حتما برای شما هم پیش آمده است واژه « چیالک » را بشنوید یا مشاهده کرده باشید و از معنی دقیق آن مطلع نباشید، در این مطلب معنی دقیق این کلمه را مرور میکنیم (چیالک یعنی چه ?).

معنی چیالک
معنی چیالک

معنی چیالک

مترادف و معادل واژه چیالک:

  • توت فرنگی
  • چلم
  • گیاه رونده با گل های سرخ
اشتباه تایپی: ]dhg;
توت فرنگی به انگلیسی:strawberry
arbutus
توت فرنگی به اسپانیایی:arbusto
fresa
توت فرنگی به آلمانی:(erdbeere (f
توت فرنگی به ایتالیایی:[fragola[noun
توت فرنگی به سوئدی:buske
jordgubbe
smultron
توت فرنگی به فرانسوی:(arbuste (nom masculin
fraise
توت فرنگی به فنلاندی:mansikka
معنی چیالک

گیاهی است از تیره گل سرخیان که از گیاهان پایا است و دارای ساقه، خزنده ای میباشد که جابجا از آن ریشه بیرون میزند و ضمنا از همان نقطه ساق. هوائی نیز خارج میگردد.

چیالک یعنی چه ?

فرهنگ معین

(لَ ) (اِ) = چیلک: گیاهی است از تیرة گل سرخیان که جزو گیاهان پایا است و دارای ساقة خزنده ای می باشد که جابجا از آن ریشه بیرون می زند و ضمناً از همان نقطه ساقة هوایی نیز خارج می گردد، توت فرنگی، چلم.

فرهنگ عمید

=چیلک

معنی چیالک در لغتنامه دهخدا

چیالک [ ل َ ] ( اِ ) توت فرنگی، چیلک، شاکله، چلم، در عربی آن را فروله و شُلیک خوانند. گیاهی از خانواده گلسرخیان و از تیره چیالک هاست و چند سال عمر میکند.

جوانه ای میزند که نمو آن ساقه خزنده چیالک را تشکیل میدهد. این ساقه بر زمین میخزد، و از بندهای خود آنجا که مجاور با زمین است ریشه ها بجا میگذارد که در زمین فرومیرود و ساقه هوایی از آن خارج میشود و به این ترتیب بوته تازه ای بوجود می آید. برگهایش مرکب سه تائی است به این ترتیب که دمبرگ اصلی به سه برگچه که کناره های آن دندانه دارد منتهی میشود.

گلهایش سفید و از پنج گلبرگ منظم جدا از هم تشکیل شده است و پرچمهای بسیار دارد و بساک آنها بسوی درون برگشته است. مادگی آنها از چندین برچه آزاد مرکب میباشد و هر برچه دارای یک تخمدان و خامه و کلاله است.

خانه تخمدان بسیار کوچک و دارای دو تخمک میباشد و غالباً یکی از تخمکها پس از تشکیل لاغر میگردد و از میان میرود. برچه ها بر نهنجی محدب قرار گرفته و میوه مرکبی میسازند که مواد غذائی در آن جمع میشود. میوه ٔآن از فندقه، بسیار تشکیل میشود از این رو آن را چندین فندقه ای مینامند. این گیاه جدا کاسبرگ است و در نواحی معتدل میروید.

میوه های چیالک وحشی یا جنگلی معطر و کوچک است و در تیرماه و مرداد ماه میرسد. چیالک از پایان قرن شانزدهم به بعد کاشته میشود و امروز بیشتر از ششصد نوع مختلف از این گیاه میشناسند که به سه گروه آنها را میتوان تقسیم کرد.

دشمنان سرسخت چیالک ها نوزادان سوسکهای طلائی، وقتی که بحالت کرم میباشند، و حلزون ها و مورچه ها هستند. از امراض شایع چیالک اهلی و وحشی یکی مرض سکه های قرمز است.

قارچ مولد این بیماری در سطح زبرین برگ لکه های مدور کوچک بقطر یک تا سه میلیمتر به رنگ قرمز یا بنفش بوجود می آورد و وسط این لکه ها به علت مرگ سلولهای بافت زیرین ابتدا سفید و بعد خاکستری میشود و سپس میریزد به این ترتیب به برگ منظره غربال مانندی میدهد.

رنگ حاشیه لکه ها ارغوانی روشن یا قهوه ای خاکستری است. علاوه بر برگ دمبرگ هم مورد حمله این قارچ قرار میگیرد. در این حال لکه های بیضی شکل در جهت طول دمبرگ تشکیل مییابد.

توت فرنگی در لغت‌نامه دهخدا

توت فرنگی [ ف َ رَ ] (اِ مرکب ) چیالک (فرهنگ فارسی معین ) توت سه گل … به ترکی چیالک گویند کهج نامند (ناظم الاطباء: توت سه گل ) گیاهی است از نوع گل سرخیان که میوه ٔ آن گلی رنگ با طعمی شیرین و مطبوع است (از لاروس )، جزو گیاهان پایاست و دارای ساقه ٔ خزنده ای می باشد که جابجا از آن ریشه بیرون می زند و ضمناًاز همان نقطه ساقه ٔ هوایی نیز خارج می گردد.

چلم (فرهنگ فارسی معین ) نوع وحشی این گیاه در گیلان یافت شود و در لاهیجان آنرا چین پیل نامند. رجوع به فرهنگ گیلکی منوچهر ستوده ص 85 و گیاه شناسی گل گلاب ص 256 شود.

مطلب پیشنهادی

چیالک یعنی چه ?

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :4.9 تعداد آرا: 346

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir