حتما برای شما هم پیش آمده است عبارت تادیه دیون را بشنوید یا مشاهده کرده باشید و از معنی دقیق آن مطلع نباشید ، در این مطلب معنی دقیق این اصطلاح حقوقی را مرور میکنیم . ( تادیه دیون چیست ? )

تادیه دیون
تادیه دیون

تادیه یعنی چه ?

مترادف و معادل واژه تادیه:

  • ادا
  • پرداخت
  • بازپرداخت
  • پرداخت کردن
  • گزاردن
  • ادا کردن

تادیه در مباحث حقوقی نیز به همین معنی به کار  می‌رود. (پرداخت دین و ایفای تعهد)، تأدیه معمولا در خصوص دیونی بکار می رود که موضوع آن پرداخت مبلغی وجه نقد باشد و در خصوص غیر آن معمولا از وفای به عهد ، انجام تعهد و عباراتی نظایر آن استفاده می شود.

تلفظ تادیه

متضاد واژه تادیه: دریافت . تادیه دیون چیست ?

معنی تادیه در لغتنامه دهخدا

تأدیة [ ت َءْ ی َ ] (ع مص ) گزاردن. (منتهی الارب ) (آنندراج ) (غیاث اللغات ) (ترجمان علامه ٔ جرجانی ). گزاردن وام و فریضه و آنچه بدان ماند. (زوزنی ) (تاج المصادر بیهقی ).

ادا کردن. رسانیدن. (منتهی الارب ) (آنندراج ) (ناظم الاطباء) (فرهنگ نظام ) (غیاث اللغات ).

معنی تادیه در فرهنگ فارسی عمید

تادیه۱. ادا کردن.
۲. پرداختن پول یا وام.

کلمه : تادیه
اشتباه تایپی : jhndi
تادیه

معنی دیون در لغتنامه دهخدا

دیون. [ دُ ] (ع اِ) ج ِ دَیْن ، وام که ادای آن را مدت معین باشد. (منتهی الارب ). رجوع به دین شود.

تادیه دیون

مطابق ماده ۵۲۲ قانون آیین دادرسی مدنی، طلبکار می‌تواند علاوه بر دریافت اصل طلب خود، بابت تأخیر بدهکار در پرداخت بدهی، از وی خسارت تأخیر تأدیه (دیرکرد) بگیرد.

برای این کار چند شرط وجود دارد :

  1. طلب از نوع وجه رایج (پول) باشد، پس برای مثال : بابت مواد شیمیایی ، محصولات صنعتی ، مواد غذایی و غیره نمی‌توان دیر کرد گرفت.
  2. طلبکار از بدهکار درخواست نموده باشد که طلب وی را بدهد . بهترین راه برای این کار، ارسال اظهارنامه است . همچنین تقدیم دادخواست ، به منزله مطالبه طلب است و از آنجایی که مبدأ محاسبه خسارت تأخیر، زمان درخواست طلب است، بهتر است هر چه زودتر طلب خود را از بدهکار با ارسال اظهارنامه و نظایر آن درخواست کنید تا بتوانید مبلغ بیشتری را به عنوان دیرکرد دریافت نمایید.
  3. بدهکار توانایی مالی برای پرداخت بدهی خود را داشته باشد. ( تاجر ورشکسته و افراد معسر فاقد توانایی مالی تلقی می‌شوند. )
  4. بدهکار یا همان مدیون، با وجود داشتن توانایی مالی از پرداخت بدهی خویش خودداری نموده باشد.
تادیه دیون یعنی چه
تادیه دیون یعنی چه

خسارت تأخیر تأدیه

اگر کسی تعهد خود را در موعد مقرر انجام ندهد و درنتیجه این تأخیر متعهدله دچار ضرر شود ، متعهد باید خسارات ناشی از تأخیر را جبران کند که اگر تعهد مذکور وجه رایج باشد، آن را در اصطلاح (خسارت تأخیر تأدیه) می‌گویند.

در زبان حقوقدانان نیز واژه (خسارت تأخیر تأدیه) در مواردی به کار می‌رود که موضوع تعهد، پرداخت وجه نقد رایج کشور باشد و اگر موضوع، تحویل کالا و خدمات یا پرداخت وجه نقد غیر رایج در کشور، مثل ارزهای بیگانه باشد، عنوان (خسارت ناشی از عدم انجام تعهد یا تأخیر در انجام تعهد) , را به کار می‌برند.

ماده ۵۲۲ قانون آیین دادرسی مدنی

ماده 522 قانون آیین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در امور مدنی اشعار می دارد:

در دعاوی که موضوع آن دین و از نوع وجه رایج بوده و با مطالبه داین و تمکن مدیون، مدیون امتناع از پرداخت نموده، در صورت تغییر فاحش شاخص قیمت سالانه از زمان سررسید تا هنگام پرداخت و پس از مطالبه طلبکار، دادگاه با رعایت تناسب تغییر شاخص سالانه که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعیین می گردد محاسبه و مورد حکم قرار خواهد داد مگر این که طرفین به نحو دیگری مصالحه نمایند.


در دعاوی که موضوع آن مطالبه وجه رایج کشور می باشد، از تاریخ مطالبه رسمی طلب از مدیون، می توان خسارت تأخیر تأدیه را بر اساس نرخ شاخص سالانه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، مطالبه نمود.

موارد مشابه

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :4.3 تعداد آرا: 38

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir