معرفی کامل گیاه تاج خروس

گل تاج خروس (  Celosia) بومی امریکا و مکزیک است.  گل تاج خروس گیاهی با ارتفاع ۲۰ تا ۵۰ سانتیمتر می باشد. گل تاج خروس چین چین است و شبیه به کاکل خروس می باشد به همین دلیل به این گل تاج خروس می گویند.

 

گل تاج خروس انواع مختلفی دارد و در رنگ های طلایی، ارغوانی، قرمز، نارنجی، صورتی و… می باشد. گل تاج خروس بزرگ و پهن می باشد و بسیار زیباست.

گیاه گلدانی یکساله که دارای برگ های سرنیزه ای شکل است. گل های آن به رنگ های قرمز، نارنجی و صورتی و حتی زرد در تابستان و اوایل پاییز ظاهر می شوند.

گل تاج خروس گیاهی دائمی و نسبتاً سریع الرشد است و به صورت یکساله کاشت و استفاده می شود.

تاج خروس به مکان پرنور، خاک گلدانی لومی، آبیاری مرتب و تغذیه با کود مایع نیاز دارد.

حداقل دمای قابل تحمل آن ۱۵- ۱۰ درجه سانتیگراد می باشد.

برگ ها تخم مرغی نوک تیز و گل ها به صورت مجموعه های مخروطی و پرمانند به طول ۱۵ سانتیمتر و رنگ های متنوع در تابستان ظاهر می شوند.

حداکثر بلندی و گستردگی آن به ۳۰ سانتیمتر می رسد.

فواید گیاه تاج خروسی

فواید گیاه تاج خروسی

فواید گیاه تاج خروسی

خواص دارویی گیاه تاج خروسی

ضد خون ریزی داخلی-مفید برای آبله مرغان- ضد سوزش ادرار- ضد اسهال مزمن و خونی-افزاینده حس بینایی و شنوایی-رفع سرماخوردگی.

استفاده از تاج خروس رشته ای به عنوان مواد غذایی در هند، غرب آفریقا و جنوب آمریکا افزایش یافته است.

برگ های این گیاه نیز خوراکی است و حاوی کلسیم بسیار است.

اگر به دنبال گیاهی گلدار برای باغچه یا تراس می گردید تاج خروس بسیار مناسب است.

حتما آفتاب می خواهد و هوای باز بیرون و خاکش همیشه خیس باشد.

خاک باغچه+ پیت ماس+ ورمی کمپوست برای آن مناسب است.


ویتامین ها و مواد معدنی موجود در تاج خروس:

  • ویتامین A
  • ویتامین B
  • ویتامین C
  • ویتامین K
  • ویتامین E
  • ویتامین B2
  • ویتامین B3
  • ویتامین B5
  • ویتامین B6
  • کلسیم
  • آهن
  • منیزیم
  • فیبر
  • اسیدآمینه
  • لیزین
  • پروتئین
  • پتاسیم
  • مس
  • فسفر
  • منگنز
  • اسیدفولیک
  • فولات
  • ریبوفلاوین

 

 


تاج خروس گیاه بدون گلوتن

تاج خروس  گیاهی بدون گلوتن است مانند گندم سیاه و کینوآ که فاقد گلوتن می باشند ، این گیاه نیز هیچ گلوتنی ندارد. همانطور که می دانیو گلوتن برای افراد که مبتلا به بیماری سلیاک هستند بسیار مضر بوده و می تواند مشکلاتی را برایشان ایجاد کند. جالب اینجاست که گلوتن حتی برای افرادی که بدون حساسیت به این ماده هستند نیز مضر است. می دانید چرا؟ چون باعث فعال شدن پروتئینی به نام زنولین می شود. همچنین فیتیک اسید موجود در آن باعث خارج شدن منیزیم از فراهمی زیستی می شود.


گیاه  تاج خروس منبع غنی پروتئین

مصرف این گیاه در افرادی که از رژیم غذایی  گیاه خواری یا وگان استفاده می کنند، بسیار مفید می باشد ، زیرا با وجود 20% پروتئین یکی از منابع بسیار غنی جذب پروتئین می باشد .

سرشار از فیبر

سرشار از فیبر غذایی است در یک فنجان گیاه تاج خروس پخته شده، حدود 5 گرم فیبر غذایی وجود دارد که این مقدار حدود 20 درصد از نیاز بدن به فیبر غذایی را تامین می کند.

بخشی از این فیبر قابل هضم نبوده و برای دفع به روده بزرگ منتقل می شوند. همین مسئله باعث پیشگیری از یبوست می شود. این گیاه برای رژیم های لاغری بسیار مناسب می باشد زیرا نه تنها باعث جذب بیشتر آب می شود بلکه کلسترول خون را نیز کاهش می دهد.

مفید برای گرفتگی عروق

این گیاه برای درمان گرفتگی رگ ها یا تنگ شدن رگ ها بسیار مفید است.


 مصرف گیاه تاج خروس

گیاه تاج خروس

گیاه تاج خروس

مصرف آن راحت بوده و بر اساس سلیقه، می توانید یا از دمنوش آن و یا از جوشانده آن استفاده کنید. همچنین می توانید این گیاه را در غذا های خود مصرف کنید.

دمنوش گیاه تاج خروسی

آب جوشیده را روی برگ های خشک تاج خروس ریخته و 15 تا 20 دقیقه صبر کنید تا دم بکشد. سپس صاف کرده و بنوشید. برای تهیه جوشانده آن کافی است که آب جوش را روی گیاه ریخته و به مدت 5 دقیقه بجوشانید. سپس صاف کرده و نوش جان کنید.

 


کاشت و تکثیر گیاه تاج خروسی

کاشت گیاه تاج خروسی

کاشت گیاه تاج خروسی

خاک گیاه تاج خروسی

بهترین خاک برای نگهداری و پرورش گل تاج خروس خاک لومی شنی حاصلخیر با زهکش کافی است. همچنین ترکیبی از خاک باغچه + خاک پیت ماس + ورمی‌کمپوست نیز برای کاشت این گل در گلدان مناسب است.

آبیاری گیاه تاج خروسی

تاج خروس به کم آبی مقاوم است و آبیار دادن بیش از اندازه باعث پوسیدگی ریشه و نرم شدن ساقه خواهد شد. بهترین زمان آبیاری این گل زمانی است که سطح رویی خاک کاملا خشک شده باشد. برای آبیاری گیاه را به طور عمقی آب دهید تا آب به ریشه‌های عمیق داخل خاک نیز برسد. توجه داشته باشید که از خشکی کشیدن گل برای چند روز متوالی خوداری کنید و بهتر است خاک عمقی همواره مرطوب و نه خیس و غرقاب باشد. بهترین زمان آبیاری این گل، صبح‌ ها می باشد تا در طول روز فرصت کافی برای خشک شدن آب اضافی اطراف گیاه وجود داشته باشد.

نور گیاه تاج خروسی

این گل برای رشد کافی نیاز به دریافت نور مستقیم خورشید در طول روز دارد. کاهش رشد گیاه، ریزش گل‌ها، کم رنگ شدن گل‌ها و پریدگی رنگ برگ‌ها از نشانه‌های دریافت میزان کم نور یا نور غیر مستقیم خورشید برای گیاه است.

دما گیاه تاج خروسی

تاج خروس از گل‌های فصل تابستان است؛ سرمای هوا را دوست ندارد و در دمای کمتر از ۱۵ درجه سانتیگراد آسیب می‌بیند. مناسبترین دما برای نگهداری و پرورش گل تاج خروس بسته به نوع آن دمای ۲۵ تا ۳۵ درجه است. اگر دمای منطقه شما در تابستان به بیشتر از ۳۵ درجه می‌رسد، باید به آبیاری گل توجه بیشتری کرده و دفعات آبیاری را افزایش دهید و گیاه را هنگام ظهر به مکانی نیمه سایه منتقل کنید، در این صورت بوته‌های تاج خروس قادر به تحمل دمای تا حدود ۴۰ درجه سانتیگراد نیز خواهند بود.

هرس گیاه تاج خروسی

زمانی که ساقه‌های گیاه بیش از اندازه بلند و علفی شدند برای کمک به رشد بهتر گل و تحریک رشد گیاه، توصیه می‌شود ساقه‌ها را هرس و گل‌های خشکیده را از بوته جدا کنید.

کوددهی گیاه تاج خروسی

استفاده از کود پوسیده دامی و خاکبرگ پوسیده و اضافه کردن آن‌ ها به بستر کاشت به رشد بهتر گیاه کمک خواهد کرد. همچنین استفاده از کود شیمیایی پتاس  و فسفر در طول فصل بهار ماهی یکبار به گلدهی بیشتر گیاه تاج خروس کمک خواهد کرد.

آفات و بیماری‌ ها گیاه تاج خروسی

مهمترین بیماری‌های گیاه پوسیدگی ریشه و بیماری لکه برگی قارچی است که علت آن آبیاری بیش از اندازه است و با آبیاری منظم و به موقع می‌توان آن را کنترل کرد. شته‌ها نیز از دیگر عوامل تهدید کننده این گل هستند که می‌توانند مانع رشد و گلدهی گیاه شوند و برای کنترل آن می‌توان از سموم مخصوص استفاده کرد.

برداشت و استفاده از تاج خروس

فارغ از نوع کاشت، برگ‌ های تاج خروس در هر مرحله‌ ای از رشد گیاه قابل برداشت و مصرف هستند. برگ‌ های کوچک‌ تر ترد و لطیف هستند، اما برگ‌ های بزرگ هم پر از طعم اند. اینکه برگ‌ های خیلی بزرگ شوند و گرمای زیادی دریافت کنند، برخلاف دیگر سبزیجات، باعث نمی‌شود مزه‌ شان تلخ شود.

برگ‌ های گیاه را هرس کنید و تاج گیاه و مقداری از برگ‌ های بالای ساقه را روی گیاه نگهدارید تا باز هم رشد کنند و برای‌ تان محصول تولید کنند. اما اگر می‌خواهید می‌توانید زمانی که ارتفاع گیاه به ۳۰ سانتی متر رسید تمام گیاه را برداشت کنید. ممکن است بعد از برداشت گیاه به این صورت گیاه باز هم از ساقه‌ای که در خاک دارد جوانه‌ ای جدید بیرون بفرستد، اما چون در گیاه ایجاد زخم کرده اید و روی زخم را هم باز گذاشته اید ممکن است عوامل بیماری زا به آن حمله کنند.

هشدار ها :

گیاه تاج خروسی به کود‌ های نیتروژن دار حساس است و استفاده زیاد از این کود‌ ها باعث از بین رفتن گل‌ های گیاه خواهد شد.

چون می‌خواهید گیاه را بخورید، از سموم و کود‌های شیمیایی بر روی آن استفاده نکنید .

 

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :4.6 تعداد آرا: 5

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir