شاید شما هم در مورد نوشتن کالری با کیلو کالری دچار شک شوید که کدام املا درست می باشد، در این مطلب معنی هر واژه را بررسی میکنیم تا در هر مورد از املای صحیح استفاده کنیم. (کالری یا کیلو کالری ?)

کالری چیست ?

کالری یک واحد اندازه گیری انرژی می‌باشد، هرگاه دمای یک گرم آب را یک درجه سانتیگراد افزایش بدهیم به این معنی است یک کالری انرژی به آب داده شده است.

همانطور که متوجه شدید، کالری یک واحد انرژی بسیار کوچکی است. برای بیان انرژی مواد غذایی بر حسب کالری باید اعداد بسیار بزرگی را بیان کنیم به عنوان مثال کالری موجود در 100 گرم نان لواش 275000 کالری می‌باشد.

بیان این اعداد بزرگ قطعا کار آسانی نیست، به مرور زمان لفظ کیلوکالری به معنی « هزار کالری » رایج شد و در زمینه بیان انرژی مواد غذایی بسیار پرکاربرد شد اما باز هم برای کوتاه کردن این لفظ، کالری مواد غذایی بازتعریف شد و طبق یک قانون نانوشته « کالری غذایی یا کالری بزرگ » که برابر با 1000 کالری است به رسمیت شناخته شد و با نماد Cal شناخته می‌شود.

واحدنماد
کالری caloriecal , calorie
کیلو کالری kilocalorie CalCalorie or kcal
کالری

اگر در مورد انرژی مواد غذایی از واحد کالری استفاده شد، منظور کیلوکالری می‌باشد.

کالری چیست
کالری چیست

تاریخچه کالری

کالری برای نخستین بار در سال ۱۸۲۴ میلادی توسط نیکلاس کلمان به عنوان واحدی از انرژی تعریف شد. واژه کالری از واژه لاتین calor به معنی گرما گرفته شده است. بین سال‌های ۱۸۴۱ و ۱۸۶۷ این لغت به کتاب فرهنگ‌های انگلیسی و فرانسوی افزوده شد.

۱ کالری تقریباً برابر است با ۴/۲ ژول به طور دقیق ۴/۱۸۶۸ ژول. از سال 1948 جوامع علمی تصمیم گرفتند واحد یکسانی را برای انرژی حرارتی انتخاب کند، انتخاب آنها ژول بود و با این اتفاق کالری از بحث های علمی شیمی و فیزیک کنار گذاشته شد اما همچنیان در اندازه گیری انرژی مواد غذایی کاربرد خود را حفظ کرده است.

تبدیل کیلو کالری به کالری

برای تبدیل کیلو کالری به کالری، ژول و کیلو ژول کافی است که مقدار مورد نظر را در کادر قرمز رنگ زیر وارد کنید:

کالری:

ژول:

کیلوژول:

کالری مواد غذایی

لیست کالری غذا های ایرانی و مواد غذایی پرمصرف:

کالری مواد غذایی
کالری مواد غذایی

مطالب پیشنهادی

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :4.9 تعداد آرا: 285

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir