  • کلافگی و پرخاشگری بی دلیل
  • پرخوابی خود خواسته ( فرد در صورت بیدار شدن هم در رخت خواب می ماند )
  • افزایش وزن و از دست دادن زیبایی ظاهری
  • سرد مزاجی ( کاهش میل جنسی)
  • بی انگیزگی برای برنامه ریزی زندگی مشترک
  • خیانت ( فرد تصور میکند با فرد جدید احساسات خود را دگرگون می کند ولی این موضوع موقتی می باشد )

تاثیر خستگی روان در تحصیل فرد

  • بی انگیزگی
  • کاهش زمان مطالعه به دلیل خستگی فوری
  • خواب زیاد
  • کلافگی در محیط آموزشی
  • هیجان خواهی و میل به انجام کار های خطرناک مانند مصرف مواد مخدر و دعوا های خیابانی
تاثیر خستگی روان در تحصیل فرد
تاثیر خستگی روان در تحصیل فرد

دلائل به وجود آمدن خستگی روانی

  • مشاغل پر استرس
  • تحصیلات سخت و فشرده
  • ساعات کاری بیش از 8 ساعت
  • شغل یا تحصیل بدون علاقه
  • نگهداری از نوزاد
  • فرزند ناخلف
  • مشکلات مالی طولانی مدت و فقر
  • بی خانمانی یا تغییر مکان مکرر
  • نگهداری از بیماران جسمی مزمن (سکته، سرطان، فلج)
  • زندگی با افرادی که بیماری روانی دارند (شیزوفرنی، اختلالات شخصیت ، وسواس ، اعتیاد)
  • طلاق
  • از دست دادن عزیزان
  • ابتلا به بیماری هایی که درمان طولانی دارند

روش های درمان خستگی روان

  • مراجعه به روانپزشک و مشاور
  • قطع مصرف الکل
  • قطع مصرف مواد مخدر
  • اصلاح تغذیه و خواب
  • اصلاح سبک زندگی تا حد ممکن

عوارض خستگی روانی

  • فشار خون بالا
  • مشکلات فلبی
  • پیری زودرس
  • اضطراب و بی قراری آزار دهنده
  • افسردگی
  • بی کیفیت شدن خواب
  • ضعف سیستم ایمنی
  • چاقی
احساس خستگی
احساس خستگی

درمان را جدی بگیریم

خستگی روان قطعا قابل کنترل و درمان می باشد، بسیاری از افراد تصور میکنند که این نوع خستگی قابل درمان نمی باشد که اکثرا به افسردگی ختم می شود .

باید دانست که خستگی روان با تغییرات کوچکی در سبک زندگی و تغذیه قابل بهبود می باشد و می توان کیفیت زندگی را افزایش داد .

واضح است که فرد برای درمان ، انگیزه می خواهد ولی خستگی روان انگیزه فرد را مختل کرده است ، به همین دلیل بیشتر انتظار این وجود دارد که نزدیکان فرد برای درمان او اقدام کنند و فرد را مجاب کنند که به دکتر مراجعه کند .

علل جسمی خستگی روان

خستگی روان همان طور که از اسمش پیداست در حوزه روان قرار دارد ولی باید به این نکته توجه داشت که بیماری های جسمی میتواند یک سلسله مشکلاتی را به وجود بیاورد که نهایتا بر روان فرد تاثیر بگذارد .

به عنوان مثال کم خونی یک موضوع جسمی می باشد اما وقتی همین کم خونی به کم شدن تحرک و فعالیت اجتماعی منجر شود ، فرد احساس می کند از همسالان خود عقب مانده است و دچار افسردگی می شود ، افسردگی هم منجر به خستگی روان می شود .

همان طور که در مثال بالا متوجه شدیم دلایل جسمی می تواند چرخه ای را به وجود آورد که نهابتا به خستگی روان منجر شود .

موارد مهم در جسم فرد :

  • کمبود مواد معدنی
  • کمبود ویتامین ها
  • کمبود آب در بدن
  • کاهش قند خون
  • کم تحرکی و ورزش نکردن
  • چاقی
  • مشکلات هورمونی
  • بیماری ها
  • حوادث ( مثلا تصادفی رانندگی که به جسم فرد آسیب جدی زده باشد )
نوشیدن آب
نوشیدن آب

کاهش قند خون

بسیاری از افراد پیش از رفتن به محل کار ، صبحانه مصرف نمی کنند این افراد تا زمانی که به محل کار خود برسند قطعا دچار افت قند خون می شوند ، افت قند خون نوعی احساس خستگی را در فرد ایجاد میکند که شاید آنقدر شدید نباشد ولی کیفیت کار او را تحت تاثیر قرار میدهد .

همواره توصیه می شود پیش از رفتن به محل کار خود حتما صبحانه مصرف کنید حتی اگر در محل کار میان وعده به شما داده می شود .

اهمال کاری چیست؟

ورزش

ورزش با افزایش سرعت گردش خون و تحریک عضله سازی در بدن ، حس نشاط و سرزندگی را در فرد ایجاد می کند ، توصیه می شود اگر محل کارتان خیلی دور نیست برای رفتن تا آنجا از وسایل نقلیه موتوری استفاده نکنید و پیاده روی و دوچرخه سواری را در برنامه روزانه ی خود قرار دهید .

برای افراد غیر شاغل که وقت آزاد تری دارند توصیه می شود که روزانه حداقل نیم ساعت پیاده روی تند انجام دهند .

خواب

کیفیت خواب را جدی بگیرید ، اگر فکر میکنید که خواب های پراکنده در طول روز می تواند جبران کم خوابی شما باشد سخت در اشتباهید ، خواب شب آن هم به صورت یک سره به مدت حداقل 7 ساعت برای هر انسان لازم می باشد .

خواب کافی
خواب کافی

اگر در خواب شب مدام از خواب بیدار می شوید ، وضعیت گوارشی خود را تحت نظر یک پزشک بررسی کنید .

استفاده از دارو های خواب آور برای دستیابی به خواب شب اصلا توصیه نمی شود ، این موارد را بدون مشورت با پزشک انجام ندهید .

چگونه راحت تر بخوابیم ؟

خودآگاهی و خودشناسی

اگر میدانید امروز به هر دلیلی توانایی انجام کار های سخت را ندارید از انجام آنها خودداری کنید زیرا اگر درگیر یک کار سخت شوید و به هر دلیلی آن را نیمه کاره رها کنید ، فشار روانی زیادی برای خود ایجاد میکنید .

برای خودتان تفریحات کوتاه در نظر بگیرید

شاید همین که در وقت استراحت از ساختمان محل کارتان خارج شوید و با یک لیوان چای یا قهوه چند دقیقه قدم بزنید انرژی شما را چند برابر کند این زنگ تفریح کوتاه شما را از یکنواختی خارج می کند .

پرهیز از رویابافی بیش از حد

می گویند انسان بدون رویابافی و آرزو نمی تواند زندگی کند اما اگر بیش از اندازه در رویا ها سیر کنیم دچار افسردگی و خستگی روان می شویم .

خستگی روان برای افرادی که داشته های خود را بی ارزش میدانند و همواره در حال تفکر و خیال بافی در مورد زندگی بهتر هستند موضوع کامل رایجی می باشد ، بجای خیال بافی وقت خود را برای پیدا کردن مشکل زندگیتان و بیشتر کار کردن صرف کنید .

بی تفاوتی

در نقطه ی مقابل افراد که غرق رویا ها هستند عده وجود دارند که در زندگی هیچ رویا و آرزویی ندارند ، این افراد به طور حتم وارد فاز افسردگی مزمن می شوند و بروز خستگی روان در آنها اجتناب ناپذیر خواهد بود .

تنهایی

اگر به هر دلیلی تنها هستید و یا احساس میکنید که تنها هستید باید از پزشک یا مشاور کمک بگیرید ، تنها یکی از مخرب ترین احساساتی می باشد که یک فرد می تواند تجربه کند .

تنها در افراد حتی می تواند انگیزه غذا خوردن را کم کند ، شاد بودن به صورت انفرادی غالبا ممکن نمی باشد .

دلایل خستگی و کسل بودن ؛ روش درمان خانگی

منبع : عصر ایرانایسنا

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :4.8 تعداد آرا: 44

هنوز کسی رای نداده...