بیوگرافی فریدون جیرانی

فریدون جیرانی سال 1330 در کاشمر به دنیا آمده است، دیپلم داشته و مجری و کارشناس سینمایی ، کارگردان و تهیه کننده و فیلم بردار می باشد ، فیلم هایی که ساخته اغلب پرفروش بوده است . ( بیوگرافی فریدون جیرانی + حواشی و اینستاگرام )

نام نام خانوادگیفریدون جیرانی
Fereydoun Jeyrani
تاریخ تولد1330
محل تولدکاشمر
مدرک تحصیلیدیپلم
وضعیت تاهلمتاهل
صفحه IMDBIMDB
بیوگرافی فریدون جیرانی + حواشی و اینستاگرام

فریدون جیرانی کیست ؟
فریدون جیرانی کیست ؟

زندگی شخصی

در مورد زندگی خصوصی جیرانی هیچ گونه اطلاعی در جایی منتشر نشده است .

از مشهد تا تهران

تا 7 سالگی در تهران زندکی کرده و بعد به تربت حیدریه رفته و تا شانزده سالگی آنجا بوده اند در سال 51 برای ادامه تحصیل به قزوین میرود و سه سال بعد در سال 54 به تهران آمده و به عنوان خبرنگار در روزنامه اطلاعات مشغول به کار می شود .

روانشناسی

او به موضوعات روانشناسی علاقه مند بوده و در این حوزه دارای مطالعه است ، مثل اختلال دو قطبی ، اسکیزوفرنی و شیزوفرنی حاد به عقیده جیرانی بایستی همه آدم ها درباره موضوعات روانشناسی مطالعه داشته باشند .

بازی و کارگردانی

جیرانی بازیگری را از نمایش چوب به دست های ورزیل شروع کرد و اولین فیلم خود را با نام بیژن و خیال و کفش به وسیله دوربین 8 میلی متری متعلق به داریوش ارجمند در سال 49 میسازد .

تدریس

جیرانی در حال حاضر اجرای برنامه 35 روز را در سایت اینترنتی به عهده داشته و در چند کارگاه بازیگری و کارگردانی تدریس می کند او برای نخستین باز ایده ی برنامه ی هفت مختص به موضوعات سینمایی را داده است ، و چند سال در شبکه سه سیما مجری برنامه هفت بوده ، او همینطور مقوله ی بازنویسی فیلمنامه را پیشنهاد داده و ارشاد از آن پس آن را به اجرا گذاشته است .

روزنامه

جیرانی توسط بیژن امکانیان به روزنامه اطلاعات معرفی شده و در زمان کوتاهی مسئولیت گفتگو ها را در روزنامه به عهده می گیرد و پس از آن مسئول صفحه هنری روزنامه در سال 55 می شود ، جیرانی در سال 70 سردبیر مجله سینما بوده است .

رکورد فروش

فریدون جیرانی با فیلم سالاد فصل با بازی مرحوم خسرو شکیبایی سبب می شود که سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل مرد به خسرو شکیبایی برسد و لیلا حاتمی هم کاندید بهترین بازیگر نقش اصلی زن بشود ، این فیلم در سال 1384 اکران شده و نویسنده فیلم نامه آن هم خود جیرانی بوده است .

در سال 89 فیلم من مادر هستم را کارگردانی کرده که رکورد بیشترین فروش روزانه یک فیلم غیر کمدی را از آن خود می کند ، که این رکورد قبل از این در دست فیلم جدایی نادر از سیمین اصغر فرهادی بوده است .

فیلم من مادر هستم باعث تجمع اعضای انصار حزب حزب الله در مقابل ساختمان وزارت ارشاد شده و خواهان توقیف آن می شوند .

فیلم قرمز

جیرانی پس از ساخت فیلم قرمز سال 77 با بازی هدیه تهرانی و محمدرضا فروتن به یک فیلم ساز جریان ساز در سینما مبدل می شود این فیلم در جشنواره فجر سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اصلی مرد و زن را برای بازیگرانش به ارمغان آورده و فروش معادل 375 میلیون تومان در آن زمان به دست می آورد .

جیرانی
جیرانی

شام آخر

سه سال بعد از ساخت فیلم قرمز جیرانی در سال 80 فیلم شام آخر را میسازد ، که با این فیلم مشهور می شود ، شام آخر بازیگرانی همچون هانیه توسلی ، کتایون ریاحی ، محمدرضا گلزار و ثریا قاسمی داشته است .

کتایون ریاحی برای بازی در این فیلم نامزد بهترین بازیگر زن در جشنواره فیلم فجر می شود و ثریا قاسمی برای آن جایزه بهترین بازیگر زن نقش مکمل را دریافت می کند .

فیلم نامه

فریدون جیرانی در سال 60 با تشکیل تعاونی متشکل از غلامرضا موسوی ، بیژن امکانیان و مهدی صباغ زاده فیلم آفتاب نشین ها را میسازد .

بزرگداشت

به پاس نزدیک به ۴ دهه فعالیت حرفه ای و موثر در سینما، از فریدون جیرانی در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر تجلیل شد.

جیرانی که در ادوار جشنواره فیلم فجر به عنوان روزنامه نگار، منتقد، کارگردان، نویسنده، تهیه کننده و عضو هیات انتخاب و داوری حضور موثری داشته متولد ۱۳۳۰ در کاشمر است.

اینستاگرام فریدون جیرانی

https://www.instagram.com/fereydoonjeyrani/


بزرگداشت فریدون جیرانی
بزرگداشت فریدون جیرانی

شهید آوینی

جیرانی برای آوینی پایان جنگ خیلی تلخ است و این جمله‌اش خیلی تلخ‌تر؛ «اکنون که دیگر جنگی در میان نیست که سربازی و جانبازی معیار دینداری باشد، چگونه می‌توان دینداران را از غیر آنان تشخیص داد؟».

همین نگاه است که بین او و متشرعین فاصله می‌اندازد و جایگاه او را به‌عنوان یک روشنفکر عارف مسلک مشخص می‌کند. عارفی که سعی می‌کند دین را از باطن عرفان خارج نکند تا مذهبی که بر جای می‌ماند، مذهب خانقاهی باشد. درست در شرایطی که آوینی در جبهه‌ها سعی می‌کند با دلش و احساسش تصویری عرفانی و روحانی از رزمنده‌ها بسازد، جمعی دیگر از روشنفکران دینی در «کیهان فرهنگی» دور هم جمع می‌شوند تا در شرایط غلبه عواطف، راهی به سوی عقلانیت بگشایند، آن هم عقلانیت دینی.

لحظه شهادت مرتضی آوینی
لحظه شهادت مرتضی آوینی

بیوگرافی کامل رضا درمیشیان + حواشی و اینستاگرام

blank
جوانی فریدون جیرانی

منبع : مهرهمان

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :4.7 تعداد آرا: 23

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir