هوش درون فردی چیست ؟

هوش درون فردی Intrapersonal intelligence نوعی از هوش می باشد که توانایی فرد در درک احساسات و حالات درونی خود را نشان می دهد ، به عبارت ساده تر افرادی می توانند افکار و روان خود را به خوبی بفهمد و کنترل کند دارای هوش درون فردی بالا می باشد . ( تعریف هوش درون فردی )

اشخاصی که دارای هوش درون فردی بالا هستند ، نسبت به درون و آنچه در دل دارند، آگاهی زیادی دارند .

کاربرد هوش درون فردی

افرادی که هوش درون فردی بالایی دارند به یک سری از توانایی ها دست پیدا می کنند از جمله :

  • تفکر به مدت زیاد : گاهی فرد ساعت ها بدون وقفه به یک موضوع فکر می کند و به همین دلیل می تواند افکار خود را منظم کند تا بالاخره به جواب برسد.
  • کلافه نشدن از فکر زیاد : افرادی که هوش درون فردی بالا دارند در حالتی که به جواب و راه حل نرسند آشفته نمی شوند و به تفکر ادامه میدهند .
  • علاقه موضوعات پیچیده : این افراد ممکن است ساعت ها و روز ها به یک موضوع فلسفی فکر کنند بی آن که فکر کردن بی نتیجه خسته و دلسرد شوند .

هوش درون فردی در نویسندگان ، سیاست مداران ،روانشناس ها ، محققین ، کتابدار ها و… از سایر افراد بیشتر می باشد .

هوش درون فردی به معنای خود آگاهی و فهمیدن خود است

کاربرد هوش درون فردی
کاربرد هوش درون فردی

تعریف هوش درون فردی

هوش درون فردی و کار گروهی

یکی از ویژگی های افراد با هوش درون فردی بالا ، علاقه به تنهایی و انزوا طلبی می باشد ، این افراد از کار گروهی بیزار هستند ، فیلم سینمایی را در سالن سینما تماشا نمی کنند و دوست دارند در خلوت خود فیلم تماشا کنند .

به صحبت و تفکر افراد دیگر در مورد خودشان اهمیت نمیدهند ، ممکن است ظاهری ژولیده داشته باشند .

هوش درون فردی و میان فردی

هوش درون فردی به مهارت و توانایی درک احساسات و افکار خود می گویند ، اما هوش میان فردی به توانایی درک دیگران و ارتباطات موثر با آنها می گویند.

هوش درون فردی
هوش درون فردی

خودشناسی

این افراد با شناخت دقیق از نقاط ضعف و قدرت خود به خوبی خود را مدیریت می کنند، به افسردگی دچار نمی شوند اگر ناراحت باشند با یه خلوت کوتاه به حالت عادی برمیگردند .

رقابت علنی با افراد را دوست ندارند و می خواهند همیشه انفرادی کار کنند تا با دیگران مقایسه نشوند .

تاثیر در زندگی بشر

افرادی که هوش درون فردی دارند می توانند به سخت ترین سوالات بشر فکر کنند ، این افراد معمولا ایدئولوژی های بشری را مطرح کرده اند ، افرادی که با باهوش درون فردی بالا به رهبری جوامع برسند معمولا جامعه را به سمت صحیح پیش میبرند .

افراد معروف با هوش درون فردی بالا

این افراد غالبا از دیکتاتوری دوری میکنند ،اما برعکس افرادی که هوش میان فردی دارند در میان افراد خیلی سریع خود را محبوب می کنند اما چون تفکر قوی در درون خود ندارند دیکتاتور های بالقوه ای هستند .
آنها تا یک جایی با حرف دیگران را همراه می کنند ولی از یک جایی دیگر توان حل مشکلات را ندارند و دست به زورگویی میزنند ، نمونه بارز این افراد در تاریخ ژوزف استالین می باشد، در ایران هم می توان از مسعود رجوی نام برد
رجوی یک نابغه هوش میان فردی بوده ، او می توانست در هر جمعی اکثریت را به سمت خود متمایل کند اما در برابر مشکلات بنیادی هوش ناچیزی داشته و همین موضوع باعث نابودی او شد .

هوش چیست ؟

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :5 تعداد آرا: 2

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir