منصوره مصدق دختر دکتر محمد مصدق ( فرزند چهارم خانواده ) متولد 1298 بوده است ، وی همسر احمد متین دفتری مهم ترین داماد دکتر مصدق بوده است . ( منصوره مصدق ( دختر دکتر مصدق ) )

منصوره مصدق

نام نام خانوادگیمنصوره مصدق
تاریخ تولد1298 شمسی
نام پدرمحمد
نام مادرزهرا امامی ضیاءالسلطنه
همسراحمد متین دفتری
فرزندانهدایت‌الله متین‌دفتری
لیلی متین‌دفتری
علی متین دفتری
منصوره مصدق ( دختر دکتر مصدق )
دکتر محمد مصدق
دکتر محمد مصدق

فرزندان منصوره مصدق

منصوره مصدق و احمد متین دفتری ، سه فرزند به اسم های « هدایت الله » ، « لیلی » و « علی » داشتند .

درگذشت منصوره مصدق

منصوره مصدق در تاریخ یکم بهمن سال 58 در یک سانحه هوایی کشته می شود ، شرح حادثه :

«هواپیمای بویینگ 727 مدل 100 با هشت خدمه و 120 مسافر از فرودگاه مشهد به مقصد تهران، فرودگاه مهرآباد از زمین بلند می شود و در ساعت 18:52 دقیقه ، خلبان ضمن تماس با مرکز کنترل، تقرب پرواز برای طرح تقرب ILS 1 مجاز می گردد؛

ولی 19 دقیقه بعد هواپیما حدود 30 کیلومتری شمال شرق فرودگاه مهرآباد در ارتفاع 2651 متری از سطح دریا به کوه برخورد و سپس قطعات آن در محیطی به شعاع یک کیلومتر پراکنده و متلاشی می گردد . در این سانحه 128 سرنشین این هواپیما جان باختند و هواپیما کاملا متلاشی و قسمت هایی از آن آتش گرفت .»

مجله نورگرام

خبر سانحه

با انتشار خبر سانحه در آن زمان یک هیئت بررسی برای این سانحه تشکیل می شود ، دکتر مصطفی چمران ( وزیر دفاع ملی ) شخصا سرپرستی هیئت بررسی را به عهده می گیرد زیرا احتمال خرابکاری در آن زمان مطرح می شود .

اطلاعیه روزنامه ایران

روزنامه ایران در 2 بهمن 1358 یک اطلاعیه به شرح ذیل منتشر می کند :

«گروه سیاسی ایران امروز با کمال تاسف درگذشت جان گداز خانم منصوره متین دفتری، دختر دکتر محمد مصدق و مادر جناب آقای هدایت الله متین دفتری، رهبر جبهه دموکراتیک ملی ایران که عصر دیروز در حادثه سقوط هواپیمای مشهد – تهران اتفاق افتاد را به ملت ایران و به خانواده پیشوای خود از صمیم قلب تسلیت می گوید.» روزنامه ایران – 2 بهمن 1358

اطلاعیه روزنامه ایران
اطلاعیه روزنامه ایران

دختر و همسر نخست وزیر

احمد متین دفتری از ۳ آبان ۱۳۱۸ تا ۵ تیر ۱۳۱۹ نخست وزیر رضا پهلوی بود و دکتر محمد مصدق در دو دوره ( ۷ اردیبهشت ۱۳۳۰ – ۲۵ تیر ۱۳۳۱ ) و ( ۳۰ تیر ۱۳۳۱ – ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ ) نخست وزیر محمد رضا پهلوی بود ، نکته جالب این است که زنی که دختر و همسر نخست وزیر ایران بوده هیچ اثری در تاریخ آن زمان نداشته است .

فوت همسر

احمد متین دفتری در تیر 1350 ( 76 سالگی ) وفات یافت و در قبرستان حرم حضرت عبدالعظیم حسنی در شهر ری به خاک سپرده شد .

هدایت‌الله متین‌دفتری

هدایت‌الله متین‌دفتری متولد سال ۱۳۱۲ در تهران بنیان‌گذار جبهه دموکراتیک ملی ایران (منشعب شده از جبهه ملی ایران در اسفند ۱۳۵۷ بود ، ویفرزند ارشد منصوره مصدق و احمد متین دفتری بود .

هدایت الله در زمان نخست وزیر دکتر مصدق در خارج از ایران تحصیل میکرد اما زمانی که برای تعطیلات تابستانی به ایران آمده بود شاهد کودتای امریکایی 28 مرداد 1332 بود .

هدایت الله متین دفتری
هدایت الله متین دفتری

لیلی متین دفتری

لیلی متین دفتری دختر منصوره مصدق و نوه دکتر مصدق ، بنیانگذار نقاشی مینی مالیستی در ایران بوده است .

لیلی متین دفتری متولد 28 دی سال 1315 در شهر تهران بوده است ، وی در 70 سالگی ( 28 فروردین 1386 ) در کشور فرانسه ( پاریس ) فوت کرده است .

فعالیت های اجتماعی

دکتر غلامحسین مصدق با یاری و کمک ابوالقاسم نفیسی و بانوان صدیقه دولت آبادی و منصوره متین دفتری و عده ای دیگر اقدام به تاسیس سازمانی به نام انجمن حمایت از مادران و نوزادان نمودند.

وصیت دکتر مصدق به منصوره مصدق

بر اساس تصویری که از وصیت نامه دکتر مصدق به دست خط خودش وجود دارد، در بند «د» آن آمده است:

«مستغلات واقع در خیابان ناصرخسرو، ملک بانو منصوره متین دفتری، سند شماره 42160 (29 اسفند 1329) از بابت منافع سال اول مبلغی که در صورت جداگانه به خط این جانب تنظیم شده به اشخاص مفصله در آن صورت بپردازند و هر چه باقی ماند، برای نماز و روزه و حج این جانب به کار برند و از عواید سال دوم قطعه زمینی که برای باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران مناسب باشد، با نظر نماینده آقایان مزبور خریداری شود و چنانچه آقایان دانشجویان قطعه زمینی در اختیار داشته باشند، مبلغ مزبور به نماینده یا نمایندگان قانونی آقایان دانشجویان تحویل دهند که آنها خود مبلغ مزبور را صرف تعمیر ساختمان جدید آن بنمایند.» این هدیه ای است که از پدر برای دختر باقی مانده بود.قسمتی از وصیت نامه دکتر مصدق


دوری از سیاست

مهمترین موضوع در زندگی منصوره مصدق این است که هیچگاه نمی خواست در سیاست دخالت کند و از موقعیت سیاسی پدر و همسرش سوءاستفاده نکرد .

بیوگرافی سرلشکر عبدالرحیم موسوی

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :4 تعداد آرا: 14

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir