کتاب حضرت ابراهیم

یکی از سوالاتی که برای افراد زیادی مطرح می باشد این است که نام کتاب آسمانی حضرت ابراهیم ع چیست ؟ و اینکه نسخه ای از کتاب موجود می باشد ؟ کدام پیامبران کتاب آسمانی داشتند ؟ در این مطلب به بررسی این سوالات می‌پردازیم .

کدام پیامبران کتاب آسمانی داشتند ؟

در پاسخ به این سوال باید به روایات ائمه اطهار مراجعه کرد زیرا در قرآن مجید اشاره ای به این موضوع نشده است :

حضرت علی علیه السلام : « يك هزار كتاب كه خدا فرو فرستاده ، بر شيث پسر آدم پنجاه صحيفه و بر ادريس پيامبر سى صحيفه، بر ابراهيم خليل بيست صحیفه ، و تورات است و انجيل و زبور و فرقان »ارشاد القلوب الی الصواب، ج2، ص416

در روایت دیگر

« …قُلْتُ يَا رَسُولَ اللَّهِ كَمْ أَنْزَلَ اللَّهُ مِنْ كِتَابٍ قَالَ مِائَةَ كِتَابٍ وَ أَرْبَعَةَ كُتُبٍ أَنْزَلَ اللَّهُ عَلَى شَيْثٍ خَمْسِينَ صَحِيفَةً وَ عَلَى إِدْرِيسَ ثَلَاثِينَ صَحِيفَةً وَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ عِشْرِينَ صَحِيفَةً وَ أَنْزَلَ التَّوْرَاةَ وَ الْإِنْجِيلَ وَ الزَّبُورَ وَ الْفُرْقَان‏…»

عرض كردم يا رسول اللَّه خداوند چند كتاب آسمانى فرو فرستاده؟ فرمود يك صد و چهار كتاب خداوند پنجاه كتاب بر شيث فرستاد و سى كتاب بر ادريس و بيست كتاب بر ابراهيم و توراة و انجيل و زبور و قرآن نيز فرو فرستاد.

شیخ صدوق، الخصال، ج2، ص524

از احادیث فوق متوجه می‌شویم تعداد کتاب های آسمانی به تعداد تمام پیامبران نبوده ولی تعداد آنها بسیار بیش از آنچه اکنون در دسترس بشر می باشد بوده است .


نام کتاب آسمانی حضرت ابراهیم ع چیست ؟

به عبارت دیگر مراد از کتاب مجموعه دستورها و فرامین و احکامی است که شریعت هر پیامبری به شمار می رود و پیامبرانی که صاحب کتاب بوده اند صاحب شریعت محسوب می شوند گاهی از این کتاب به صحف تعبیر می شود .

 مثلا در قرآن از کتاب حضرت ابراهیم ع و حضرت موسی ع به صحف تعبیر شده است  صُحُفِ‏ إِبْراهِيمَ‏ وَ مُوسى‏ (اعلی19) در جای دیگر از کتاب حضرت موسی ع به تورات تعبیر شده است که به همین نام هم مشهور است .

همچنین از کتاب حضرت داود به زبور تعبیر شده است:  وَ آتَيْنا داوُدَ زَبُورا  (نساء 163) علت این که از کتاب حضرت داود ع به زبور تعبیر شده و نه صحف، این است که برخلاف کتاب و صحف ، زبور شامل احکام و شرایع نمی شود ، بلکه در زبور به ذکر خداوند پرداخته شده است (المیزان ج 17 ص 37)  همچنین از کتاب حضرت عیسی به انجیل تعبیر شده است که به معنای بشارت است. 

اما  کتاب حضرت محمد ص که قرآن نام دارد ان هذا القرآن یهدی للتی هی اقوم (اسراء آیه 9) البته از قرآن ، به ذکر و فرقان و بیان و هدی و بشری هم تعبیر شده است که در واقع از اوصاف قرآن شمرده می شود .

نسخه ای از کتاب حضرت ابراهیم ع موجود می باشد ؟

متاسفانه نسخه ای از این کتاب موجود نمی‌باشد .


سخن پایانی

پرداختن به این موضوعات شاید برای اطلاعات عمومی خوب باشد اما غرق شدن در این سوالات که کمکی به ایمان و ابعاد معنوی انسان نمی‌کند نوعی اهمال کاری می باشد .

علم لدنی چیست ؟

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :4.1 تعداد آرا: 23

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir