شاید شما هم در مورد نوشتن رتیل یا رطیل دچار شک شوید که کدام املا درست می باشد، در این مطلب املای این واژه را بررسی میکنیم تا در هر مورد از املای صحیح استفاده کنیم .

املای صحیح این واژه « رتیل » می‌باشد و نوشتن آن به صورت « رطیل » نادرست است.

رتیل درسته یا رطیل
رتیل درسته یا رطیل

رتیل

رتیلها در رده عنکبوتیان و از شاخه بندپایان هستند، تقریبا تمامی رتیل ها دارای نیش هستند که میتواند با گزش برای انسان درد، سوزش و حتی عفونت را به دنبال داشته باشد.

این جانور در اکوسیستم کره زمین نقش مفیدی را بر عهده دارد، رتیل‌ها با خوردن قورباغه، مارمولک و حشرات بزرگ، جمعیت این گونه ها را کنترل میکند.

رتیل عکس
رتیل عکس
انواع شاخص رتیل:قرمز، سیاه، خالدار، زنبوری
طول رتیل ها:2 تا 19 سانتی متر
تنوع گونه:بیش از 1000 گونه
رتیل به انگلیسی:tarantula
رتیل به بختیاری:گند گز، گُند بُر
رتیل به عربی:رتیلاء
معادل فارسی رتیل:چرزَنَخت
آوا:/roteyl/
اشتباه تایپی:VJDG
VXDG
رتیل

رتیل در لغتنامه دهخدا

( اِ ) رتیل [ رُ ت َ / ت ِ ] عنکبوت درشت و کوتاه پای که گویند قسمتی از آنها گزنده است و سمی مهلک دارد. رتیلاء، رتیلا، دیلمک، گال، غنده، خایه گیر، خایه گیرک، باژ، آغنده، انگورک، دلمه، دلمک، ( یادداشت مرحوم دهخدا ).

مأخوذ از رتیلای تازی و بمعنی آن ، و دلمه و گال نیز گویند ( ناظم الاطباء )، جانوری است از شاخه بندپایان جزو رده عنکبوتیان که دارای شکمی نسبةً بزرگست، این جانور با حرکتی سریع بر روی شکارش که معمولاً حشراتست می جهد، برخی معتقدند که رتیل در قاعده گیره هایی قیچی مانند جلو دهانش دارای غده ای سمی است و قادر به نیش زدنست، و بعقیده برخی دیگر وی نیش سمی ندارد ( از فرهنگ فارسی معین ).

معنی رتیل در لغتنامه معین

(رُ تِ یْ ) [ ع رتیلاء ] (اِ) جانوری است از شاخة بندپایان شبیه به عنکبوت با شکمی بزرگ و پاهایی کوتاه که سم کشنده ای دارد.

معنی رتیل در فرهنگ عمید

جانوری شبیه عنکبوت و از خانوادۀ بندپایان، با شکم بزرگ و پاهای کوتاه که بعضی از انواع آن زهری کشنده دارد، دلمک، دیلمک.

رتیلا در لغتنامه دهخدا

( از ع ، اِ ) رتیلا [ رُ ت َ / ت ِ ] رتیل، رتیلاء، لغتی است در رتیلاء ( منتهی الارب )، جانورکی زهردار که بفارسی دلمه گویند ( از ناظم الاطباء )، حیوانیست مانند عنکبوت اما شکم وی بزرگ بود و رنگ او زرد بود و در نواحی یزد بسیار بود، و او را خایه گیر خوانند و بپارسی دله و بترکی بای، و از جمله گزندگان زهردار بود ( اختیارات بدیعی )، غنده ( یواقیت العلوم )، حکیم مؤمن گوید: بفارسی انگورک نامند، و آن حیوانیست شبیه به عنکبوت و دست و پای او کوتاه، و آن را اقسامی میباشد.

و از سموم قاتله بارّه است و گزیدن او و خوردن عددی از آن قتال است و ضماد کوبیده آن بر موضع گزیده اش جذب و رفع سم می کند و اطهوریقس بستن زنده او را بربازوی صاحب تب دوری جهت رفع تب مجرب دانسته است و ذرور خشک او قاطع ثالیل است و گویند ملسوع او چون در ظرف طلا نظر کند رفع اذیت میشود ( از تحفه حکیم مؤمن ص 125 ) و رجوع به مفردات ابن بیطار و مخزن الادویه وتذکره داود ضریر انطاکی شود.

|| نباتی است که بیونانی فالنجین خوانند، نافع بود بگزندگی رتیلا و آن نبات را هم رتیلا خوانند ( اختیارات بدیعی )، گیاهی که شکوفه آن بشکوفه سوسن ماند، گویند گزیدن رتیلا و عقرب را سود بخشد ( ناظم الاطباء ) ( آنندراج ).

فرق رتیل و عنکبوت

عکس رتیل
عکس رتیل

مطالب پیشنهادی

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :4.8 تعداد آرا: 369

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir