اگر فکر میکنید که تمامی حیوانات دارای مغز هستند باید بدانید که حداقل 10 گونه ی جانوری شناخته شده وجود دارد که فاقد مغز متمرکز می‌باشند . در این مقاله به معرفی حیواناتی می‌پردازیم . در ادامه همراه ما باشید . ( کدام حیوان مغز ندارد ? )

عروس دریایی

عروس دریایی یکی از جانورانی است که فاقد مغز مترمکز می‌باشد . عروس های دریایی انواع مختلفی دارند ولی اکثرا در طول زندگی خود زیاد تحرک ندارند و به یک سطح میچسبند .

برای حرکت کل بدن خود را مانند یک تلمبه باز و بسته میکند و در یک جهت حرکت میکند . عروس ‌های دریایی از قدیمی ترین موجودات زنده دریایی‌ هستند که از ۶۵۰ میلیون سال پیش تاکنون در دریاها زیست می‌کند. عروس‌ های دریایی از نظر شکل، اندازه و رنگ ‌های متنوع به گونه‌های مختلف تقسیم‌بندی می‌شوند

انواع اصلی عروس دریایی :

  • Scyphozoa 
  • Staurozoa 
  • Cubozoa 
  • Hydrozoa 

هشدار : برخی از عروس های دریایی نوعی سم دردناک دارند که دردی شبیه به سوختگی شدید را برای مدت 6 ماه در ناحیه تماس با جانور به وجود می‌آورد . به همین دلیل هرگز به عروس های دریایی دست نزنید .

عروس دریایی
عروس دریایی

کدام حیوان مغز ندارد ?

خیار دریایی

این جانوار کوچک دریایی فاقد مغز متمرکز می‌باشد و صرفا دارای رشته های عصبی است . پوست خیار دریایی شبیه چرم محکم است و خارک هایی روی سطح آن وجود دارد .

خیار دریایی معمولا تحرک خیلی زیادی ندارد و اگر حس کند غذایی در اطرافش نیست یک پرش بلند میزند تا وارد یک محیط دیگر شود . بعضا پرش های چند صد متری از این جانور دیده می‌شود .

سم این آبزی سفید رنگ می‌باشد و در صورت تزریق می‌تواند موجب بروز تحریک و کوری شود. سازمان های تروریستی مانند موساد از سم این جانور برای ترور افراد مختلف استفاده میکند .

در اثر گزش این آبزی فرد مصدوم احساس تحریک شدید پوستی، خارش، سوزش چشم و در موارد حاد یا عدم رسیدگی پزشکی موجب کوری می‌شود.

خیار دریایی
خیار دریایی

مرجان

مرجان ها با وجود اینکه گیاه نیستند اما یک جانور کامل هم نیست زیرا هم ساکن است و هم فاقد مغز .

بعضی از مرجان‌ ها می‌توانند ماهی‌ های کوچک و پلانکتون ‌ها را بوسیله سلول‌های نیش زننده ‌ای که بر روی تانتاکول ‌هایشان وجود دارد ، به دام بیندازند و شکار کنند، با این حال اکثر مرجان‌ ها بخش اعظم انرژی و مواد غذایی خود را به کمک فتوسنتز جلبک ‌های تک‌سلولی همزیست به دست می‌آورند.

مرجان دریایی
مرجان دریایی

ستاره دریایی

ستاره دریایی ماهی نیست و نمی تواند شنا کند اما در کف اقیانوس زندگی می کند . ستاره دریایی چشمان ریزی دارد و فقط می تواند نور و تاریکی را تشخیص دهد. این حیوان مغز ندارد اما یک حلقهٔ عصبی هم دور مری را فرامی‌گیرد و به مجرای حلقوی نزدیک است. از این حلقه ۵ عصب شعاعی منشعب می‌شوند و به درون بازوها می‌روند. این اعصاب در ته شیارهای آمبولاکرال قرار دارند و در نوک هر بازو، به یک لکهٔ چشمی منتهی می‌شوند.

در دریای خزر یا دریاچه‌های داخلی ایران هیچ گونه‌ای از ستاره‌های دریایی وجود ندارد. در عوض در خلیج فارس چند گونه از آن‌ها یافت می‌شود. علت آن این است که ستاره دریایی در آب شیرین و خیلی شور نمیتواند زیست کند .

بدن ستاره‌ماهی هیچگونه استخوان بندی ندارد ولی در عوض یک سیستم آوند آبی هیدرولیکی دارد. سیستم آوند آبی دارای تعداد زیادی برآمدگی در قسمت شکمی بازوهای ستارهٔ دریایی است که به آن‌ها پاهای لوله‌ای می‌گویند و وظیفهٔ آن‌ها حرکت و غذارسانی است.

این جانور دریایی در 400 میلیون سال اخیر تکامل نداشته است .

ستاره دریایی
ستاره دریایی

کدام حیوان مغز ندارد ?

اسفنج دریایی

اسفنج دریایی سیستم ساده فاقد مغز دارد اما با این حال می تواند از اطراف خود آگاهی داشته باشد. این جانور ها قادر به عطسه کردن هم هستند.

اکثر مردم اسفنج و مرجان را با هم اشتباه می‌گیرند. تفاوت اصلی اسفنج با مرجان نرم بودن اسفنج و سفت و سخت بودن مرجان می‌باشد .

اسفنج‌ها هم از راه جوانه زدن و هم از راه لقاح جنسی تولید مثل می‌کنند

اگر شما یک سلّول زندهٔ اسفنج را در آب بیندازید، هفته آینده‌اش شما به اندازهٔ یک نخود اسفنج خواهید داشت! این امر قدرت رشد و ترمیم‌پذیری اسفنج را نشان می‌دهد.

اسفنج دریایی
اسفنج دریایی

توتیای دریایی

توتیای دریایی Sea urchins را می توان در کنار سواحل هم پیدا کرد . این جانور شبیه به ستاره دریایی روی سنگ ها می‌چسبد و تغذیه می کند. توتیای دریایی یکی از جانورانی است که در بدن خود مغز متمرکز ندارد.

توتیاها جانورانی همه‌ چیزخوار هستند که بستر دریاها را تمیز می‌کنند. این جانوران در نگاه اول بی‌جان به چشم می‌آیند. دهان این جانوران دارای دندان و اندام جونده بسیار پیچیده‌ای است.

اگرچه فقط بعضی از آنها خطرناک و سمی هستند ولی آزاردهنده است. باید از تماس با این جانور و بخصوص با استخوان‌های سیاه و تیز آن اجتناب نمود .

توتیای دریایی
توتیای دریایی

حلزون

حلزون ها دارای قلب، کلیه ، معده ، دهان و سیستم عصبی هستند اما مغز متمرکز ندارند. گرفتن آن ها بسیار راحت است و می توانید آنها را در هر جایی از دنیا ببینید .

زیست‌ شناسان تا به امروز بیش از ۳۰ هزار گونه حلزون را شناسایی کرده‌اند.

حلزون غدد عصبی دارد که همان کار مغز را برایش انجام میدهد در ضمن رشته های عصبی در طول بدن این جانور وظیفه رساندن پیام های عصبی را بر عهده دارند .

حلزون
حلزون

صدف

صدف ها شبیه خرچنگ ها هستند و تفاوت آن ها بسیار کم است. صدف ها قادر هستند آب اطراف خود را تصفیه کنند و از آن ها استفاده کنند. این جانوران بدون مغز زندگی می کنند.

صدف سرشار از روی است. این ماده جهت ساخته شدن اسپرم و تستسترون (هورمون مردانه) ضروری است. علاوه بر این صدف حاوی دوپامین است، هورمونی که تمایل جنسی را افزایش می‌دهد. یک برنامهٔ غذایی سرشار از صدف‌های خوراکی با کمک به حفظ سطح کلاژن پوست، به شما کمک خواهد کرد تا پوستی صاف، انعطاف‌پذیر و جوان کسب کنید.

صدف
صدف

کدام حیوان مغز ندارد ?

شقایق دریایی

شقایق دریایی می تواند اندام خود و جایگاهش را تغییر دهد و همچنین قادر به چرخیدن است اما این حیوان زیبا بدون مغز زندگی می کند.

شقایق‌های دریایی از وابستگان نزدیک مرجان دریایی، عروس دریایی و هیدر هستند.

شقایق دریایی به شکل کیسه‌ای کوچک است که به وسیله پایی به نام صفحه پایه‌ای به کف دریا چسبیده‌است و بدنی لوله‌ای شکل دارد که به صفحه دهانی ختم می‌شود. دهان شقایق دریایی در میانهٔ صفحهٔ دهانی قرار دارد.

تعدادی از آن‌ها دارای ماده سمی هستند. از جمله شقایق سوزش‌آور را می‌توان نام برد که دارای رنگی آبی- خاکستری تا قهوه‌ای روشن است و ظاهری شبیه به درخت آتش دارد.

شقایق دریایی
شقایق دریایی

زنبق دریایی

زنبق دریایی به طور مداوم به کف اقیانوس چسبیده است و شبیه به گیاهان با بازوان چرم می باشد. این حیوان هیچ مغزی در بدن خود ندارد.

Crinoids

تاریخچه حضور این جانوران در زیر آب به میلیون‌ها سال پیش بازمی‌گردد و بسیاری از اعضای این خانواده تاکنون منقرض شده‌اند که امروزه آن‌ها را از روی فسیل‌هایشان می‌شناسیم. تمام این جانوران در دسته «خارپوستان» قرار می‌گیرند.

زنبق‌های دریایی همانند گل‌های شناور در دریا هستند که تمام افرادی که برای بار اول این جانور را می‌بینند را شگفت‎زده می‌کند.

رنگ زنبق‌های دریایی از قرمز تیره گرفته تا نارنجی و زرد متنوع است و طول هر بازوی آن‌ها می‌تواند به ۳۰ سانتیمتر برسد. همچنین آن‌ها می‌توانند از پنج تا ۲۰۰ بازو داشته باشند. برخی از این جانوران سمی هستند و چون برخی حیوانات کوچک اغلب بر روی آن‌ها زندگی می‌کنند ماهی‌ها ممکن است بر روی آن‌ها به دنبال غذا بگردند.

زنبق دریایی
زنبق دریایی
حیوان تنبل
گرگاس چیست ?

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :3.8 تعداد آرا: 4

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir