موضوع چاقی در کودکان یکی از موارد نگران کننده برای اکثر پدر و مادر ها میباشد . در این مقاله قصد داریم به سوالات رایج و مهم در این مورد بپردازیم . امیدواریم این اطلاعات بتواند به سلامت کودکان کمک بکند ، در ادامه همراه ما باشید . ( چاقی در کودکان / پاسخ به سوالات )

چاقی کودکان
چاقی کودکان

چاقی در کودکان

خیلی چاق بودن یا چاقی مفرط، با بروز بسیاری از مشکلات جسمی شامل بیماری های قلبی، سکته، دیابت و آرتروز مرتبط می باشد.
جمعیت جهان هم در حال چاق تر شدن است و عده ای را به این باور می رساند که ما درگیر مشکل همه گیری چاقی مفرط شده ایم.

آیا کودک من چاق است ?

هر کودک طی سال های رشد خود مدام تغییرات وزنی را تجربه میکند و این موضوع برای همه اتفاق می افتد .معمولا پدر و مادر ها به سختی میتوانند آغاز چاق شدن کودک خود را تشخیص بدهند . بنابراین باید همواره با وسایل اندازه گیری، قد و وزن کودک را کنترل کرد . مقایسه قد و وزن کودک با جداول رشد میتواند راهنمای خوبی برای تشخیص چاقی کودکان باشد .

اگر این کار برایتان سخت است میتوانید از پزشک کمک بگیرید .

آیا کودک من چاق است ?
آیا کودک من چاق است ?

زنگ خطر چاقی کودک

  • جثه کودک از هم سالان خود بزرگتر است .
  • لباس متناسب با سن خود سایزش نمشود .
  • زودتر از کودکان دیگر خسته می‌شود .
  • همیشه برای خوردن غذا و تنقلات داوطلب است .
  • هم اندازه بزرگسالان غذا میخورد و تفاوت محسوسی ندارد .
  • زیاد یکجا میشیند و خود را مشغول کار های بی تحرک مانند بازی با گوشی میکند .

آیا باید از چاق بودن فرزندمان نگران باشیم ؟

برداشت های درست:

کودکان خیلی چاق ممکن است مشکلات جسمی را با خود داشته باشند که بعد ها در زندگی شان بروز نکند.
عادت های غذایی دوران کودکی می توانند ذائقه غذایی دوران بزرگسالی و میزان سوخت و ساز بدن را تعیین نماید.

کودکان خیلی چاق بیشتر وقت ها افسرده می باشند.
بزرگسالان چاق که در دوران کودکی هم چاق بوده اند، از کسانی که هنگام جوانی لاغر بوده اند سخت تر وزن کم می کنند.

آیا باید از چاق بودن فرزندمان نگران باشیم ؟
آیا باید از چاق بودن فرزندمان نگران باشیم ؟

چاقی در کودکان / پاسخ به سوالات

برداشت های نادرست:

در کودکان خیلی چاق مشکلات جسمی کمتری بروز می کند.
خیلی از کودکان وقتی بزرگ شوند اضافه وزنشان را از دست می دهند.

دل مشغولی فکری و وسواس داشتن در مورد عادت های غذایی، نسبت به سایر کودکان، آن ها را بیشتر ناراحت می کند.
چربی لازم است و خیلی از عملکرد های درون بدن را انجام می دهد.
این که چاقی را چیز بدی بدانیم تصوری اشتباه می باشد.

آیا اضافه وزن کودک در طول رشد به مرور کاهش می یابد ؟

هرگز به این امید نباشید که کودک با گذشت زمان و بزرگ شدن لاغر شود و دارای تناسب اندام گردد . معمولا اکر افراد بالغ چاق ، در دوران کودکی هم چاق بوده اند . از همین امروز به فکر تناسب اندام کودک خود باشید .


آیا برای کم کردن وزن باید شیوه زندگی تان را تغییر دهید؟

باید ها :

فعالیت بدنی زیاد تر، کالری بیشتری را می سوزاند و برای سلامتی شما سودمند تر می‌ باشد.
کم کردن مقدار کالری دریافتی از چربی و قند و خوردن میوه و سبزی بیشتر، وضعیت سلامتی را بهتر می کند.

نباید ها :

دارو های جدیدی رایج شده اند که می توانند اشتها را کنترل نمایند و یا میزان سوخت و ساز بدن را تغییر بدهند.

جایگزین های کم کالری چربی و قند بسیار پیشرفته شده اند و می توانند به جای چربی و قند پر کالری مصرف گردند.

یافتن ژن هایی که در چاقی مفرط نقش دارند، کودکان در معرض خطر چاقی‌ را مشخص خواهد کرد.
پس می توان از اقدامات پیشگیرانه استفاده نمود.

عمل جراحی می تواند مقدار غذایی که بیمار قادر به خوردن می باشد را کاهش دهد و نتایج چشمگیر و فوق العاده ای را در پی دارد.

نکات طلایی برای لاغر شدن کودکان

  • مصرف تنقلات سالم : میوه ها – سبزیجات خام( هویج و کرفس و… ) .
  • استفاده از پروتئین های کم چرب ، سبزیجات، حبوبات ، لبنیات کم چرب .
  • پرهیز از فست فودها .
  • سس ها را حذف کنید .
  • کاهش تماشای تلویزیون، استفاده از کامپیوتر و بازی های الکترونیکی .
  • ثبت نام کودک در کلاس ورزشی مورد علاقه .

فعالیت بدنی خانوادگی

برای افزایش فعالیت بدنی کودک میتوانید به جای استفاده از خودرو ، دست کودک خود را بگیرید و پیاده به خرید بروید . همچنین میتوان کودک را به پارک برد تا با فعالیت در آنجا انرژی بیشتری مصرف کند .

در کار های خانه از کودکان کمک بخواهید ، سپردن یک کار ساده میتواند ارتباط با کودک و فعالیت بدنی او را همزمان افزایش بدهد .

غذا ابزار تشویق و تنبیه نیست

پدر و مادر ها باید بدانند استفاده ابزاری از غذا و تنقلات میتواند برای سلامتی کودک اثرات بدی داشته باشد . وقتی شما مثلا یک بستنی را وسیله تشویق قرار میدهید علاقه روانی کودک به خوردن را تحریک میکنید . شرطی شدن ناخودآگاه کودک به این صورت شکل میگیرد که حس موفقیت و خوردن با هم همزمان میشود و اینگونه کودک هر زمان خوشحال باشد ناخودآگاه به غذا خوردن کشش پیدا میکند .

همین موضوع در مورد تنبیه با غذا اتفاق می‌افتد . حتما افرادی را دیده اید که وقتی ناراحت و عصبی هستند اشتهایشان زیاد می‌شود . این افراد در کودکی با غذا تنبیه شده اند .

غذا ابزار تشویق و تنبیه نیست
غذا ابزار تشویق و تنبیه نیست

زمان مناسب به کودک غذا بدهید

هرگز زمانی که کودک مشغول بازی یا تماشای تلویزیون است به او غذا ندهید . در این حالت کودک بیش از نیاز خود غذا میخورد و در ضمن از جویدن کامل غذا هم غافل میشود .

بهترین حالت این است که هر روز دقیقا در ساعات مشخص افراد خانواده در کنار هم غذا بخورند . به این صورت ساعت بدن افراد تنظیم میماند و ارتباط اعضای خانواده بهتر میشود .

مطالب پیشنهادی

کودکان از چه سنی مجاز به دیدن تلویزیون هستند ؟

درمان تب ویروسی در کودکان

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :5 تعداد آرا: 4

هنوز کسی رای نداده...