مشکل اضافه وزن و چاقی در ظاهر یک موضوع صرفا جسمانی می‌باشد اما تحقیقات نشان داده است چاقی تا حدود بسیار زیادی با موضوعات روحی و روانی ارتباط دارد . در این مقاله ابعداد روحی و روانی کشش بیش از حد به غذا خوردن را بررسی میکنیم . ( ۱۰ روش برای داشتن وزن متعادل )

کنترل هوس های نا بجا در خوردن غذا
کنترل هوس های نا بجا در خوردن غذا

۱۰ روش برای داشتن وزن متعادل

ارتباط استرس با خوردن :

چه چیزی باعث می شود که افراد چنین تغذیه ای داشته باشند چرا ما بیشتر اوقات به سراغ شکلات یا چیپس سیب زمینی می رویم؟
آیا به دلیل وجود استرس، خستگی یا بی حوصلگی؟

ارتباط استرس با خوردن
ارتباط استرس با خوردن

هنگامی که ما دچار استرس می شویم معمولا به سراغ غذاهایی می رویم که در زمان کودکی به خوردن آن ها علاقه داشته ایم.

حتی حیوانات نیز در هنگام بروز استرس به سمت غذا های چاق کننده تر جلب می گردند.
در یک تحقیق که موش های آزمایشگاهی را تحت استرس ممتد قرار دادند و متوجه شدند آن ها به سمت غذاهای پر کالری جذب شدند.

هنگامی که اشتیاق افراد به غذا زیاد می گردد به سلامتی لطمه وارد کرده و تلاش افراد هم برای کاهش وزن بی نتیجه می ماند و این مسئله به تنهایی خود تبدیل به یک استرس جدید و مشکلی مضاعف می گردد.

لاغری با وجود کشش شدید به غذا

آیا می توانید با وجود میل شدید به خوردن شکلات و چیز برگر لاغر گردید؟

طی تحقیقاتی، تقریبا تمام زنان حدود ۹۷ درصد و بیشتر مردان حدود ۶۸ درصد به علاقه و اشتیاق زیاد به خوردن اذعان داشتند.
این مسئله در مورد زنان بیشتر در زمینه شیرینی جات و شکلات صدق می نماید‌.
در حالی که در مورد مردان بیشتر در زمینه خوردن موادی چون گوشت‌، همبرگر و اصولا فستفود ها می باشد.
البته گزینش غذایی زنان بعد از دوران یائسگی تغییر می کند و بیشتر شبیه مردان می گردد.

میل شدید به خوردن شکلات
میل شدید به خوردن شکلات

ممکن است در این زمینه تغییرات هورمونی و اصولا هورمون ها مقصر به نظر برسند.
ولی تغییرات هورمونی در زمینه میل افراد به مواد غذایی مختلف کمترین نقش و اثر را ایفا می کند.

احتمالاتی وجود دارد که شیرینی جات و مواد حاوی کربوهیدرات، ترشح هورمون سروتنین (serotonin) را افزایش داده و از این طریق باعث آرامش افراد می گردد.

البته تغییرات هورمونی در دوران بارداری می تواند دلیلی برای میل و اشتیاق زنان باردار به شیرینی جات باشد ولی تا به حال هیچ مدرک مستدلی در این زمینه وجود ندارد.

لاغری با وجود کشش شدید به غذا
لاغری با وجود کشش شدید به غذا

۱۰ روش برای داشتن وزن متعادل

احساس کاذب نیاز به غذا

آیا کشش افراد به مواد غذایی خاص به دلیل نیاز بدن آن ها به این مواد غذایی صورت می گیرد ؟
تحقیقات مشخص کرده است که کمبود مواد غذایی و نیاز های بدن دلیلی برای کشش افراد به این گونه مواد نمی باشد.
به طور مثال ما با خوردن شکلات مقداری منیزیم به بدن می رسانیم ولی حقیقت این است که اگر بدن ما به منیزیم احتیاج داشته باشد یک ظرف سالاد سبزیجات، مقدار بسیار بیشتری از این ماده را به بدن ما می رساند و این مقدار بسیار بیشتر از میزان ناچیزی است که در یک تخته شکلات وجود دارد.
بنابراین کشش ما به شکلات به دلیل کمبود این ماده در بدن ما نمی باشد.
کشش به مواد غذایی لزوما ارتباطی با گرسنگی نیز ندارد کما این که برخی مواقع افراد در حالی که کاملا نسبت به غذا بی اشتها هستند باز هم اقدام به خوردن مواد غذایی خاصی از قبیل کیک و شیرینی جات می نمایند.

احساس کاذب نیاز به غذا
احساس کاذب نیاز به غذا

۱۰ روش برای داشتن وزن متعادل

۱۰ روش برای کنترل هوس های نا بجا در خوردن غذا

شما می توانید با غلبه بر این هوس های نادرست وزن خود را کاهش دهید.
این موارد برای مقابله با این مشکل توسط محققین در این زمینه توصیه می گردد:

به مرور عادات قبلی خود را تغییر دهید :

اگر شما فکر می کنید که میل به خوردن دارید کافی است با تغییر برنامه غذایی خود به یک برنامه جدید پاسخگوی نیاز و میلتان به خوردن باشد.
در یک تحقیق به متقاضیان و داوطلبین، یک برنامه غذایی رژیمی شامل تمام مواد غذایی کم کالری و رژیمی داده شد.

در این دوره آن ها میل کمتری به خوردن این مواد داشتند و نسبت به قبل، کمتر به سمت آن ها کشیده می شدند.
ولی در پایان تحقیقات تمامی داوطلبین خواستار داشتن برنامه غذایی رژیمی شدند.
روز های نخستین اجرای برنامه های غذایی جدید همیشه سخت ترین موقع در این نوع برنامه ها می باشد و افراد معمولا به طور کامل نمی توانند تمامی عادات قبلی خود را به یک باره کنار بگذارند ولی هر چه زمان بگذرد توانایی آن ها در این زمینه افزایش یافته و نیاز و میلشان به مواد غذایی قبلی کاهش می یابد.

وسوسه های خوردن را از بین ببرید :

اگر هوس شیرینی کرده اید و یک بسته شیرینی خریده اید و در زمان خوردن آن احساس ناراحتی و عذاب وجدان دارید سریع از خوردن آن دست بکشید.
حتی می توانید آن را دور بریزید.
در آن زمان احساس می کنید به وسوسه های خود را کنترل کرده اید و به فکر پولی که این بار برای آن پرداخت کرده اید نباشید زیرا اگر آن دور انداخته نشود تنها اتفاقی که می افتد این است که به وزن و چربی های شما کمی اضافه تر می گردد.

وسوسه های خوردن را از بین ببرید
وسوسه های خوردن را از بین ببرید

مواد سالم به میزان لازم مصرف نمایید:

به عنوان مثال هنگامی که هوس خوردن چیزی کردید یک یا دو لیوان آب بنوشید و مقداری آجیل خام مصرف نمایید.
حدود ۳۰ گرم که تقریبا شامل ۶ عدد گردو، ۱۲ عدد فندق و ۲۰ عدد بادام زمینی می باشد.
این ها اشتهای شما را به خوردن از بین می برند و به بدنتان نظر مواد مورد نیاز را می رسانند که البته در خوردن این مواد نیز نباید زیاده روی کرد.

مواد کم کالری و کم چرب را جایگزین غذاها و مواد پر چرب نمایید:

مثلا اگر عادت به خوردن شیر به همراه چای یا قهوه دارید، شیر کم چرب را جایگزین شیر معمولی نمایید.
ممکن است که قهوه به تنهایی جوابگوی میل شما به خوردن نشود و خیلی از خوردن آن لذت نبرید ولی این قابلیت را دارد که اشتهای شما را فرو بنشاند.

آرام باشید و سعی کنید از استرس دوری کنید:

از آن جایی که استرس خود یکی از عوامل میل به خوردن غذا می باشد سعی کنید با غلبه بر استرس به میل و هوس بیجا، به خوردن نیز غلبه کنید.
با مقابله کردن با استرس می توانید روزانه صد ها کالری را برای بدن حفظ کنید و نیازتان را به مصرف مواد غذایی کاهش دهید.
البته مقابله با این مسئله خود نیاز به تمرین دارد؛ مثلا می توانید با کشیدن نفس های عمیق، تصور کردن تصویری آرام و جذاب در ذهن خود را آغاز کنید.

استراحت کنید:

یکی از دلایلی که میل و اشتها به غذا زیاد می گردد خستگی و بی خوابی می باشد.
پس سعی کنید به میزان لازم استراحت کنید و انرژی خود را از این طریق مجددا به دست بیاورید.

کنترل هوس های نا بجا در خوردن غذا
کنترل هوس های نا بجا در خوردن غذا

دهان خود را بشویید:

با مسواک زدن و قرقره کردن دهانشویه ها هم دهان خود را پاکیزه نمایید و هم جلوی خوردن خود را می گیرید زیرا هنگامی که دهانی تمیز و خوشبو دارید نمی خواهید به سادگی با خوردن آن را دوباره از این حالت خارج کنید.

فکر خود را از خوردن مواد چاق کننده منحرف کنید :

اگر زمانی احساس می نمایید کا به تنها چیزی که نیاز دارید خوردن یک بستنی است.
این دیگر ارتباطی با گرسنگی ندارد این تنها یک هوس می باشد.
محققین با بررسی عملکرد قسمتی از مغز انسان که مربوط به روابط عاطفی و روحی، خاطر و به یاد سپردن و پاسخگویی می باشد به این نتیجه رسیده اند که این نوع هوس ها به خوردن بیش از ۱۰ دقیقه طول نمی کشد.
بنابراین آن ها در حال بررسی این مطلب می باشند که آیا می توان کاری را مثل گوش کردن به موسیقی، تماشای تلویزیون و یا خرید کردن را جایگزین این هوس ها کنید.
در چنین مواقعی شما باید ذهن خود را از خوردن منحرف نمایید نا این زمان ۱۰ دقیقه ای سپری شود مثلا یک تماس تلفنی برقرار کنید یا تمرکز کرده و کمی نرمش کنید.

با قرار دادن حد و حدودی پاسخگوی خواسته های خود باشید:

به عنوان مثال خوردن بستنی را برای خود آزاد کنید ولی مراقب باشید که این دفعات زیاد نشود و سعی کنید کوچک ترین بستنی را انتخاب کنید و به دلیل این که هر میزان کالری اضافه ای که به بدن می رسانید باعث اضافه وزن شما می گردد.
با خود یک برنامه دقیق و خلل ناپذیر داشته باشید وه هر میزان کالری اضافه ای که به بدنتان می رسانید به طریقی مصرف نمایید مثلا ۱۵ دقیقه پیاده روی کنید زیرا هر ۱۵ دقیقه ۱۰۰ کالری انرژی را می سوزاند.

کنترل هوس های نا بجا در خوردن غذا

برنامه ریزی کنید تا بتوانید اجتناب کنید:

مثلا اگر می دانید که در مسیر روزانه خود از مقابل یک نانوایی یا یک پیتزا فروشی رد می شوید و یا با گذشتن از کنار یک شیرینی فروشی با کیک زیبا و خوشمزه ای رو به رو می شوید، شک نکنید و حتما مسیر خود را تغییر دهید و از مسیر دیگری بروید.

مطالب مرتبط

چاقی در کودکان / پاسخ به سوالات

کالری املت چقدر است ؟

اسپیرولینا چیست ? فواید و مضرات

میزان کالری عسل چقدر است ؟

عکس های قبل و بعد از کاهش وزن

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :5 تعداد آرا: 6

هنوز کسی رای نداده...