حتما برای شما هم پیش آمده است واژه « کوخ » را بشنوید یا مشاهده کرده باشید و از معنی دقیق آن مطلع نباشید، در این مطلب معنی دقیق این کلمه را مرور میکنیم (کوخ یعنی چه ?).

معنی کوخ
معنی کوخ

معنی کوخ

مترادف و معادل واژه کوخ:

  • خانه ای از گل و چوب
  • خانه افراد فقیر
نقش: اسم
آوا: /kux/
اشتباه تایپی: ;,o
معنی کوخ
معنی کوخ در لغتنامه معین ?

(اِ) خانه ای که از علف و نی و چوب ساخته شود

معنی کوخ در فرهنگ عمید ?

۱- خانۀ بی پنجره
۲- خانه ای که کشاورزان و فالیزبانان میان کشتزار برای خود درست می کنند

تلفظ کوخ

معنی کوخ در لغتنامه دهخدا

کوخ [ کو / ک ُ ] ( اِ ) خانه ای باشد که آن را از چوب و نی و علف سازند ( برهان )، خانه خرپشته که از چوب و علف و نی سازند، بخلاف کاخ که خانه عالی را گویند و کوخ در قاموس نیز آمده که خانه ای که روزن نداشته باشد، ج ، اکواخ ( از آنندراج ) خانه نیین ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا) کردی، کوخیک ( کلبه ، مصغر کوخ ) و در عربی کوخ ، کازه ای از نی و کلک و مانند آن بی روزن ( حاشیه برهان چ معین ) :

دنیا که دو روزه کاخ و کوخی است
در راه محمدی کلوخی است (خاقانی)

|| خانه بی روزن را نیز گویند ( برهان ) ( ناظم الاطباء ) || گیاهی که از آن حصیر بافند و در خراسان خربزه آونگ کنند ( برهان ) یک نوع گیاهی که از آن حصیر سازند ( ناظم الاطباء ).

مصحف لوخ است ( حاشیه برهان چ معین ) رجوع به لوخ و روخ شود || چرک کنج و گوشه های چشم را هم می گویند ( برهان ) چرک کنج چشم ( ناظم الاطباء ).

|| به معنی کرم هم آمده است، چنانکه گویند: در فلان چیز کوخ افتاده است. یعنی کرم افتاده است ( برهان ) کرم ( ناظم الاطباء ): مشهدی کُوخ، کرم ( فرهنگ فارسی معین ).


کوخ ( معرب ، اِ ) کازه ای از نی و کلک و مانند آن بی روزن، کاخ مثله، ج اکواخ، کوخان، کیخان، کِوَخة ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) کوخ و کاخ، خانه ای که از نی برآورده باشند بی روزن و هر دو کلمه دخیل است ( از اقرب الموارد ): مُحَرَّد، الکوخ فارسیة، الکوخ و الکاخ، بیت مسنم من قصب بلاکوة ( تاج العروس ) بیت محرد، مسنم و هو الذی یقال له بالفارسیة کوخ ( لسان العرب ) || هر خانه بدون روزن ( از اقرب الموارد ).

کوخة [ ک ِ وَ خ َ ] ( ع اِ ) ج ِ کوخ ( منتهی الارب ) ( از اقرب الموارد ).

کوخ نشینان

اصطلاحی است برای اشاره به فقیرترین افراد جامعه که به دلیل کاخ نشینی عده ای ظالم، توان کسب درآمد را از دست داده اند.

blank
حدیث در مورد فقر از امام علی

الإمامُ عليٌّ عليه السلام : إنّ اللّه َ سبحانَهُ فَرَضَ في أموالِ الأغنياءِ أقواتَ الفُقَراءِ ، فما جاعَ فَقيرٌ إلاّ بما مُتِّعَ بهِ غَنيٌّ، و اللّه ُ تعالى سائلُهُم عن ذلكَ.

امام على عليه السلام :خداوند سبحان خوراك تهيدستان را در اموال توانگران قرار داده است. پس، هيچ تهيدستى گرسنه نماند، مگر به سبب اين كه ثروتمندى از حقّ او بهره مند شده است و خداى بزرگ در اين باره از آنان بازخواست مى كند. [نهج البلاغة : الحكمة 328]


رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : الفُقَراءُ مُلوكُ أهلِ الجَنّةِ ، و الناسُ كُلُّهُم مُشتاقُونَ إلَى الجَنّةِ و الجَنَّةُ مُشتاقَةٌ إلَى الفُقَراءِ .]

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : فقرا شهرياران اهل بهشتند. مردم همگى مشتاق بهشتند و بهشت مشتاق فقيران است. [بحار الأنوار : 72/49/58.

معنی کوخ ریختن

به معنی مورد آزار و اذیت قرار دادن ، شوخی های بیجا کردن
ریشه کلمه به استان خراسان رضوی برمیگردد.

مطالب پیشنهادی

کوخ یعنی چه ?

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :4.5 تعداد آرا: 546

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir