این مقاله، با رویکردی تحلیلی، به بررسی سیر تحول هنری جلال فاطمی از آغاز تاکنون می‌پردازد. ضمن معرفی آثار شاخص ایشان، به بررسی سبک هنری، تکنیک‌ها و تأثیرات فرهنگی بر آثار ایشان خواهیم پرداخت. همچنین، به نقش تجربه‌های شخصی ایشان در شکل‌گیری جهان‌بینی هنری‌شان اشاره خواهد شد (بیوگرافی جلال فاطمی و همسرش).

هنرپیشه جلال فاطمی
هنرپیشه جلال فاطمی
نام نام خانوادگی:جلال فاطمی
Jalal Fatemi
تاریخ تولد:5 تیر ۱۳۳۶
1957 June 26
سن جلال فاطمی:67 سال و 2 ماه
محل تولد:تهران
نام پدر:سهراب فاطمی
نام مادر:باران فاطمی
همسر:سپیده خلیلی
صفحه IMDB:IMDB
بیوگرافی جلال فاطمی و همسرش

جلال فاطمی

جلال فاطمی، بازیگر سینما و تلویزیون، فعالیت هنری خود را با ساخت تیزرهای تبلیغاتی آغاز کرد. این هنرمند متولد 5 تیر ۱۳۳۶ در تهران، پس از گذراندن تحصیلات عالی در رشته فیلم و پویانمایی از دانشگاه کل آرتس آمریکا، به دنیای بازیگری روی آورد. او که خواهرزاده سهراب سپهری، شاعر نامدار ایرانی است، از یک خانواده هنری برخاسته است.

خواهرزاده سهراب سپهری

جلال فاطمی در خاطراتش از دوران نوجوانی، از صمیمیت عمیقش با دایی شاعر خود، سهراب سپهری، می‌گوید. او که تا سال ۱۳۵۱ در ایران زندگی می‌کرد، تقریباً هر هفته با دایی‌اش دیدار می‌کرد و اوقات خوشی را در کنار هم می‌گذراند. این نزدیکی خانوادگی، ریشه در دوستی عمیق مادرش با سهراب داشت. مادرم که هم‌سن و سال سهراب بود و به شعر و شاعری علاقه‌مند، رقابتی دوستانه با او داشت.

سهراب سپهری و جلال فاطمی
سهراب سپهری و جلال فاطمی

فعالیت در آمریکا

جلال فاطمی پس از مهاجرت به آمریکا در سال ۱۳۵۱، در سال ۱۳۶۳ از دانشگاه فارغ‌التحصیل شد. او در مدت ۲۰ سال حضورش در هالیوود، ۱۶۰ فیلم تبلیغاتی، ۱۷ فیلم کوتاه و مستند، ۴۰ کلیپ موسیقی و ده‌ها مونتاژ فیلم ساخت. فیلم «نوزاد اتمی» از جمله آثار شاخص اوست که در جشنواره هیوستون نامزد بهترین مونتاژ تلویزیونی شد.

تاسیس شرکت رسانه پویا

جلال فاطمی، پس از دو دهه تجربه در صنعت تبلیغات، در سال ۱۳۷۱ به ایران بازگشت و با همکاری جعفر فاطی و جمشید اردلان، شرکت رسانه پویا را بنیان نهاد. این شرکت در مدت کوتاهی به یکی از موفق‌ترین و تأثیرگذارترین آژانس‌های تبلیغاتی کشور تبدیل شد.

فاطمی با خلق آگهی‌های تبلیغاتی خلاقانه برای برندهای مطرحی چون صاایران، پارس خزر، همراه اول و…، استانداردهای جدیدی در صنعت تبلیغات ایران رقم زد. همکاری او با سازمان‌ها و نهادهای دولتی همچون وزارت مسکن و صداوسیما نیز به تولید آثار مستند ارزشمندی انجامید.

بازیگر جلال فاطمی
بازیگر جلال فاطمی

کارگردانی جلال فاطمی

جلال فاطمی، هنرمندی چندوجهی، در سال ۱۳۸۸ با فیلم «نخودی» به دنیای سینما قدم گذاشت. او در این فیلم علاوه بر کارگردانی و نویسندگی، به عنوان بازیگر نیز ایفای نقش کرد. این آغاز راهی بود برای فاطمی تا در سال ۱۳۹۰ با فیلم «بچگیتو فراموش نکن» به ادامه‌ی فعالیت هنری خود بپردازد.

اما نقطه عطف کارنامه‌ی بازیگری فاطمی را می‌توان از سال ۱۳۹۱ با فیلم «خسته نباشید» دانست. از این سال به بعد، او به طور جدی به عنوان بازیگر در سینما حضور یافت و در سال ۱۳۹۳ با سریال «پازل» نیز به قاب تلویزیون راه یافت.

جلال فاطمی
جلال فاطمی

بیوگرافی جلال فاطمی و همسرش

همسر جلال فاطمی

آقای جلال فاطمی، سال‌هاست که زندگی مشترک موفقی را تجربه می‌کنند و حاصل این پیوند، دو فرزند به نام‌های سهراب و باران است.

مشکل ساخت فیلم سهراب سپهری

جلال فاطمی با اشاره به استقلال همیشگی خود، می‌گوید: «من هیچ‌گاه به دنبال پیوستن به گروه خاصی نبوده‌ام. همین استقلال باعث شده تا نتوانم از حمایت نهادهایی مثل فارابی برای ساخت فیلمی درباره سهراب سپهری بهره‌مند شوم. متأسفانه این نهادها در حمایت از پروژه‌های سینمایی، اغلب معیارهای عادلانه را در نظر نمی‌گیرند.»

زندگینامه جلال فاطمی
زندگینامه جلال فاطمی

کارگردانی فیلم نخودی

کارگردان «نخودي» درباره‌ي شيوه‌ی اكران فيلم خود هم اظهار كرد: واقعا اين نوع اكران دلسرد‌كننده است. پنج سال صرف نگارش فيلمنامه و دنبال تهيه‌کننده گشتن، يک سال هم با 45 نفر وقت صرف ساخت آن كردن، حالا در نظر بگيريد که چطور يک اكران دلسر‌د‌كننده، يک مديريت شلخته در سينما می‌تواند باعث سوخت فيلم‌ شود.

جلال فاطمی با اشاره به فیلم‌نامه‌ی «نخودي» گفت: «سال‌ها از عمر و انرژی‌ام را صرف نگارش و تلاش برای تولید این اثر کردم. من به خوبی می‌دانستم که برای ساخت چنین فیلمی، به بودجه‌ای فراتر از یک تله‌فیلم نیاز است و باید به دنبال سرمایه‌گذارانی جدی باشیم.»1

فیلم نخودی جلال فاطمی
فیلم نخودی جلال فاطمی

یوهان نتانیاهو در فیلم روباه

جلال فاطمی با صراحت اعلام کرد که به نظر او، فیلم “روباه” صرفاً یک اثر جاسوسی مهیج است و نباید آن را با فیلم‌های تبلیغاتی سیاسی اشتباه گرفت. او با اشاره به دشمنی دیرینه ایران و رژیم اشغالگر و همچنین تهدیدات قدرت‌های بزرگ، بر اهمیت پرداختن سینمای ایران به چنین موضوعاتی تاکید کرد. فاطمی اعتراف کرد که ایفای نقش در چنین فیلمی برای بازیگرانی که تنها به جنبه مالی بازیگری فکر می‌کنند، ممکن است دشوار باشد؛ اما برای او، این نقش یک چالش جذاب و ارزشمند بود.

فیلم روباه
فیلم روباه

بهروز افخمی در سال ۱۳۹۳ فیلم “روباه” را کارگردانی و نویسندگی کرد و محمد پیرهادی تهیه‌کنندگی آن را بر عهده داشت.

بازیگران فیلم روباه:

فیلم روباه - جلال فاطمی
فیلم روباه – جلال فاطمی

فیلم های جلال فاطمی

عنوانسال انتشارسِمَت
بی وزنی۱۳۹۸بازیگر
درساژ۱۳۹۷بازیگر
بیست و یک روز بعد۱۳۹۵بازیگر
روباه۱۳۹۳بازیگر
خسته نباشید!۱۳۹۱بازیگر
بچگیتو فراموش نکن۱۳۹۰کارگردان
نخودی۱۳۸۹نویسنده
کارگردان
بالابلند (تله فیلم)۱۳۸۴کارگردان
نوزاد اتمی (تله فیلم) – The Nuclear Baby۱۳۶۹نویسنده
کارگردان
تهیه‌کننده
فیلم های جلال فاطمی
سریال های جلال فاطمی
سریال های جلال فاطمی

سریال های جلال فاطمی

  1. پازل (ابراهیم شیبانی، ۱۳۹۳)
  2. تاریکی شب، روشنایی روز (حجت قاسم‌زاده اصل، ۱۳۹۷)
  3. دیوار به دیوار (سامان مقدم، ۱۳۹۷)
  4. ترور خاموش (احمد معظمی، ۱۳۹۸)
  5. ملکاوان (احمد معظمی، ۱۳۹۸)
  6. هم‌سایه (محمدحسین غضنفری، ۱۴۰۰)
اینستاگرام جلال فاطمی
جلال فاطمی

بیوگرافی جلال فاطمی و همسرش

  1. ایسنا ↩︎

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :5 تعداد آرا: 67

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir