جواد قارایی نامی آشنا در میان مستندسازان ایرانی است. او با ساخت مجموعه مستندهای “ایرانگرد” به گوش مخاطبان فراوانی رسیده و تصاویری بدیع و ماندگار از گوشه و کنار ایران را به نمایش گذاشته است. در این نوشتار، به مرور زوایای مختلف زندگی و کار این مستندساز برجسته می‌پردازیم (بیوگرافی جواد قارایی و همسرش).

Javad Gharaei
Javad Gharaei
نام نام خانوادگی:جواد قارایی
Javad Gharaei
تاریخ تولد:۷ مهر ۱۳۵۷
September 29, 1978
سن جواد قارایی:45 سال و 9 ماه
محل تولد:تهران
وضعیت تاهل:متاهل
فرزند:پارسا
بیوگرافی جواد قارایی و همسرش

جواد قارایی

جواد قارایی، متولد ۷ مهر ۱۳۵۷ در تهران، مستندساز و برنامه‌ساز شناخته‌شده‌ای است که با ساخت و اجرای برنامه تلویزیونی “ایرانگرد” به شهرت و محبوبیت زیادی در میان مردم ایران دست یافت.

قارایی با مدرک لیسانس مدیریت جهانگردی، گام در مسیر حرفه‌ای خود نهاد و با ساخت مستندهای جذاب و پرمخاطب از نقاط مختلف ایران، به معرفی زیبایی‌ها، فرهنگ‌ها و آداب و رسوم متنوع کشورمان پرداخت.

علاوه بر فعالیت در تلویزیون، قارایی در فضای مجازی نیز حضوری فعال دارد و از طریق پلتفرم‌هایی مانند اینستاگرام و یوتیوب با مخاطبان خود ارتباط برقرار می‌کند. او در این فضاها به اشتراک‌گذاری تصاویر و ویدئوهای سفرهای خود، بیان دیدگاه‌ها و نظراتش در مورد مسائل مختلف و همچنین پاسخ به سوالات و نظرات مخاطبان می‌پردازد.

جواد قارایی در خندوانه
جواد قارایی در خندوانه

زادگاه جواد قارایی

زادگاه من زنجان است، اما در پایتخت چشم به جهان گشودم

جواد قارایی با اشاره به خاستگاه خود می‌گوید: من اصالتاً اهل زنجان و آذری زبان هستم. با این حال، در شهر تهران متولد شدم و پدرم نیز در این شهر دیده به جهان گشوده است. به دلیل عدم وجود فامیل در تهران، رفت و آمدی با زادگاهمان نداشتیم.

عشق به سفر در نوجوانی

عشق به سفر در نوجوانی و آغاز کوهنوردی حرفه‌ای در ۱۷ سالگی:

جواد قارایی از علاقه خود به سفر از سنین پایین می‌گوید. این اشتیاق در سن ۱۵ سالگی به اوج خود رسید و با تشویق پدر و مادر، در سال ۱۳۷۴، زمانی که ۱۷ ساله بود، کوهنوردی را به طور حرفه‌ای آغاز کرد.

عضویت در باشگاه دماوند و گذراندن دوره‌های آموزشی:

او در همان سال در باشگاه کوهنوردی دماوند ثبت نام کرد و در کنار تحصیلات خود، دوره‌های مختلفی را در زمینه‌های طبیعت‌گردی، تاریخ و فرهنگ گذراند.

همکاری با اینانلو

جواد قارایی، مستندساز مشهور، در صحبت‌هایی از دوران دانشجویی خود و آغاز فعالیتش در عرصه فیلمسازی سخن گفت. او بیان کرد که دوره‌های فیلمسازی را در انجمن سینمای جوانان گذرانده و از سال ۱۳۸۷ با مرحوم محمدعلی اینانلو، مجری و برنامه‌ساز شناخته‌شده، همکاری داشته است.

سازنده مستند ایرانگرد
سازنده مستند ایرانگرد

پیش از مستندسازی

پیش از آنکه به طور مستقل به دنیای مستندسازی قدم بگذارم، در یکی از شرکت‌ها به عنوان مدیر بخش گردشگری فعالیت می‌کردم و وظیفه‌ام طراحی تورهای حرفه‌ای برای گردشگران بود.

هدف این تورها، هدایت گردشگران از نقطه الف به نقطه ب ایران و بازدید از مناطق خاص با همراهی راهنمایان مجرب بود.

شروع ساخت ایرانگرد

بعد از گذراندن دوره‌های آموزشی، دو قسمت از برنامه ایرانگردی را با هزینه شخصی ساختم و در شبکه چهار پخش کردم. خوشبختانه این برنامه مورد استقبال قرار گرفت و بعد از آن، شبکه یک سیما سفارش ساخت ادامه آن را به من داد.

از آن زمان تاکنون، در تلاش هستم تا با ساخت این برنامه، زیبایی‌ها و جاذبه‌های مختلف کشورم را به مردم ایران و سراسر دنیا نشان دهم.

ساخت این برنامه سختی‌های خاص خود را دارد، اما عشق و علاقه من به ایران و فرهنگ غنی آن، به من انگیزه می‌دهد تا با تمام توان به کارم ادامه دهم.

امیدوارم که با ساخت این برنامه، بتوانم سهم کوچکی در معرفی ایران و رونق صنعت گردشگری کشورم داشته باشم.

عکس جواد قارایی
عکس جواد قارایی

خرج دارایی در این راه

در سال ۱۳۸۹ آپارتمانی که قبل از ازدواج داشتم را به قیمت ۷۰ میلیون فروختم. البته همه آن پول هم دست من را نگرفت.

۱۵ میلیون وام گرفتم که از قیمت کل کسر شد و من با ۵۵ میلیون تومان باقی مانده، تجهیزات تصویربرداری برای مستند سازی خریدم.

آن زمان یک دوربین به قیمت ۳۰ میلیون تهیه کردم. اگر الان بخواهید همان تجهیزات را بخرید، باید بالای یک میلیارد تومان هزینه کنید.

همسر جواد قارایی

زمانی که تور لیدر بودم، قبل از شروع مستندسازی با همسرم «سوگل» ازدواج کردم. خانواده‌ام می‌دانند که من عاشق کارم هستم، اما در کنارش خانواده‌ام را هم خیلی دوست دارم.

من عاشق گشت و گذار در مکان‌های جدید و کشف فرهنگ‌های مختلف هستم. همسرم هم همینطور. ما قبل از ازدواج به بسیاری از نقاط ایران سفر کرده بودیم و خاطرات فوق‌العاده‌ای با هم داشتیم.

می‌دانستم که همسرم از شغل من و سفرهای متعدد من حمایت می‌کند. او به من ایمان دارد و می‌داند که من همیشه در نهایت به خانه برمی‌گردم.

ما زندگی شادی با هم داریم و من از اینکه او را در کنار خود دارم بسیار سپاسگزارم.

ازدواج با سوگل بهترین اتفاقی بود که در زندگی من افتاده است. او عشق و حامی من در تمام مراحل زندگی‌ام بوده است.

جواد قارایی مستندساز
جواد قارایی مستندساز

پسر جواد قارایی

پسرم پارسا ششم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ به دنیا آمد. من تا دو ماهگی او در کنارش بودم و هیچ سفری نرفتم و تمام وقتم را با همسرم و پسرم گذراندم. پارسا خیلی به من وابسته است و این موضوع مرا خوشحال می‌کند.

دیدن وابستگی پسرم به من حس عمیقی از مسئولیت و پدری را در من زنده می‌کند و تلاش می‌کنم تا همیشه حامی و پشتیبان او باشم.

گذراندن آن دو ماه اول زندگی پارسا در کنار او و همسرم، از بهترین خاطرات زندگی من است و هرگز آن را فراموش نخواهم کرد.

همراه نبردن همسر در سفر ها

به خاطر شرایط سخت کاری، سفر با همسرم در این سفرها غیرممکنه. خانم‌ها به سختی می‌تونن توی این شرایط دوام بیارن، مخصوصاً توی پیمایش‌های طولانی، سرما، گرما، طوفان و… .

حتی نبود سرویس بهداشتی هم برای خانم‌ها طاقت‌فرساست، چه برسه به اینکه بخوایم شب رو توی جای خواب نامناسب سر کنیم.

ساس و شپش

تا حالا سه بار مجبور شدم خونه رو سمپاشی کنم بس که توی این سفرها کک، ساس و شپش بهمون می‌چسبید و با خودمون به خونه می‌آوردیم. برای همین سعی می‌کردیم تیم جمع و جوری داشته باشیم.

فیلم های مورد علاقه جواد قارایی

من فیلم‌های خیلی خاصی را که می‌شنوم خیلی خوبند نگاه می‌کنم. از طرفی آدم رئالی هستم و آثاری را دوست دارم که به واقعیت نزدیک باشد.

در واقع، می‌توان گفت که من در انتخاب فیلم‌هایم به دنبال تعادلی بین خاص بودن و واقعی بودن هستم. از یک طرف، دوست دارم فیلم‌هایی را ببینم که خلاقانه و منحصر به فرد باشند و از طرف دیگر، نمی‌خواهم فیلم‌هایی را ببینم که خیلی غیرقابل باور یا دور از واقعیت باشند.

به کشورم عرق دارم و برای پول هر کاری نمی کنم

همانطور که می‌دانید، سال‌هاست که در قالب برنامه‌های مختلف مستند، زیبایی‌ها و فرهنگ غنی ایران را به مردم نشان می‌دهم. عشق و علاقه من به ایران و ایرانی در تک‌تک لحظات کارم هویداست و بارها گفته‌ام که به کشورم عرق دارم و حاضر نیستم برای پول، ارزش‌ها و اصالتم را زیر پا بگذارم.

بعد از پخش فصل دوم برنامه “ایرانگرد”، پیشنهادهای وسوسه‌کننده‌ای از برخی شبکه‌های خارج‌نشین دریافت کردم. می‌دانستند که برنامه‌های من مخاطبان زیادی دارد و می‌توانند از طریق من به اهداف خود برسند. اما من قاطعانه از آنها عذرخواهی کردم.

من آدمی نیستم که با پول و مادیات سنجیده شوم. برای من، ایران و ایرانی از هر چیزی باارزش‌تر است و حاضر نیستم ذره‌ای از عشق و تعهدم به کشورم را به خاطر منافع شخصی زیر سوال ببرم.

نگاه من به ایران و ایرانی، فقط و فقط عشق و احترام است. من تمام تلاشم را می‌کنم تا زیبایی‌ها و فرهنگ غنی این سرزمین را به بهترین نحو به مردم دنیا نشان دهم و برای سربلندی ایران و ایرانی تلاش کنم.

مستند های جواد قارایی
مستند های جواد قارایی

فصل های مستند ایرانگرد

فصل اول: ایرانگرد در سال ۱۳۸۹ با ۱۳ قسمت ۳۰ دقیقه‌ای در شبکه چهار آغاز شد و به معرفی زیبایی‌های ایران و فرهنگ غنی مردمانش پرداخت.

فصل دوم: با استقبال چشمگیر مردم، فصل دوم ایرانگرد در سال ۱۳۹۴ به شبکه یک سیما رسید و در قالب ۲۰ قسمت به روی آنتن رفت.

فصل سوم: نوروز ۱۳۹۷ بود که فصل سوم ایرانگرد از شبکه یک و مستند پخش شد. این فصل شامل ۲۰ قسمت بود و مناطق بکر و کمتر شناخته شده ایران را به تصویر کشید.

فصل چهارم: فصل چهارم ایرانگرد در نوروز و تابستان ۱۴۰۰ به روی آنتن رفت و به معرفی جاذبه‌های طبیعی و گردشگری ایران در دو فصل متفاوت سال پرداخت.

فصل پنجم: پنجمین فصل ایرانگرد در ۲۲ مهر ۱۴۰۱ آغاز شد و تاکنون نیز ادامه دارد.

فصل ششم: هم اکنون مشغول ساخت فصل ششم ایرانگرد هستیم که برای نوروز ۱۴۰۴ آماده پخش خواهد شد.

در تمام این سال‌ها تلاش کرده‌ام تا بهترین تصاویر را از ایران به مخاطبان نشان دهم و عشق و علاقه‌ام به این سرزمین کهن را با آنها به اشتراک بگذارم.

امیدوارم که از دیدن مستند ایرانگرد لذت ببرید و با من در این سفر پرماجرا همراه شوید.

جواد قارایی مستند ایرانگرد
جواد قارایی مستند ایرانگرد

ماجرای ایرانگرد، از 4 نفر تا 63 نفر!

یادمه که وقتی شروع کردیم، فقط 4 نفر بودیم. من و سه تا جوون پرشور دیگه که عاشق ایران بودیم و دل‌مون می‌خواست زیبایی‌هاش رو به همه نشون بدیم. سفرمون رو با یک گروه کوچیک و یه دوربین شروع کردیم، اما توی این سال‌ها، ایرانگرد به یه مجموعه بزرگ تبدیل شده که حدود 63 نفر توش کار می‌کنن.

تیم ایرانگرد
تیم ایرانگرد

الان 10 تا 12 نفر از بچه‌ها توی همون لوکیشن‌ها با ما هستن و فیلم‌برداری و کارهای فنی رو انجام می‌دن. اما یه تیم بزرگ 40 نفره هم خارج از گروه تصویربرداری داریم که کارشون پژوهش و نگارش محتوای ایرانگرده. 30 نفر از این تیم توی بخش تحقیقات هستن و مدارک و اسناد تاریخی رو بررسی می‌کنن تا اطلاعات دقیقی رو به مخاطب ارائه بدیم. بقیه هم توی بخش نویسندگی و ویراستاری فعالیت می‌کنن و متن‌ها رو به بهترین شکل ممکن آماده می‌کنن.

خوشحالی از عملیات وعده صادق

«با آرامش و شادی در حال تولید ایرانگرد در ایلام با شنیدن صدای غرش موشک‌های ایران جان بر فراز آسمان پاک وطن.
سرافراز وطن.
یادمان باشد چه با حکومت قاجار باشیم چه پهلوی و چه جمهوری اسلامی، برای ماندن در دنیایی که کشورهایش حاضر نیستند خلع سلاح هسته‌ای شوند، باید هسته‌ای شویم.
هنوز مرگ مظلومانه نیمی از جمعیت ایران جان در جنگ جهانی را فراموش نکرده‌ایم. هنوز تجاوزات بی دلیل روس، انگلیس و آمریکا را به وطن فراموش نکرده‌ایم. هنوز مرگ ۲۰ هزار زن و کودک طی چند ماه توسط صهیونیست‌ها که می‌گویند همه انسانها برای بردگی ما آفریده شده‌اند را فراموش نکرده‌ایم. هنوز نقش خون پاک شهیدان، دلاور مام وطن بر خاک پاکش را فراموش نکرده‌ایم.»

خوشحالی جواد قارایی از عملیات وعده صادق
خوشحالی جواد قارایی از عملیات وعده صادق

منبع: ایسنا

اینستاگرام جواد قارایی

جهت مشاهده پیج جواد قارایی در اینستاگرام، بر روی لینک زیر کلیک کنید:

https://www.instagram.com/javadgharaei/?hl=fa

اینستاگرام جواد قارایی
اینستاگرام جواد قارایی

بیوگرافی جواد قارایی و همسرش

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :5 تعداد آرا: 57

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir