در مورد لبو و خواص آن چه میدانید ؟

مصرف لبو برای درمان کبد چرب و دفع سنگ کلیه و کیسه صفرا بسیار مفید است . این سبزی همچنین برای کاهش چربی خون و پاکسازی معده و قلب و عروق لازم است. درمان کم خونی کرده و در رفع یبوست و کاهش درد مفاصل مؤثر است.

میزان کالری لبو پخته

کالری لبو
کالری لبو

هر 100 گرم لبو پخته شده حاوی 44 کالری می باشد.

مقدار100 گرم
کالری44 کیلوکالری
کربوهیدرات9.96 گرم
پروتئین1.68 گرم
چربی0.18 گرم
آب87.06 گرم
فیبر2.00 گرم
قند7.96 گرم
کلسترول0.00 میلی گرم

کالری لبو خام

هر 100 گرم لبو خام حاوی 43 کالری می باشد.

مقدار100 گرم
کالری43 کیلو کالری
کربوهیدرات9.56 گرم
پروتئین1.61 گرم
چربی0.17 گرم
آب87.58 گرم
فیبر2.80 گرم
قند6.76 گرم
کلسترول0.00 میلی گرم

تقویت گردش خون

به لطف اکسید نیتریک موجود در لبو, رگ های خونی شما عریض تر می شود و باعث جریان خون بیشتر می شود. خون بیشتر به معنای بدن سالم تر است!

افزایش بنیه و قدرت بدنی

نیتریک اکسید به استراحت رگ های خونی شما کمک می کند و مطمئن می شود که اکسیژن بیشتری می تواند به ماهیچه ها و اندام های شما برسد. هرچه بافت بیشتر اکسیژن بگیرد, موثرتر است!

مکمل های غذایی محتوی آب‌ لبو می‌توانند اکسیژناسیون عضلات را در طول تمرینات ورزشی بهبود دهند. افزایش مصرف نیترات می‌تواند به‌طور بالقوه مقاومت فرد را در طول تمرینات ورزشی طولانی افزایش دهد. کیفیت زندگی افرادی که به‌خاطر مشکلات قلبی-عروقی، تنفسی و سندروم سوخت‌وسازی و به‌دلیل کمبود اکسیژناسیون نمی‌توانند تحرک روزانه‌ی کافی داشته باشند، با مصرف سبزیجات حاوی نیترات بهبود می‌یابد.

آب‌ لبو می‌تواند عملکرد دوچرخه‌سواران را در مسابقات تایم تریل ۴ کیلومتر ۱۱ ثانیه یا ۲٫۸ درصد بهبود دهد. این عدد در مسافت ۱۶٫۱ کیلومتر به ۴۵ ثانیه یا ۲٫۷ درصد می‌رسد.

خواص لبو
خواص لبو

کاهش فشار خون 

مطالعات نشان داده اند که نوشیدن آب لبو می تواند فشار خون را کاهش دهد، در کمتر از شش ساعت!

براساس مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۸ به‌چاپ رسید، تأثیرات مصرف ۵۰۰ میلی‌لیتر آب‌ لبو بر داوطلبان سالم بررسی شد. پژوهشگران در این مطالعه دریافتند که فشار خون افراد پس از مصرف آب‌ لبو به‌طور چشمگیری کاهش می‌یابد.

محققان براین باورند که این امر به‌خاطر وجود مقادیر بالای نیترات موجود در آب‌ لبو است. بنابراین مصرف آب‌ لبو و سبزیجات سرشار از نیترات، یکی از راه‌های ارزان و مؤثر برای پیشگیری و درمان بیماری‌های قلبی و عروقی و فشار خون بالاست.

در مطالعه‌ی دیگری که در سال ۲۰۱۰ در ارتباط با خواص لبو صورت گرفت نیز نتایج مشابهی مشاهده شد. این مطالعه نشان داد که مصرف آب‌ لبو بسته به مقدار آن می‌تواند تأثیرات چشمگیری در پایین آوردن فشار خون داشته باشد.

مبارزه با بیماری

فیتوناتریشن های موجود در لبو به مبارزه با بیماری و عفونت و همچنین مقابله با تولید مواد سمی کمک خواهد کرد.

بهبود هضم

فیبر سالم موجود در لبو برای دستگاه هاضمه شما شگفتی ساز است و باکتری های مفید را تغذیه کرده و پسماندهای مضر را تمیز می کند.

کمک در سم زدایی

نه تنها لبو حاوی آنتی اکسیدان های ضد سم است, بلکه فیبر طبیعی آن ها به سم زدایی بدن بسیار کمک می کند.

کمک در عملکرد کبد

لبو حاوی دو بتاین و پکتین است, دو ترکیبات به دفع مسمومیت کبد کمک می کنند. هرچه کبد شما حاوی سم کم تری باشد, بهتر عمل می کند!

ترشی لبو
ترشی لبو

لبو برای افزایش میل و توان جنسی

گردش رو به افزایش یکی از بهترین راه برای افزایش میل و توان جنسی است و شما متوجه خواهید شد که بورون در چغندر می تواند به زنان پس از یائسگی کمک کند تا تمایل بیشتری داشته باشند.

جلوگیری از زوال عقل

محققان دانشگاه ویکفارست در یافته‌اند که نوشیدن آب‌ لبو می‌تواند اکسیژناسیون را در مغز بهبود بدهد و پیشرفت علائم زوال عقل را در افراد مسن به‌تأخیر بیندازد.

براساس گفته‌ی دنیل کیم شاپیرو (مدیر مرکز پژوهش‌ های کاربردی‌ دانشگاه ویکفارست) با افزایش سن جریان خون به برخی نواحی مغز کاهش می‌یابد و موجب کاهش قدرت شناختی و افزایش خطر زوال عقل می‌ شود. مصرف آب‌ لبو به‌عنوان یک سبزی سرشار از نیترات می‌تواند جریان خون و اکسیژناسیون در مغز را بهبود دهد.

مبارزه با التهاب

لبو غنی از بتالین است، آنتی اکسیدانی که به مبارزه با التهاب می رود.

افزایش تولید گلبول های قرمز

آهن موجود در لبو توانایی بدن شما را برای تولید گلبول های قرمز خون افزایش خواهد داد در نتیجه اطمینان حاصل می شود که مواد مغذی و اکسیژن بیشتری در بدن شما حمل می شوند.

چربی صفر

هیچ نوع چربی در لبو وجود ندارد، بنابراین شما می توانید تا جایی که می خواهید لبو بخورید، بدون این که نگران افزایش وزن باشید.

لبو
لبو

کمک به بیماران دیابتی

لبو محتوی نوعی آنتی اکسیدان به‌نام «آلفالیپوئیک‌اسید» است که می‌تواند به کاهش سطح گلوکز و افزایش حساسیت‌ به‌ انسولین کمک می‌کند و از تغییرات اکسیداتیو مرتبط با استرس در بیماران مبتلا به دیابت جلوگیری کند.

مطالعات نشان داده‌اند آلفالیپوئیک‌اسید می‌تواند نشانه‌های نوروپاتی محیطی و نوروپاتی اتونومیک را در مبتلایان به دیابت کاهش دهد.

بااین‌حال یک فراتحلیل (تحلیل یکجای داده‌های به‌دست‌آمده از پژوهش‌های مختلف) درباره‌ی خواص آلفالیپوئیک‌اسید نشان می‌دهد احتمالا تأثیر آن تنها محدود به‌ تزریق داخل‌وریدی است. نویسندگان این تحلیل می‌گویند مشخص نیست بهبود احتمالی فرد پس از ۳ تا ۵ هفته مصرف روزانه‌ی ۶۰۰ میلی‌گرم از آلفالیپوئیک‌اسید اهمیت بالینی دارد یا خیر.

تقویت کبد

ممکن است کبد به دلایلی آسیب دیده باشد و در انجام وظایفش دچار مشکل بشود. رژیم غذایی نامناسب، مصرف بیش‌ازحد نوشیدنی‌های الکلی، قرارگرفتن در معرض ترکیبات سمی و کم‌تحرکی از دلایل بروز بیماری کبد چرب غیرالکلی و آسیب‌زدن به کبد هستند.

همچنین لبو حاوی بتائین است. بتائین می‌تواند از تجمع چربی در کبد پیشگیری کند یا از میزان آن بکاهد. همچنین بتائین از کبد در برابر سموم محافظت می‌کند.

منبع پتاسیم و سایر مواد معدنی

پتاسیم ماده‌ی معدنی مهمی است که به عملکرد مناسب اعصاب و عضلات کمک می‌کند. علائمی مانند خستگی، ضعف و گرفتگی عضلات از علائم کاهش سطح پتاسیم هستند. همچنین اگر سطح پتاسیم خیلی پایین بیاید، موجب ضربان غیرطبیعی قلب و تهدید زندگی فرد می‌شود. لبو سرشار از پتاسیم است. میانه‌روی و اعتدال در مصرف آب لبو باعث می‌شود سطح پتاسیم در بدن در حد متعادلی باقی بماند.

بدن انسان نمی‌تواند بدون دریافت مواد معدنی ضروری به‌درستی وظایف‌اش را انجام بدهد. برخی مواد مغذی به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کنند. درحالی‌که برخی دیگر به سلامت دندان‌ها و استخوان‌ها کمک می‌کنند. آب‌لبو علاوه‌بر پتاسیم محتوی مواد معدنی دیگری هم هست. کلسیم، آهن، منیزیم، منگنز، فسفر، سدیم، روی، مس و سلنیم از سایر مواد معدنی مهمی هستند که می‌توان آنها را در آب‌لبو یافت.

فواید لبو
فواید لبو

 منبع خوبی از فولات

فولات (ویتامین B9) از ویتامین‌های گروه B است. فولات از بروز مشکلات ناشی از نقص لوله‌ی عصبی، مانند مهره‌شکاف (شکاف مادرزاد مهره‌ها) و آنانسفالی (بی‌مخ‌زایی) پیشگیری می‌کند. همچنین فولات خطر تولد نوزاد نارس را کاهش می‌دهد. بنابراین مصرف روزانه‌ی فولات به میزان کافی، برای زنان باردار و زنانی که قصد بارداری دارند، ضروری است. توصیه می‌شود روزانه ۶۰۰ میکروگرم فولات دریافت کنید و افزودن لبو به رژیم غذایی‌‌تان در این راه به شما کمک می‌کند.

مضرات و عوارض لبو

درصورت نگهداری نکردن درست آب سبزیجات محتوی نیترات، تجمع باکتری‌ها باعث تبدیل نیترات به نیتریت شده و آب‌میوه یا سبزی را آلوده می‌کند. مصرف مقادیر بالای نیتریت برای سلامتی مضر است.

رژیم‌های غذایی سرشار از نیترات ممکن است با برخی داروها مانند نیتروگلیسرین یا داروهای حاوی نیتریت که برای آنژین صدری استفاده می‌شوند یا با سیلدنافیل سیترات، تادالافیل و واردنافیل تداخل داشته باشد.

فراموش نکنید که رژیم غذایی کلی فرد در پیشگیری از بیماری‌ها و حفظ سلامتی نقش اساسی دارد. بهتر است تا رژیم غذایی متنوع حاوی غذاهای سالم داشته باشید تا سلامتی‌تان حفظ شود.

مشکلات دوران بارداری

یکی از ترکیب‌های موجود در لبو که باعث نگرانی استفاده از آن در دوران بارداری می‌شود بتائین است. در هر یک از مطالعات انجام شده، نشان داده شده است که بتائین بر سلامت حیوانات مورد آزمایش اثر بدی داشته است. و برای تایید بی‌خطر بودن آن در دوران بارداری هیچ مطالعه‌ی کافی بر روی زنان باردار انجام نشده است.

همچنین، زنان باردار نسبت به اثرات نیتریت‌ حساس‌تر هستند. از این رو لبو که مملو از نیتریت‌ است نباید توسط زنان باردار مصرف شود. و نه فقط مادران، که حتی جنین نیز می‌تواند به مسمومیت نیتریت‌ حساسیت داشته باشد – به خصوص در طول هفته‌ی سی‌ام بارداری که سطح استرس اکسیداتیو افزایش پیدا می‌کند.

 قرمز شدن رنگ ادرار

آنچه در طول روز مصرف می‌کنید می‌تواند بر رنگ ادرار شما تاثیر بگذارد. مصرف بیش از اندازه لبو می‌تواند باعث صورتی رنگ به نظر رسیدن ادرار شما شود. و بر اساس یکی از مطالعات انجام شده در انگلستان، این تاثیر در افرادی که کمبود آهن دارند بیشتر است. مطالعه‌ی دیگری که روی هشت نفر صورت گرفت یافته‌های مشابهی را گزارش می‌دهد. به همه‌ی این افراد مکمل‌های لبو داده شد، و هفت نفر از هشت شرکت کننده علائم قرمز شدن رنگ ادرار را گزارش دادند.

یکی از مطالعات اختصاصی و ویژه که در مورد قرمزی ادرار انجام شده است نشان می‌دهد که این عارضه به خودی خود مضر نیست، بلکه قطعا تاییدی است بر نیاز به راهنمایی و مشورت گرفتن در مورد سوخت و ساز آهن در بدن انسان .

جوش

هرچند نادر است، اما این آلرژی ممکن است در بعضی از افراد خاص اتفاق بیفتد. واکنش‌های آلرژیک به مصرف لبو شامل جوش، کهیر، خارش، و حتی تب و لرز می‌شوند. بعضی از افراد خاص همچنین از انقباض و تنگی تارهای صوتی شکایت می‌کنند، که البته این مورد نادر است.

یکی از موارد وجود خون در ادرار خون‌ادراری (هماتوری) است. هرچند لبو باعث به وجود آمدن این ناراحتی نمی‌شود، اما علائم آن شبیه قرمز شدن ادرار بعد از خوردن لبو است – یعنی ادرار به رنگ تیره‌تری در می‌آید. از این رو، اگر ادرارتان رنگی است و لبو مصرف کرده‌اید، یکی از علت‌های آن می‌تواند همین قرمز شدن طبیعی ادرار بعد از خوردن لبو باشد. اما اگر نباشد چطور؟ توصیه می‌کنم با پزشک در این زمینه مشورت کنید.

 افت ناگهانی در سطح فشار خون

این می‌تواند یک فایده و نکته‌ی مثبت باشد. اما اگر سطح فشار خون‌تان به طور طبیعی پایین یا در نوسان باشد، چنین نخواهد بود. چون لبو می‌تواند باعث افت ناگهانی در سطح فشار خون شود. و از طرفی هم سالم نیست.

در یکی از مطالعات انجام گرفته در استرالیا، بیان می‌شود که آب لبو، در صورتی که به عنوان بخشی از رژیم غذایی معمول مصرف شود، ممکن است فشار خون را در مردان پایین بیاورد.

لبو سرشار از نیتریت‌ است، و همان طور که در مطالعات خاص انجام گرفته بیان شده است، می‌تواند فشار خون را به شدت در افراد سالم پایین بیاورد.

سنگ کلیه

بر اساس سایت سلامت هاروارد، لبو سرشار از اگزالات است که می‌تواند باعث سنگ کلیه شود. اگر از قبل به سنگ کلیه مبتلا هستید، پزشکتان ممکن است به شما توصیه کند مصرف لبو را کنار بگذارید یا آن را کاهش دهید.

اگر سابقه‌ی سنگ کلیه ندارید، احتمالا خطری شما را تهدید نکند. اما اگر دارید، ممکن است با مصرف لبو این ناراحتی دوباره در بدن شما عود کند.

4 نوع سنگ کلیه وجود دارد، که کلسیم رایج‌ ترین آن‌ ها می باشد . مواد معدنی می‌ توانند با سایر مواد ترکیب شوند، به خصوص اگزالات، و تشکیل سنگ بدهند. لبو سرشار از اگزالات است- و می‌تواند مستقیما به سنگ کلیه منجر شود. خوردن لبو دفع اگزالات در ادرار را افزایش می‌دهد، که همین امر به ایجاد سنگ اگزالات کلسیم منجر می‌شود.

گفته می‌شود لبو تجمع اگزالات در ادرار را افزایش می‌دهد ، که می‌تواند نهایتا به سنگ کلیه منجر شود.

تغییر رنگ مدفوع

لبو حاوی یک ماده‌ی شیمیایی به نام بتاسیانین است که عامل رنگ قرمز غلیظ این سبزی است. هرچند اکثر خوراکی‌ها به صورت شیمایی اصلاح می‌شوند و به هنگام گذر از سیستم گوارشی رنگ خود را از دست می‌دهند، تجزیه‌ی بتاسیانین ممکن است به عوامل خاصی بستگی داشته باشد. تغییر رنگ مدفوع ممکن است بی‌خطر باشد، اما باز هم، همیشه بهتر است در این زمینه با پزشک مشورت کنید. پزشک شما می‌تواند مدفوع را آزمایش کند و علت وجود خون در آن را پیدا کند. وجود خون در مدفوع ممکن است حاکی از مشکلی جدی باشد.

لبو می‌تواند باعث به وجود آمدن یک ناراحتی به نام ملاینا شود، که به قیری یا سیاه شدن مدفوع به خاطر وجود خون تغییر شکل یافته در آن گفته می‌شود.

در صورتی که اغلب اوقات مدفوع رنگی دفع می‌کنید، لبو را از بشقاب غذایی خود به مدت چند روز حذف کنید. اگر مشکل همچنان ادامه داشت، بلافاصله با پزشک مشورت کنید.

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :4.6 تعداد آرا: 52

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir