شاید شما هم در مورد نوشتن حضانت یا حزانت دچار شک شوید که کدام املا درست می باشد ، در این مطلب معنی هر واژه را بررسی میکنیم تا در هر مورد از املای صحیح استفاده کنیم . ( حضانت یا حزانت ? )

املای درست این واژه « حضانت » می‌باشد ، و املای « هزانت » ، « حزانت » ، « حظانت » ، « هظانت » و… اشتباه است .

حضانت یا حزانت ?
حضانت یا حزانت ?

معنی حضانت

  • پرستاری
  • در زیر بال گرفتن در برگرفتن
  • در دامن خود پروردن پروراندن
  • تیمار
  • تیمارداری
  • پروراندن
  • خدمت
  • دایگی
  • زواری
تلفظ/hezAnat/
اشتباه تایپیpqhkj
معنی حضانت

حضانت در لغتنامه دهخدا

حضانت. [ ح ِ ن َ ] (ع مص ) حضن. در کنار گرفتن کودک را. پرورش دادن کودک را. پروردن بچه را. پروریدن طفل را. در کنار گرفتن کودک را و پرورش دادن او را. در بغل گرفتن صبی را. بچه پروردن. || دایگی کردن. (دهار) (مهذب الاسماء) (تاج المصادر بیهقی ).

دایگی. تربیةالولد. (تعریفات جرجانی ).

پرستاری. و صاحب کشاف الفنون گوید: بکسر حاء حطی و ضاد معجمه ، در لغت مصدر حضن الصبی است ، یعنی کودک را پرورید،چنانکه در قاموس گفته و در شرع ، پرورش دادن مادر یادایه یا غیر آنهاست کودک یا دوشیزه ای را که کودک باشد. کذا فی جامع الرموز. دایگی کردن و بچه ٔ غیری را شیر دادن. (از لطائف و کنز و منتخب ، بنقل غیاث ).

دایگی و محافظت در تربیت و حفاظت. حضانت طفل (پسر یا دختر) در مدت دو سال شیرخوارگی با مادر است ، در صورتی که بهمان شرایط که دیگران حاضر به نگهداری از طفل هستند او هم قانع باشد. و بعد از این تا سن هفت سالگی نیز حضانت مادر باقی است اگر طفل دختر باشد. در صورت مرگ پدر تا سن بلوغ طفل حقحضانت مادر باقی خواهد ماند اعم از اینکه طفل دختر باشد یا پسر .

حضانت در فرهنگ معین

حضانت(حِ نَ) [ ع . حضانة ] (اِمص .) پرستاری ، در کنار گرفتن .

حضانت در فرهنگ عمید

حضانت

۱. پرستاری.
۲. پرستاری از کودک، دایگی.


تفاوت ولايت و حضانت

دو مبحث ولايت و حضانت، عبارتي است كه بعضاً در بين مردم با يكديگر خلط مي‌شوند يا به يك معنا انگاشته مي‌شود. در حالي‌ كه دارندگان هر يك از اين دو ، تكاليف و حقوقي كه دارند مجزا از يكديگر است.

ولایت :
ولايت در قانون مدني ايران، اختصاص به پدر و جد پدري دارد و طفل تا زماني‌كه به سن قانوني ( سن ١٨ سالگي)نرسيده تحت ولايت اين دو قرار دارد.

حضانت :

حضانت در لغت به معناي سرپرستي طفل است كه هم حق و هم تكليف پدر و مادر است، اما اغلب مشكل زماني ايجاد مي‌شود كه پدر و مادر از يكديگر جدا مي‌شوند. در اين شرايط مادر تا هفت سالگي در نگهداري و حضانت طفل اولويت دارد، مگر اينكه وي پس از طلاق با ديگري ازدواج نمايد كه در اين صورت حضانت از وي سلب مي‌شود.

وجه افتراق حضانت و ولايت

اينكه شخصي كه حضانت طفل را به‌ عهده دارد، به اعتبار حضانت هيچ ولايتي بر كودك و اموال وي ندارد و نماينده حقوقي وي محسوب نمي‌شود لذا تصميمات وي در مورد كودك با توجه به سمت حضانت فاقد اعتبار حقوقي مي‌باشد و كماكان ولايت بر عهده پدر و جد پدري مي‌باشد.
پس در مورد امور مالي طفل صرفاً اين دو يا وصي منصوب از طرف ايشان و در صورت نبودن ايشان و وصي منصوب، قيم دخالت مي‌نمايد.

خشنود یا خوشنود ?

سبقه یا صبغه ؟

ترجیح یا ترجیه ؟

تعریف مهریه و چگونگی پرداخت و دریافت آن در موضوعات مختلف

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :4 تعداد آرا: 4

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir