در این مقاله، به بررسی زندگی حرفه‌ای کیرستن دانست، بازیگر برجسته آمریکایی-آلمانی می‌پردازیم. با مروری بر مسیر پر فراز و نشیب وی در صنعت سینما، به معرفی آثار شاخص و دستاوردهای ارزشمند این هنرمند خواهیم پرداخت (بیوگرافی کیرستن دانست).

عکس جدید کیرستن دانست
عکس جدید کیرستن دانست
نام نام خانوادگی:کیرستن کارولین دانست
Kirsten Caroline Dunst
تاریخ تولد:۳۰ آوریل ۱۹۸۲
۱۰ اردیبهشت ۱۳۶۱
سن:42 سال و 4 ماه
محل تولد:پوینت پلیس
نیوجرسی
آمریکا
قد:166 سانتیمتر
وزن:54 کیلوگرم
صفحه imdb:imdb
بیوگرافی کیرستن دانست

کیرستن دانست

کیرستن کارولین دانست زادهٔ ۳۰ آوریل ۱۹۸۲ یک بازیگر آمریکایی است. او بازیگری خود را در فیلم آنتولوژی نیویورک استوریز (۱۹۸۹) آغاز کرد و از آن زمان در چندین فیلم و تولید تلویزیونی بازی کرده است. او جوایز متعددی از جمله نامزدی برای جایزه اسکار، جایزه امی ساعات پربیننده و چهار جایزه گلدن گلوب دریافت کرده است.

کودکی کیرستن دانست
کودکی کیرستن دانست

دانست در تاریخ 30 آوریل 1982 در بیمارستان پوینت پلیس در پوینت پلیس، نیوجرسی به دنیا آمد. پدر دونست در شرکت زیمنس به عنوان مدیر خدمات پزشکی و مادرش در لوفتانزا به عنوان مهماندار پرواز کار می‌کرد.

او همچنین یک هنرمند و زمانی صاحب گالری بود. پدر دانست آلمانی و اهل هامبورگ است و مادرش آمریکایی و دارای اصالت آلمانی و سوئدی است؛ او در مصاحبه‌ای در سال 2001 خود را به عنوان “آریایی – سوئدی” توصیف کرد. تا سن یازده سالگی، دانست در بریج تاونشیپ، نیوجرسی زندگی می‌کرد و در مدرسه رانی در تینتون فالز تحصیل می‌کرد.

دوران کودکی کیرستن دانست

در سال 1993، پس از جدایی والدینش، به همراه مادرش و برادرش به لس آنجلس نقل مکان کرد. او در دوران تحصیل در دبیرستان نوتردام شروع به بازیگری کرد و پس از فارغ‌التحصیلی در سال 2000 نیز به این کار ادامه داد.

در دوران نوجوانی، او با شهرت روزافزون خود مشکل داشت و برای مدتی مادرش را به خاطر اینکه او را در کودکی به بازیگری سوق داده بود، سرزنش می‌کرد. با این حال، بعدها گفت که مادرش “همیشه بهترین نیّت‌ها را داشته است.

عکس نوجوانی کیرستن دانست
کیرستن دانست

وقتی از دانست پرسیده شد که آیا پشیمانی از دوران کودکی خود دارد، او گفت: خوب، این یک روش طبیعی برای بزرگ شدن نیست، اما این همان راهی است که من بزرگ شدم و آن را تغییر نمی‌دادم. من مشکلات خودم را دارم… فکر نمی‌کنم کسی بتواند بنشیند و بگوید، زندگی من بیشتر از زندگی تو به هم ریخته است. همه مشکلات خود را دارند.

آغاز بازیگری حرفه ای

دانست اولین بار به خاطر نقش کودک خون‌آشام کلوید در فیلم ترسناک مصاحبه با خون‌آشام (1994) شناخته شد که برای او نامزدی گلدن گلوب بهترین بازیگر زن مکمل را به همراه داشت.

او همچنین در جوانی در فیلم‌های زنان کوچک (1994) و جومانجی (1995) نقش داشت. دانست در سال 1999 به نقش‌های اصلی در فیلم‌های نوجوانان، طنزهای دیک و مرگ‌بار زیبا و درام سوفیا کوپولا، خودکشی‌های باکره، روی آورد.
پس از فیلم تشویق‌کننده بیاوریدش (2000)، او به خاطر نقش مری جین واتسون در سه‌گانه مرد عنکبوتی سم ریمی (2002–2007) توجه بیشتری را به خود جلب کرد. حرفه او با یک نقش مکمل در فیلم درخشش ابدی ذهن پاک (2004) ادامه یافت، پس از آن یک نقش اصلی در تراژیکمدی کامرون کرو، الیزابث‌تاون (2005) و به عنوان ماری آنتوانت در فیلم ماری آنتوانت کوپولا (2006).

مرد عنکبوتی کیرستن دانست
مرد عنکبوتی کیرستن دانست

افتخارات کیرستن دانست

در سال 2011، دانست در فیلم درام ملانکولی اثر لارس فون تریر، نقش یک تازه عروس افسرده را بازی کرد که برای این نقش برنده جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم کن شد.

در سال 2015، او نقش پگی بلومکویست را در فصل دوم سریال FX فارگو بازی کرد که برای این نقش نامزد جایزه امی ساعات پربیننده شد.

دانست نقش مکمل را در فیلم چهره‌های پنهان (2016) و نقش‌های اصلی در فیلم فریب‌خورده کوپولا (2017) و در سریال کمدی تاریک در حال تبدیل شدن به یک خدا در فلوریدا مرکزی (2019) ایفا کرد که برای آن سومین نامزدی گلدن گلوب را دریافت کرد. دونست برای بازی در فیلم درام روانشناختی قدرت سگ (2021)، چهارمین نامزدی گلدن گلوب و اولین نامزدی اسکار را دریافت کرد. در سال 2024، او نقش اصلی فیلم هیجان انگیز آخرالزمانی جنگ داخلی را بر عهده داشت.

جوانی کیرستن دانست
جوانی کیرستن دانست

دانست برای چهار جایزه گلدن گلوب نامزد شده است: بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای مصاحبه با خون‌آشام (1994) و قدرت سگ، بهترین بازیگر زن برای سریال محدود یا فیلم تلویزیونی برای فارگو (2015) و بهترین بازیگر زن برای سریال تلویزیونی موزیکال یا کمدی برای تبدیل شدن به یک خدا در فلوریدا مرکزی (2019).

در آگوست 2019، او یک ستاره بر روی پیاده‌روی مشاهیر هالیوود دریافت کرد. دونست برای بهترین بازیگر زن در نقش مکمل برای قدرت سگ در جوایز اسکار 2022 نامزد شد.

خوانندگی

در سال 2001، دونست اولین تجربه آوازخوانی خود را در فیلم کمدی “از این موضوع عبور کن” داشت و دو آهنگ نوشته شده توسط مارک شایمن را اجرا کرد.

او آهنگ جاز “After You’ve Gone” از هنری کریمر و ترنر لییتون را خواند که در پایان فیلم The Cat’s Meow استفاده شد. در Spider-Man 3، او دو آهنگ را به عنوان مری جین واتسون خواند، یکی در طول یک اجرای برادوی و دیگری به عنوان یک پیشخدمت خواننده در یک کلوپ جاز.

بیوگرافی کامل کیرستن دانست
بیوگرافی کامل کیرستن دانست

کیرستن دانست آهنگ‌ها را قبلاً ضبط کرده بود و هنگام فیلمبرداری لب‌خوانی می‌کرد. او در موزیک ویدیوهای “I Knew I Loved You” از Savage Garden، “Make Some Noise” از Beastie Boys و “We All Go Back to Where We Belong” از R.E.M. ظاهر شد و او دو آهنگ، “This Old Machine” و “Summer Day” را در آلبوم سولوی جیسون شوارتزمن در سال 2007 با نام Nighttiming خواند.

در سال 2007، دانست گفت که هیچ قصدی برای انتشار آلبوم ندارد و گفت: “وقتی خوانندگان در فیلم‌ها هستند بهتر عمل می‌کند”.

نقش شاهزاده جادویی ماجاکو

دونست در نقش شاهزاده جادویی ماجاکو در فیلم کوتاه «شاهزاده ماجاکو آکی‌هابارا» به کارگردانی تاکاشی موراکامی و مک، با خواندن کاور آهنگ «Turning Japanese» گروه The Vapors در سال 1980، ایفای نقش کرد. این فیلم در نمایشگاه «زندگی پاپ» در گالری مدرن تیت لندن از 1 اکتبر 2009 تا 17 ژانویه 2010 نمایش داده شد.

ویکی پدیا کیرستن دانست
کیرستن دانست

زندگی شخصی کیرستن دانست

در سال 2001، دونست خانه‌ای در تولوکا لیک، کالیفرنیا خرید و در سپتامبر 2019 آن را به قیمت 4.5 میلیون دلار فروخت. در سال 2010، او یک ملک در نیکولز کنیون، کالیفرنیا را به قیمت 1.4 میلیون دلار فروخت. کیرستن دانست آپارتمانی در منهتن پایین داشت که در سال 2017 آن را برای فروش لیست کرد.

Kirsten Dunst
Kirsten Dunst

در اوایل سال 2008، کیرستن دانست در مرکز درمانی سیرک لاج در یوتا برای افسردگی تحت درمان قرار گرفت. در اواخر مارس 2008، او مرکز درمانی را ترک کرد و شروع به فیلمبرداری All Good Things کرد.

دو ماه بعد، او برای رفع شایعات سوء مصرف مواد مخدر و الکل، این اطلاعات را علنی کرد و گفت: “حالا که احساس قوی‌تری دارم، آماده بودم چیزی بگویم. […] افسردگی بسیار جدی است و نباید در مورد آن شایعه پراکنی کرد.”

عکس بدون آرایش کیرستن دانست
عکس بدون آرایش کیرستن دانست

روابط کیرستن دانست

از سال 2002 تا 2004، دونست با جیک جیلنهال Jake Gyllenhaal در یک رابطه بود.

دانست از سال 2012 تا 2016 با گرت هِدلند Garrett Hedlund، همبازی خود در فیلم «در جاده»، در یک رابطه بود. دانست و هِدلند قبل از جدایی، مدتی نامزد بودند.

او در سال 2016 با Jesse Plemons، همبازی خود در فیلم «فارگو»، وارد رابطه شد و در سال 2017 نامزد کردند. اولین پسر آنها در ماه مه 2018 به دنیا آمد. در یک عکس روی جلد مجله W که توسط سوفیا کوپولا، همکار قدیمی‌اش کارگردانی شده بود، او اعلام کرد که باردار فرزند دوم خود است و بعداً در ماه مه 2021 پسر دوم خود را به دنیا آورد. دونست و پلمونز در جولای 2022 در یک اقامتگاه در اوچی ریوس، جامائیکا ازدواج کردند.

همسر کریستن دانست
همسر کریستن دانست (Jesse Plemons)

امور انسان دوستانه

دانست از بنیاد ایدز کودکان الیزابت گلاسر حمایت می‌کند که برای آن به طراحی و تبلیغ گردنبندی کمک کرد که عواید فروش آن به این بنیاد اختصاص یافت. او در حمایت از آگاهی‌رسانی سرطان سینه فعالیت کرد و در سپتامبر 2008 برای جمع‌آوری کمک مالی برای تحقیقات سرطان در تله‌تون “بایستید علیه سرطان” شرکت کرد. در 5 دسامبر 2009، او در تله‌تون مکزیک شرکت کرد تا آگاهی برای درمان سرطان و توانبخشی کودکان را افزایش دهد.

قد و وزن کیرستن دانست
کیرستن دانست

فعالیت های سیاسی کیرستن دانست

دانست در انتخابات ریاست جمهوری 2004 به جان کری رای داد.

او در انتخابات ریاست جمهوری 2008 از باراک اوباما حمایت کرد، و یک مستند به نام “چرا سه شنبه؟” درباره سنت رای دادن در روزهای سه شنبه و پایین بودن مشارکت رای دهندگان در ایالات متحده را کارگردانی و روایت کرد تا “افراد را به شیوه ای مثبت تحت تأثیر قرار دهد”.

در انتخابات ریاست جمهوری 2020 از برنی سندرز حمایت کرد. در سال 2011، او تابعیت آلمانی را به دست آورد که این امکان را برای او فراهم کرد تا “بدون مشکل در اروپا فیلمبرداری کند”. او اکنون دارای تابعیت دوگانه آمریکایی و آلمانی است.

کریستن دانست بازیگر
کریستن دانست بازیگر

اینستاگرام کیرستن دانست

برای دیدن صفحه اینستاگرام کیرستن دانست بر روی لینک زیر کلیک کنید:

https://www.instagram.com/kirstendunst

اینستاگرام کیرستن دانست
اینستاگرام کیرستن دانست
زندگینامه کیرستن دانست
زندگینامه کیرستن دانست

بیوگرافی کیرستن دانست

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :5 تعداد آرا: 55

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir