در این مقاله به معرفی قویترین سم های شناخته شده در جهان میپردازیم، سعی داشتیم که اطلاعات مختصری در مورد هر سم برای شما عزیزان قرار دهیم امیدواریم رضایت شما عزیزان را جلب کرده باشیم. لطفا در انتها نظرات خود را برای بهبود این مطلب ثبت نمائید.

جیوه

همان فلز سنگین و نقره ای رنگ که در دماسنج ها وجود دارد، این عنصر یکی از فلزات سنگین می‌باشد که در طبیعت وجود دارد و در بدن همه موجودات زنده به مقدار ناچیز وجود دارد.

جیوه خاص از طریق تماس پوستی، بلع و حتی بخار آن میتواند برای انسان کشنده باشد.

حتما شنیده اید که ماده ای که برای پر کردن دندان استفاده میشود از جیوه ساخته شده است، پس چطور این ماده انسان را نمیکشد ?

ماده ای که دندان های انسان را با آن پر میکنند آلیاژی به نام آمالگام می‌باشد، این آلیاژ از ترکیب جیوه، قلع و نقره تهیه میشود، جیوه در این آلیاژ قابلیت آزاد شدن و ترشح در سح بدن را از دست میدهد و کاملا بی خطر می‌باشد.

جیوه
جیوه

علامت مسمومیت با مقدار کم جیوه :

اگر فرد در محیط آلوده به جیوه یا بخار آن قرار بگیرد ولی مقدار آن بسیار کم باشد، اولین نشانه آشکار آن این است که سطح پوست فرد کمی قرمز میشود.

افرادی که در اطراف معادن جیوه زندگی میکنند پوست سرخ رنگی دارند.

مونوکسید کربن Carbon monoxide

این گاز یکی از سمی ترین گاز هایی است که روزانه در اطراف همه ما تولید میشود ولی خوشبختانه مقدار ناچیز آن برای انسان کشنده نیست. در زمان سوختن گاز، بنزین، گازوئیل یا هر ماده نفتی دیگر به دلیل کمبود اکسیژن در فرایند احتراق، مقداری منوکسید کربن تولید میشود.

منوکسید کربن 200 برابر نسبت به اکسیژن، میل به ترکیب شدن در خون انسان را دارد. اگر در محیط اطراف انسان غلظت آن به 20% برسد ابتدا انسان بی هوش می‌شود سپس با مرگ سلول های مغز، فرد میمیرد.

نوروگلوبین به عنوان پادزهر منوکسید کربن شناخته میشود اما تزیریق آن به فرد مسموم اگر در زمان مناسب صورت نگیرد میتواند او را با مغز آسیب دیده زنده نگهدارد. به همین دلیل در برخی از کشور ها در مورد استفاده از آن در ماموریت های اورژانس بحث و اختلاف نظر جدی وجود دارد.

قویترین سم های جهان

دی متیل جیوه Dimethylmercury 

یک نوروتوکسین وحشتناک است زیرا می تواند به اکثر تجهیزات حفاظتی استاندارد نفوذ کند ،مانند دستکش های لاتکس ضخیم. 

دی متیل جیوه به راحتی توسط پوست جذب می‌شود و دوز کمتر از ۰.۱ میلی لیتر آن مسمومیت شدید ایجاد می‌کند.

دقیقاً همان چیزی است که در سال 1996 برای شیمیدانی به نام کارن وترهان اتفاق افتاد، او یک قطره از مایع بی رنگ را روی دستکش خود ریخت و چهار ماه بعد علائم ظاهر شد و پس از شش ماه زندگی عذاب آور او مرد.

آرسنیک

آرسنیک یک متالوئید کریستالی طبیعی است و احتمالاً یکی از شناخته شده ترین و رایج ترین سمومی است که در اواخر قرن نوزدهم به عنوان سلاح کشتار استفاده می شود. با این حال، استفاده شناخته شده آن در چنین ظرفیتی به اواسط قرن هجدهم میلادی باز می گردد. 

مسمومیت با آرسنیک می تواند ظرف چند ساعت تا چند روز باعث مرگ شود. علائم آن استفراغ و اسهال است که تشخیص آن را از اسهال خونی یا وبا در 120 سال پیش دشوار کرده است.

جالب است بدانید که زنان اروپایی در گذشته برای سفید شدن پوست خود مقدار ناچیزی آرسنیک میخوردند تا رنگ پریده و سفید شوند. تحقیقات نشان داده است این کار 10 تا 15 سال از عمر این زنان کم میکرده است.

برودیفاکوم Brodifacoum

برودیفاکوم یک ضد انعقاد بسیار کشنده است، امروزه به طور گسترده به عنوان آفت کش و جونده کش استفاده می شود. این دارو که در سال 1975 معرفی شد، با کاهش سطح ویتامین K در خون عمل می کند.

با مصرف برودیفاکوم فرد دچار خونریزی داخلی و مرگ می‌شود. اگرچه بیشتر برای کشتن موش‌ها و سایر آفات استفاده می‌شود، اما انسان‌ها و حیوانات خانگی از آن در امان نیستند. 

اگر آن را لمس کنید، می تواند به پوست نفوذ کند و آسیب جدی به بدن شما وارد کند، حیواناتی که موش های مسموم را میخورند نیز در معرض این ماده شیمیایی قرار می گیرند.

140 میلی گرم برودیفاکوم یک انسان بالغ را میکشد.

برودیفاکوم Brodifacoum
برودیفاکوم Brodifacoum

قویترین سم های جهان

تترودوتوکسین (TTX) Tetradotoxin 

تترادوتوکسین یکی از قوی ترین نوروتوکسین های موجود است. این ماده در ماهی بادکنکی که برای تهیه  فوگو ، یک غذای لذیذ ژاپنی استفاده می شود، یافت می شود. 

اگر آن را به درستی تهیه نکنید، می تواند کشنده باشد، باید اندام های حاوی سم را با دقت و به طور کامل حذف کنید. TTX هر ساله چند ده نفر را در ژاپن می کشد. 

حتی یک دوز ناچیز از سم با مسدود کردن کانال‌های سدیم، هدایت عصبی بین بدن قربانی و مغز را متوقف می‌کند. چه جذب، چه استنشاق یا بلعیده شود کشنده است.

ماهی بادکنکی
ماهی بادکنکی

سیانور Cyanide

سیانور یکی از شناخته شده ترین و کشنده ترین سموم در جهان است. این ماده به دو صورت گاز (سیانید هیدروژن) و پودر (سیانید پتاسیم) وجود دارد. دوز کمی از سیانید می‌تواند با اتصال به مولکول‌های آهن در خون و جلوگیری از حمل اکسیژن به سلول‌ها، انسان را در عرض چند دقیقه یا حتی چند ثانیه بکشد. 

نازی ها از آن به عنوان یک ماده فعال در سلاح های شیمیایی استفاده می کردند، بعضی ها می گویند بوی بادام می دهد. طنز ماجرا این است که بادام ها به دلیل سیانید موجود در آن بو تولید می کنند. این سم در تخم سیب و هسته زردآلو به میزان کمی یافت می شود.

سیانور در تماس با پوست به صورت آرام آرام جذب میشود و برای ترور افراد بر روی لوازم شخصی آنها مانند صندلی ماشین پاشیده میشود.

جنازه افرادی که بر اثر سیانور مُرده اند به صورتی است که تمامی عضلات فرد منقبض شده است و فرد دست و پای خم شده دارد.

آخرین استفاده جدی از سیانور به  19 آوریل 1993 بر میگردد که دولت آمریکا 82 نفر از فرقه داوودیه را با گاز سیانید کشت.

عکس سیانور
عکس سیانور

قویترین سم های جهان

استریکنین Strychnine

استریکنین در دانه های درخت Strychnos nux-vomica یافت می شود که عمدتاً در مناطق گرمسیری رشد می کند. این یک نوروتوکسین است که به سیستم عصبی مرکزی حمله می کند و باعث می شود تقریباً تمام ماهیچه های بدن قربانی منقبض و تشنج شوند. 

قربانیان در عرض 2-3 ساعت می میرند، استریکنین به عنوان آفت کش در بازار موجود است. اما شما باید از استفاده از آن خودداری کنید زیرا می تواند به همان اندازه برای بچه ها و حیوانات خانگی مضر باشد.

دوز کشنده این سم در صورت مصرف خوراکی توسط یک انسان بالغ، ۳۰ تا ۱۲۰ میلی‌گرم است.

استریکنین Strychnine
استریکنین Strychnine

مایتوتوکسین Maitotoxin

مایتوتوکسین یکی از قوی ترین سموم دریایی است. این ماده توسط  Gambierdiscus toxicus ، یک گونه داینوفلاژله تولید می شود. جریان یون کلسیم را از طریق غشای عضله قلب افزایش می دهد که منجر به نارسایی قلبی می شود. کمتر از یک نانوگرم از این سم برای کشتن یک موش کافی است. مشخص نیست که چرا  Gambierdiscus toxicus این سم را تولید می کند. ماهی های صخره مرجانی که پلانکتون ها را شکار می کنند از سموم آسیبی نمی بینند.

مایتوتوکسین Maitotoxin
مایتوتوکسین Maitotoxin

قویترین سم های جهان

باتراکوتوکسین (BTX) Batrachotoxin 

Batrachotoxin یک نوروتوکسین فوق العاده قدرتمند است، اما به راحتی در دسترس نیست مگر اینکه در جنگل های بارانی استوایی زندگی کنید. این یک آلکالوئید استروئیدی است که روی پوست قورباغه های دارت سمی یافت می شود. 

آنقدر قوی است که فقط 100 میکرو گرم باتراکوتوکسین برای کشتن یک انسان کافی است. عملکرد کانال سدیم قربانی در سلول‌های ماهیچه‌ها و اعصاب را مختل می‌کند و منجر به فلج و مرگ سریع می‌شود. 

هیچ پادزهر شناخته شده ای وجود ندارد. سرخپوستان آمریکای لاتین از آن برای شکار طعمه در لوله های دمنده استفاده می کنند. قابل ذکر است که قورباغه های دارت این سم را هنگام هضم برخی حشرات و سوسک ها تولید می کنند. همان گونه از قورباغه های متولد شده در اسارت سمی نیستند زیرا نمی توانند سوسک های بومی را بخورند.


باتراکوتوکسین (BTX) Batrachotoxin 
باتراکوتوکسین (BTX) Batrachotoxin 

VX

VX یک عامل عصبی مصنوعی است، در ابتدا قرار بود این یک حشره کش باشد، اما شیمیدانان آن را برای استفاده در کشاورزی بسیار قوی تشخیص دادند. 

هم ایالات متحده و هم اتحاد جماهیر شوروی آن را در طول جنگ سرد جمع آوری کرده بودند. در سال 1968 حدود 4000 گوسفند بر اثر مسمومیت تصادفی با VX در یوتا کشته شدند. 

فقط تزریق 40 میکرو گرم از این عامل عصبی برای کشتن یک بزرگسال کافی است. اگر این سم به صورت تماس با پوست مصرف شود 30 تا 40 ملی گرم از آن برای کشتن یک انسان کافی است.

کشور امریکا بزرگترین تولید کننده و دارنده مخازن سم VX در جهان می‌باشد و از آن جهت تهدید نظامی سایر کشور ها استفاده میکند.

سم VX
سم VX

ریسین Ricin

ریسین یک سم کشنده است که از دانه گیاه کرچک استخراج می شود. تنها چند میلی گرم ریسین برای توقف تولید پروتئین در بدن قربانی و از بین بردن آنها کافی است. هنگامی که تولید پروتئین متوقف می شود، همه اندام های حیاتی مانند کلیه ها، کبد و سیستم عصبی مرکزی شروع به از کار افتادن می کنند و باعث مرگ در اثر نارسایی چند اندام می شود. هیچ پادزهر شناخته شده ای وجود ندارد. زمانی که تزریق یا استنشاق شود کشنده ترین است.

350 میکرو گرم از رسین میتواند یک انسان بالغ را بکشد.

دوز آن به اندازه چند دانه نمک خوراکی می تواند یک انسان بالغ را بکشد. بله! بدون شک بسیار خطرناک است، اما تا حدودی معمولاً در باغ های بریتانیا رشد می کند.

علائم قرار گرفتن در معرض ریسین

  • دیسترس تنفسی
  • تب
  • سرفه
  • حالت تهوع
  • تعرق مفرط
  • ادم ریوی
  • استفراغ
  • اسهال
  • تشنج

ریسین برای مقامات دولتی ایالات متحده پست شد

در سال 2013، پاکت هایی که تست ریسین آنها مثبت بود و خطاب به چندین مقام دولت ایالات متحده، از جمله رئیس جمهور باراک اوباما، ارسال شده بود، در یک مرکز پستی فدرال رهگیری شد.

در سال 2018، ریسین در پاکت هایی که خطاب به چندین مقام بلندپایه دولت ایالات متحده، از جمله رئیس جمهور دونالد ترامپ، ارسال شده بود، کشف شد.

سم بوتولینوم Botulinum toxin

این سم توسط  باکتری کلستریدیوم بوتولینوم تولید می شود. تنها چند نانوگرم برای کشتن یک بزرگسال کافی است. با جلوگیری از آزاد شدن استیل کولین انتقال دهنده عصبی باعث فلج عضلانی و عصبی می شود. این باکتری تقریباً در همه جا یافت می شود، اما فقط در یک محیط بی هوازی (جایی که اکسیژن وجود ندارد) رشد می کند. صدام حسین دیکتاتور سابق ایران آن را به عنوان یک سلاح جنگی تولید می کرد. مقدار کمی از همان سم در بوتاکس یافت می شود که ماهیچه ها را در جای خود منجمد می کند تا چین و چروک را به حداقل برساند.

دوز کشنده تخمین زده شده برای انسان از سم به اندازه ۱٫۳ الی ۲٫۱ نانوگرم بر کیلوگرم به صورت تزریق وریدی یا عضلانی، ۱۰ تا ۱۳ نانوگرم بر کیلوگرم هنگام استنشاق و ۱۰۰۰ نانوگرم بر کیلوگرم در صورت مصرف خوراکی است.

علائم قرار گرفتن در معرض سم بوتولینوم

  • فلج
  • مشکل در بلع و خشکی دهان
  • تهوع و استفراغ
  • مشکل در تنفس
  • ضعیف شدن صورت
  • تاری دید

کارفنتانیل Carfentanil

کارفنتانیل ماده ای مخدر است و با دز بسیار محدود برای بیهوشی در اعمال جراحی استفاده می‌شود، کافنتانیل خالص ۱۰٬۰۰۰ برابر قویتر از مرفین است.

شاید اطلاع نداشته باشید مایع آئروسل کارفنتانیل و رمی فنتانیل در برخی از هواپیما های مسافربری وجود دارد تا با آغاز هواپیما ربایی تمام افراد داخل هواپیما بیهوش شوند و هواپیما با اتوپایلوت به مکانی امن هدایت شود.

در ماه ژوئن سال ۲۰۱۶، پلیس سواره نظام سلطنتی کانادا، یک کیلوگرم کارفنتانیل را که از چین فرستاده شده بود، در جعبه ای با نام «لوازم جانبی چاپگر» ضبط کرد. براساس آژانس خدمات مرزی کانادا، این محموله حاوی ۵۰ میلیون دوز مهلک مواد است که برای از بین بردن کل جمعیت کشور کفایت می‌کند.

این سم به عنوان سلاح شیمیایی کاربرد دارد ولی هیچ کشوری به ساخت آن برای مقاصد نظامی اعتراف نکرده است.

فقط یک نانو گرم از کارفنتانیل خالص یک انسان بالغ را به کام مرگ میکشاند.

کارفنتانیل Carfentanil
کارفنتانیل Carfentanil

قویترین سم های جهان

پولونیوم Polonium

پلونیوم کشنده ترین سم موجود در جهان است. گفته می شود که 250000 برابر سمی تر از سیانور است. تنها هفت تریلیونم یک گرم پولونیوم برای کشتن هر بزرگسال کافی است. 

یک گرم پولونیوم می تواند 10 میلیون نفر را بکشد! این یک عنصر رادیواکتیو است، بنابراین فقط دولت های خاصی آن را در اختیار دارند. 

در یک مورد گلوله ای به اندازه نوک سوزن از پولونیوم با تفنگ بادی به اندازه یک قوطی کبریت بر بدن مخالفان سیاسی در اروپا شلیک شده است.

قربانی در طی 3 ساعت با ریزش مویی شدید خود متوجه تغییر وضعیت جسمی خود خواهد شد، از این لحظه تب بالای 39 درجه آغاز میشود و 4 ساعت پس از آن از حفره های بدن قربانی خون بیرون میزند و در نهایت با ایست قلبی و ریوی فرد میمیرد.

هیچ پادزهری برای پلونیوم وجود ندارد ولی خوشبختانه هیچ فردی نمیتواند شخصا آن را تولید کند.

مطالب پیشنهادی

توجه : هرگونه تولید و نگهداری سموم در کشور نیازمند مجوز رسمی از نهاد های قانونی می‌باشد.

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :4.8 تعداد آرا: 29

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir