حتما برای شما هم پیش آمده است اصطلاح اسکونت را بشنوید یا مشاهده کرده باشید و از معنی دقیق آن مطلع نباشید، در این مطلب معنی دقیق این کلمه را مرور میکنیم ( اسکونت  یعنی چه ? ).

اسکونت
اسکونت

اسکونت پول چیست ?

ااین واژه از واژۀ فرانسوی escompte به معنای تنزیل و تخفیف از مصدر escompter به معنای «کم کردن، تخفیف دادن: [چک، سفته، اوراق بهادار] نقد کردن، خُرد کردن» است.

واژه دیسکانت discount در زبان انگلیسی به معنی تخفیف می‌باشد و معادل اسکونت در زبان فرانسوی دانسته می‌شود.

Scount

مثال اسکونت

معمولا اسکونت به این صورت است که مثلا فرد یک چک به مبلغ 1000 تومان برای شش ماه آینده دارد ولی میخواهد زودتر آن را به پول تبدیل کند، در این حالت افرادی هستند که چک را از فرد میگیرند و مثلا 100 تومان از مبلغ چک کم میکنند و به دارنده چک 900 تومان پول میدهند.

به اصطلاح گفته میشود 100 تومان از مبلغ چک صرف اسکونت شده است.

حکم شرعی اسکونت

اگر خرید و فروش به صورت نسیه و اقساط با قیمت بیش تر از نقد باشد، اشکال ندارد، مثلا جنسی که قیمت نقدی 1000 تومان باشد، شما به صورت نسیه و یا به صورت اقساط دو ماهه آن را به 1500 تومان خریداری کنید و مدت پرداخت قیمت و نیز مقدار قیمت جنس معین باشد، اشکال ندارد. همچنین فروختن به مشتری به سود مشخص با رضایت مشتری اشکال ندارد.
اما اگر جنس را با قیمت معین خریداری کنید و بعد چند درصد بابت تأخیر دو ماه پرداخت آن سود بدهید، ربا است و ربا دادن مثل ربا گرفتن حرام می باشد. (1)

پی نوشت:
1. آیت الله صافی، توضیح المسائل، مسأله 2113، 2114 و 2292.

حکم شرعی اسکونت چک

سه نوع فتوا در این رابطه وجود دارد:

گروه اول:

به طور کلی نظر اکثر مراجع تقلید در این‌ باره آن است که اگر چک و سفته حقیقی بوده (صوری نباشد) و فروشنده، مبلغ چک یا سفته را از صادر کننده آن، طلبکار باشد، فروش آن به قیمت کمتر و به صورت نقد، اشکال ندارد. آیات عظام سیستانى، فاضل لنکرانی، مکارم شیرازی و نورى همدانی و جواد تبریزى از قائلین به این قول هستند.

البته آیت‌الله بهجت معتقدند که اگر فروشنده چک، مبلغ آن را از صادر کننده چک، طلبکار باشد فروش آن به مبلغ کمتر، در صورتى جایز است که در ما به ‏التفاوت، معامله شرعى انجام گیرد و در ضمن آن، شرط قرض (به مبلغ فروش چک) شود.

گروه دوم:

در نقطه مقابل برخی از فقها، هر چند فروش چک و سفته را توسط شخص طلبکار به بدهکار، جایز شمرده ولی فروش آن به شخص ثالث به قیمت کمتر را صحیح نمی دانند. امام خمینی این قول را می پذیرند و و آیت الله العظمی وحید خراسانی احتیاط واجب کرده اند که نباید به شخص ثالث فروخته شود.

گروه سوم:

این گروه نیز خرید و فروش آن، به هر دو شکل را حرام دانسته‌اند که از فقهای مشهور کنونی قائلی ندارد. 

نکته مهم:

فتوای مقام معظم رهبری مطابق آنچه در فتاوای قدیمی آمده مانند گروه دوم بوده است یعنی فروش چک و سفته را توسط شخص طلبکار به بدهکار، جایز شمرده ولی فروش آن به شخص ثالث به قیمت کمتر را صحیح نمی دانند. لکن مطابق جدیدترین استفتائی که مکتوب آن در دفتر مقام معظم رهبری موجود است نظر معظم له به نظر گروه نخست برگشته و ایشان نیز این اجازه را برای خرید و فروش چک به شخص ثالث داده اند. این مطلب را حجت الاسلام و المسلمین قهرمانی از اعضای دفتر رهبری بیان نمودند.

پژوهشکده پولی و بانکی

معنی پورسانت

پورسانت percent برگرفته از واژه‌ای فرانسوی است و به معنای درصد می‌باشد، اما در اصطلاح به معنی میزان سودی است که دلال از خرید و فروش کسب می‌کند.


مطالب پیشنهادی

اسکونت یعنی چه ?

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :4.8 تعداد آرا: 562

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir