🔥 جهنم سرمایهداری در سینما: کریستن استوارت از موانع ساخت فیلمهای مستقل میگوید
کریستن استوارت، بازیگر و کارگردان سرشناس، در مصاحبهای ویدئویی و گسترده با نیویورک تایمز، وضعیت فعلی فیلمسازی را، بهویژه در حوزه ساخت پروژههای مستقل و با رویکرد متفاوت، به باد انتقاد گرفت.
او اظهار داشت که هالیوود ساخت فیلمهای پرهزینه و پرفروش (Blockbuster) را به آثاری که از دیدگاههای متنوعتر و اقلیتها میآیند، ترجیح داده است:
«ما در یک تقاطع محوری قرار داریم، چون فکر میکنم آماده یک فروپاشی کامل سیستمی هستیم؛ منظورم در تمام سطوح و به طور خاص در صنعتی است که من در آن زندگی میکنم، یعنی صنعت سرگرمی.»
🚫 موانع اتحادیهها و «بهشت سرمایهداری»
این بازیگر نامزد اسکار و کارگردان فیلم The Chronology of Water، با لحنی اعتراضی خواستار راهحلی برای ساخت آسانتر فیلمها شد:
«نمیدانم، فکر میکنم باید، نوعی، شروع به دزدیدن فیلمهایمان کنیم. من از تمام اتحادیهها بسیار قدردانی میکنم؛ باور کنید که بدون آنها زنده نخواهیم ماند. اما برخی از شرایط، قوانین و ساختارهایی که ایجاد کردهایم، موانع باورنکردنی برای هنرمندان ایجاد کرده تا نتوانند خودشان را ابراز کنند. فکر میکنم باید بدون بیوفایی یا ناسپاسی، به دنبال یک راه میانبُر باشیم.»
استوارت تأکید کرد که سخت کردن داستانگویی، انحصاری کردن و نادر ساختن موقعیت فیلمسازی، مصداق بارز «جهنم سرمایهداری» است:
«این سیستم از زنان، از صداهای به حاشیه رانده شده نفرت دارد و نژادپرستانه است. ما باید راهی پیدا کنیم تا صحبت کردن با یکدیگر از منظر سینمایی را آسانتر کنیم.»
او ادامه داد: «ساخت فیلمهایی که در حال حاضر بلاکباستری یا فرمولهای اثباتشده نیستند، بیش از حد دشوار شده است.» این حس، توسط فیلمسازان مطرحی چون استیون سودربرگ، مایکل بِی و جیمز کامرون نیز تکرار شده است.
💰 راهحل مارکسیستی و کمونیستی؟
استوارت در پایان، خواستار تغییر بنیادین در مدل اقتصادی فیلمسازی شد:
«فیلم بعدی که میخواهم بسازم: میخواهم آن را بدون هیچ هزینهای بسازم، نمیخواهم یک دلار هم درآمد داشته باشم، میخواهم تبدیل به یک موفقیت بزرگ شود، متوجه منظورم هستید؟ ساخت فیلم بسیار دشوار شده، در حالی که لزومی ندارد اینطور باشد. خب، من در تلاش برای فکر کردن به نوعی موقعیت عجیب و غریب مارکسیستی، کمونیستی هستم که شاید دیگران با خود بگویند: ‘اوه، البته، این آدم روانی این حرفها را میزند’، اما من فکر میکنم این امکانپذیر است… صادقانه بگویم، این سیستم جلوی مردم را گرفته و کار را بیش از حد سخت کرده است.»
📉 گزارشها، تأییدکننده حرفهای استوارت
گزارش تنوع هالیوود (UCLA Hollywood Diversity Report) امسال نشان داد که با وجود موفقیتهای مقطعی، فرصتها برای افراد رنگینپوست و زنان پس از اوج گرفتن در سال ۲۰۲۳، با کاهش و روند معکوس مواجه شده است.
آنا-کریستینا رامون، از بنیانگذاران این گزارش، دریافت که: «سال ۲۰۲۴ شاهد معکوس شدن گسترده روند بود، زیرا استودیوهای فیلمسازی از تنوع نژادی و قومی در مقابل و پشت دوربین عقبنشینی کردند.»
دارنل هانت، دیگر بنیانگذار، افزود: «این نشانهها واضح بود، زیرا پیش از این شاهد از دست رفتن سمتهای اجرایی و برنامههایی بودیم که بر تنوع تمرکز داشتند. به نظر میرسد برای استودیوها، سرمایهگذاری در آنچه دادههای ما نشان دادهاند که سودآور است، اهمیت نداشته است. آنها به دنبال چیزی رفتند که آن را امن قلمداد میکردند.»
فیلم The Chronology of Water، که اولین تجربه کارگردانی کریستن استوارت و اقتباسی از خاطرات لیدیا یوکناویچ است، اکنون در سینماهای منتخب در حال اکران است.