میدانیم که مزه ترش نشان دهنده اسیدی بودن هر ماده است اما در قهوه ها میزان اسیدیته نمیتواند ترشی یا شیرینی قهوه را مشخص کند به عنوان مثال قهوه عربیکا از قهوه ی روبوستا اسیدی تر است اما نسبت به آن شیرین تر است در این مقاله به بررسی موضوع ترشی قهوه می‌پردازیم . ( قهوه ترش چیست ؟ )

قهوه
قهوه

علت ترش شدن قهوه

همانطور که گفته شد اسید ها مزه ترشی را به وجود میاورند اما در قهوه ها مزه و عطر بوهای دیگر میتوانند مزه ترشی را مخفی کنند و به اصطلاح پوشش بدهند به نحوی که فرد با خوردن یک قهوه اسیدی مزه ترشی کمتری احساس کند .

قهوه های عربیکا به دلیل عطر و بوی شدید مزه ترشی کمتری به فرد القا میکنند ولی قهوه های روبوستا به دلیل عطر و طعم کمتر میزان اسیدی بودن خود را بیشتر نشان میدهند و ترشی بیشتری دارند .

طعم های مختلف قهوه

سایر طعم های قوه عبارت اند از :

طعم تلخی

ذاتا قهوه یک ماده تلخ می‌باشد و علت آن وجود کافئین است ، همین تلخی در کشف دیر هنگام این ماده خوراکی موثر بوده است زیرا تا قرن ها انسان ها با چشیدن مزه میوه قهوه از خوردن آن صرف نظر میکردند .

امروزه اکثر افراد دوست دارند قهوه تا حدودی تلخی داشته باشد و تلخی را از جذابیت قهوه میدانند .

طعم شیرینی

مزه شیرینی به دلیل وجود قند در ساختار یک ماده احساس می‌شود ، قهوه به میزان کمی قند دارد که البته در نژاد های مختلف میزان قند دانه های قهوه متفاوت می‌باشد ، اگر یک قهوه مزه شیرینی زیادی دارد قطعا قند زیادی دارد .

طعم تند

ترکیب کافئین زیاد و ترشی زیاد در دانه های قهوه میتواند به طعم تند و تیز منجر شود ، این طعم معمولا مورد استقبال افراد قرار نمیگیرد .

افرادی که شیر یا خامه به قهوه خود اضافه میکنند در اصل برای کاهش طعم تند قهوه این کار را انجام میدهند .

طعم افترتست

افترتست یا فینش ، مزه ای است که تا چند دقیقه بعد از نوشیدن قهوه در دهان خود احساس میکنید ، این مزه می‌تواند با روش بو دادن و مزه دار کردن قهوه به کلی متفاوت شود .

افترتست شکلاتی و تنباکویی رایج ترین نوع می‌باشند .

دم کردن قهوه
دم کردن قهوه

طعم قلیایی

هرگاه قهوه زیاد بو داده شود با نوشیدن آن در انتهای زبان خود یک خشکی خاص را احساس خواهید کرد ، این حس برای برخی از افراد لذتبخش می‌باشد ولی اکثر افراد این طعم را دوست ندارند ، این طعم را طعم قلیایی قهوه می‌نامند ، قهوه های کشور اندونزی اکثرا طعم قلیایی دارند .

طعم پخته

هر گاه طعم و عطر قهوه به هیچ کدام از طعم های فوق منحرف نشود و به اصطلاح متعادل باشد آن را طعم پخته می‌نامند ، برای دستیابی به این طعم باید بود دادن قهوه را با دقت بالا انجام داد زیرا در صورت عبور از این طعم دیگر کاری نمی‌توان کرد برای همین حرارت را به شدت کاهش میدهند تا کنترل فرایند از دستشان خارج نشود .

طعم تنفسی

این طعم ربطی به دانه قهوه ندارد و به نوع نوشیدن آن مربوط است ، هرگاه فرد ، قهوه را با هورت کشیدن بنوشد به نحوی که بخار آن را نیز وارد دهان خود کند طعم تنفسی را حس خواهد کرد .

طعم کیسه‌ای

هر گاه دانه های قهوه برای مدت طولانی در کیسه های پارچه از جنس کرباس نگهداری شوند بوی کرباس به خود میگیرند و طعم خاصی را ایجاد میکنند که به طعم کیسه ای معروف شده است .

طعم خاکستری

هرگاه دانه های قهوه را بیش از بو بدهند ، قهوه بویی شبیه به زیرسیگاری و خاکستر پیدا می‌کند ، این طعم را « رست دارک » نیز می‌نامند .


طبع قهوه چیست ؟

قهوه اتیوپی / مشخصات کامل

قهوه عربیکا / معرفی کامل

تاثیر قهوه بر هوش و حافظه

طرز صحیح دم کردن قهوه و نکات مهم در طعم مطلوب

قهوه ترش چیست ؟

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :4.1 تعداد آرا: 10

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir