شاید شما هم در مورد نوشتن بازخورد یا بازخور دچار شک شوید که کدام املا درست می باشد ، در این مطلب املای این واژه را بررسی میکنیم تا در هر مورد از املای صحیح استفاده کنیم . ( بازخورد یا بازخور ? )

املای صحیح این واژه « بازخورد » می‌باشد و نوشتن به صورت « بازخور » نادرست است .

املای بازخورد
املای بازخورد

تلفظ بازخورد :

تلفظ بازخورد

بازخورد یعنی چه

بازخورد یا فیدبک ( Feedback ) یک پیام از خروجی ، برای کنترل بهتر ورودی می‌باشد . با استفاده از بازخورد میتوان یک سیستم را به حالت پایدار و ایده‌آل درآورد .

مثال بازخورد :

سیستم کروز کنترل خودرو که میتواند سرعت خودرو را به صورت اتوماتیک در محدوده تنظیم شده حفظ کند .

  • ورودی : سوخت و هوا .
  • سیستم : مجموعه موتور و سیستم انتقال قدرت تا چرخ ها .
  • خروجی : سرعت خودرو .
  • بازخورد : اطلاعات ارسالی از سنسور سرعت .
  • هدف : حفظ سرعت خودرو در کمیت 100 کیلومتر بر ساعت .

در این سیستم اگر سرعت خودرو کمتر از 100 کیلومتر بر ساعت باشد ، موتور با استفاده از بازخورد ارسالی از سوی سنسور سرعت متوجه کمبود سرعت میشود و با افزایش سوخت و هوای ورودی به موتور موجب بالا رفتن سرعت می‌شود . بالا رفتن سرعت تا جایی ادامه پیدا میکند به عدد 100 میرسد و اندکی از آن عبور میکند .

در این لحظه با توجه به بازخوردی که از سنسور سرعت به موتور ارسال می‌شود ، موتور متوجه می‌شود که باید مقدار سوخت و هوا را کاهش بدهد تا به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت نزدیک شود .

این نوسان تا جایی ادامه پیدا میکند که سرعت خودرو در عدد 100 تقریبا با یک تلرانس قابل قبول حفظ شود . در سیستم های مختلف تعداد دفعات تجزیه و تحلیل بازخورد متفاوت میباشد .

مثلا یک کروز کنترل ممکن است در هر ثانیه 3 مرتبه بازخورد را بررسی کند و در یک سیستم کروز کنترل پیشرفته تر در هر ثانیه 10 مرتبه بازخورد بررسی شود .


انواع بازخورد

بازخورد یک مفهوم و ایده بسیار مفید می‌باشد که محدود به دستگاه های فیزیکی نیست . بازخورد در علوم انسانی بخصوص روانشناسی کاربرد دارد شاید بتوان گفت هر علمی که بشر با آن سر و کار دارد با استفاده از مفهوم بازخورد قابل تجزیه و تحلیل و کنترل است .

یک اقتصاد دان زمانی که قانون اقتصادی جدیدی را برای یک کشور تعریف میکند ، پس از مدت زمانی با دریافت بازخورد تصمیم خود از وضیعت اقتصادی میتواند متوجه شود آیا به اهدافش نزدیک تر شده است یا دور تر ؟

برخی از انواع بازخودر

بازخورد ( feedback ) :

[رایانه و فنّاوری اطلاعات، رمزشناسی، مهندسی مخابرات] بازگرداندن بخشی از نشانک/ سیگنال خروجی افزاره به ورودی آن

بازخورد ابر ( cloud feedback )[ علوم جَوّ ] تغییر اثرهای تابشی اَبرها در واکنش به پریشیدگی اقلیمی بیرونی

بازخورد مثبت ( positive feedback )

[ روان شناسی ] نوعی بازخورد که موجب افزایش یا تداوم رفتار می شود

بازخورد منفی ( negative feedback )[ روان شناسی ] نوعی بازخورد که موجب کاهش یا توقف رفتار می شود


نمودار فیدبک
نمودار فیدبک

مترادف بازخورد

  •  پس‌فرست
  • بازفرست
  • پس‌خور
  • پس‌خوراند
  • یا فیدبک
کلمه : بازخور
بازخورد
اشتباه تایپی : fhco,v
fhco,vn
مترادف بازخورد

بازخورد مشتریان

بازخورد مشتریان اصطلاحی تجاری است که به پروسه‌ی نظرخواهی از مشتریان درباره‌ی یک کسب‌وکار، محصول یا خدمت گفته می‌شود.

هدف از دریافت بازخورد مشتریان :

  1. به بهتر شدن محصول یا سرویس کمک می‌کند.
  2. بهترین روش برای سنجش میزان رضایت مشتری است.
  3. دیدگاه قابل اجرایی را فراهم می کند تا بتوان تجربه مشتری را بهبود بخشید .
  4. مشتری شما را به خاطر می‌سپارد.
  5. اطلاعاتی عینی فراهم می کند که توسط آن می‌توانید تصمیمات تجاری بهتری بگیرید.

چرخه بازخورد محصول

چرخه بازخورد محصول فرآیند جمع آوری بازخورد مشتری به طور مداوم و بهبود محصول شما براساس نظرات وی است. یعنی فرآیندی است برای جمع آوری بازخورد مشتری به طور مداوم و بهبود محصول شما براساس نظرات وی. ایجاد ایده‌های مرحله اولیه می‌تواند به ایجاد بازخورد سریع و کارآمد محصول کمک کند. ایده‌هایی در مورد روش‌های مقرون به صرفه برای انجام این کار وجود دارد.

به عنوان مثال بروشورها، دیتاشیت‌ها و نمونه‌های اولیه رابط کاربری، ملموس هستند و می توانند همیشه در معرض دید و در دسترس کاربران قرار بگیرند.

موارد مشابه

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :4.9 تعداد آرا: 100

هنوز کسی رای نداده...