همه چیز در مورد رگ به رگ شدن گردن بدانید

رگ به رگ شدن گردن یکی تجربیات دردناکی می باشد که اکثر انسان ها حداقل یکبار در طول عمرشان تجربه می کنند ، رگ به رگ شدن در اصل کشیدگی عضلات و تاندون های گردن می باشد که فرد احساس میکند یک رشته از بافت های داخلی گردن به شدت درد میکند در قدیم این حس را به اصطلاح رگ به رگ شدن میگفتند . ( رگ به رگ شدن گردن / درمان )

گردن درد
گردن درد

رگ به رگ شدن گردن / درمان

دلالیل رگ به رگ شدن گردن :

  • حرکت ناگهانی گردن به نحوی که عضلات و تاندون ها بیش از حد مجاز کش بیایند .
  • فشار های ناشی از حرکات ورزشی ( بخصوص ورزش های رزمی )
  • تصادفات رانندگی
  • استفاده از بالش های نامناسب
  • مننژیت / عفونت عفونت دلیل شایعی برای گرفتگی گردن نیست اما می‌تواند باعث ایجاد بیماری‌هایی شود که باید به آنها توجه شود.
  • روماتیسم مفصلی این یک بیماری خود ایمنی بوده که باعث اختلال در عملکرد مفاصل گردن شده و باعث گرفتگی و درد گردن مشقت باری می‌شود.
  • تکان های پشت سر هم که گردن فرصت استراحت پیدا نکند
  • ماندن در یک حالت به مدت زیاد به نحوی که فشار بر روی چند عضله محدود باشد
  • گرفتگی گردن به دلیل ابتلا به استئوآرتریت  این بیماری نوعی بیماری پاتولوژیک بوده که به مرور زمان و به دلیل استفاده زیاد از مفاصل به وجود می‌آید. این بیماری نیز می‌تواند باعث گرفتگی و محدود شدن طیف حرکتی گردن شود.
رگ به رگ شدن گردن
رگ به رگ شدن گردن

علت درد شدید در گردن

همان طور که میدانیم گردن محل عبور مسیر انتقال غذا و هوا ، رگ های خونی ، سیستم عصبی ، ستون فقرات و… می باشد با وجود این تعداد عضو و بافت در گردن جای زیادی برای عضلات وجود نداشته و عضلات به صورت بهینه در فضای محدود شکل گرفته اند .

عضلات گردن به دلیل موقعیت خاصی که دارند همواره در معرض آسیب قرار دارند ، اگر فردی بر اثر ورزش عضلات کردن و کول خود را تقویت کرده باشد کمتر دچار این مشکلات خواهد شد زیرا عضلات قوی تر می توانند تنش های ناگهانی را بهتر تحمل کنند .

ماندن در یک حالت

وقتی فرد مثلا برای ساعت ها به صفحه موبایل خود نگاه میکند در تمام این مدت سر خود را پایین گرفته و عضلات گردن خود را در یک حالت تحت فشار قرار داده است ، در این حالت عضلات فرصت استراحت ندارند و بعضا با مشکل گردش خون و الکترولیت ها مواجه می شوند ، در این حالت کم کم می توان انتظار داشت عضله با یک حرکت ساده دچار درد زیاد شود .

نکته مهم دیگر این است که در زمانی که سر را به پایین خم میکنیم به نخاع و مهره های ظریف آن حداکثر فشار را وارد میکنیم که می تواند اثرات بدی بر روی اعصاب درون نخاع داشته باشد و همچنین مفاصل بین استخوان های نخاع را تحلیل میدهد .

علت رگ به رگ شدن گردن
علت رگ به رگ شدن گردن

رگ به رگ شدن گردن / درمان

علائم رگ به رگ شدن گردن

  • درد در حالت های خاص
  • گرفتگی عضلات در چرش گردن
  • سرگیجه
  • دردی که از گردن به بازو میزند
  • تغییر درد با چرخش گردن

معاینه حرکتی

همان طور که از اسمش مشخص می باشد پزشک با بررسی تاثیر حرکت در بروز و میزان درد متوجه می شود که گردن دچار آسیب اسکلتی و عصبی شده است یا رگ به رگ شدن اتفاق افتاده است .

معاینه عصبی

این نوع معاینه دامنه گسترده تری دارد و پزشک با تحریک اعصاب در نواحی مختلف متوجه علت گردن درد می شود ، گاهی دامنه تحریک اعصاب تا پاهای فرد گسترده می شود .

نکته : عکسبرداری اشعه ایکس نمی تواند رگ به رگ شدن عضلات و تاندون ها نمایش دهد ، اما تصویر برداری با میدان مغناطیسی ( MRI ) به خوبی می تواند این موضوع را مشخص کند ولی پزشکان معمولان از این روش به دلیل هزینه زیادی که دارد استفاده نمیکنند و در مواردی که فرد به درمان پاسخ ندهد برای بررسی دقیق از آن استفاده می کنند ، سی تی اسکن هم تا حدود زیادی می تواند این مشکلات را نشان دهد ولی کیفیت MRI به حدی است که کمتر پزشکی به سراغ سی تی اسکن میرود .

آسیب گردن پس از تصادف

یکی از مشکلاتی که در تصادف های خودرو برای سرنشینان به وجود می آید آسیب به گردن می باشد ، بسیاری از افراد نگهدارنده ی پشت سر که برای همه صندلی های خودرو تعبیه شده است را از جای خود خارج میکنند و یا در حالت نامناسبی قرار میدهند .

زمانی که خودرو در موقعیت تصادف قرار میگیرد ابتدا راننده ترمز می کند در این حالت سر انسان ها به جلو پرتاب می شود ، اگر خودرو در این حالت به مانع برخورد کند سر به جهت عکس پرتاب می شود یعنی سر به سمت پشت پرتاب می شود ، این اتفاق در کسری از ثانیه انجام می شود و گردن انسان برای چنین تنش هایی طراحی نشده است .

اگر پس از تصادف های رانندگی احساس گردن درد داشتید حتما به پزشک اطلاع دهید تا با بررسی دقیق آسیب دیدگی و شدت آن را مشخص کند .

آسیب به گردن در تصادفات رانندگی
آسیب به گردن در تصادفات رانندگی

تفاوت رگ ‌به‌ رگ شدن گردن و ضرب دیدگی

این دو اصطلاحاتی هستند که گاها جابه جا به کار برده می شوند در واقع ضرب دیدگی بیشتر ناشی از ضربه مستقیمی است که به عضو وارد می شود و می تواند موجب صدمه عضله ربات و استخوان شود ولی رگ ‌به‌ رگ شدن در اثر کشیدگی عضو است.

درمان رگ به رگ شدن گردن

قبل از هر چیزی باید بدانیم درمان این نوع درد ها طولانی بوده و نیاز به صبر دارد ، اگر عضلات گردن دچار کشیدگی زیادی شده باشند زمان میبرد تا عضله دوباره به طول اولیه خود بازگردد .

اقدامات اولیه و فوری

  1. بلافاصله بعد از كشیدگی گردن كه به دنبال از ضربه ایجاد می شود از كیسه یخ به مدت ۲ الی ۳ روز استفاده نمایید به طوری كه هر ۲ الی ۳ ساعت برای ۱۰ دقیقه استفاده شود. 
  2. بعد از آن استفاده از كیسه آب گرم به جهت افزایش خون رسانی به منطقه بسیار مفید است.

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی باید از زمانی آغاز شود که التهاب گردن مقداری کاهش پیدا کند زیرا در صورتی که التهاب وجود داشته باشد ممکن است فیزیوتراپی بیشتر به آسیب عضلات منجر شود تا درمان آنها .

فیزیوتراپی با افزایش گردن خون در عضلات باعث می شود سرعت بهبود افزایش پیدا کند ، در طی فیزیوتراپی ممکن است پزشک برای کاهش درد از مسکن های رایج استفاده کند .

درمان خانگی رگ به رگ شدن گردن

کشش ماهیچه‌ها می‌تواند در کاهش درد و تنش‌های موجود در عضلات گردن تاثیر گذار باشد :

  • نخست صاف بنشینید، سپس هر دو تیغه شانه را به تکیه گاه پشت خود فشار دهید، این عمل را ده بار تکرار کنید.
  • شانه‌های خود را به عقب و سپس به سمت پایین بکشید .
  • گوش‌های خود را به آرامی به شانه‌ها نزدیک کنید، این حرکت را نیز ده بار تکرار کنید.
  • سر خود را نرم به پشت بچرخانید و سی ثانیه نگه دارید ، می‌توانید از دستان خود برای این چرخش کمک بگیرید.

اگر شما از درد پشت و گردن رنج می‌برید، تمرین‌های کششی یوگا می‌توانند به کاهش درد کمک بسیاری کنند.


 گردن بند های طبی

در آسیب های جدی گردن و رگ به رگ شدن های شدید لازم است مدتی به گردن استراحت مطلق داد ، برای اینکه فرد از حرکت های ناخواسته و تغییر زاویه های بیش از حد اجتناب کند بهترین و مطمئن ترین راه استفاده از گردنبند های طبی می باشد .

مدت استفاده از گردنبند های طبی بستگی به شدت آسیب دارد و ممکن است از یک تا چند هفته تجویز شود .

درمان رگ به رگ شدن گردن
درمان رگ به رگ شدن گردن

گرفتگی عضلات پا / درمان و پیشگیری

 طب سوزنی برای درمان رگ به رگ شدن گردن

چینی ها برای درمان رگ به رگ شدن گردن از هزاران سال پیش تا کنون از طب سنتی استفاده میکردند ولی این درمان دیگر به مرز های کشور چین محدود نمی شود و در اکثر کشور ها متخصص های طب سنتی برای درمان افراد وجود دارند .

در کشور ما نیز درمانگر هایی هستند که با طب سوزنی می توانند به بهبود بیماران کمک کنند ، در مراجعه به این افراد حتما به صحت مجوز آنها دقت بفرمایید زیرا در صورتی که طب سنتی توسط افراد غیر متخصص انجام شود میتواند خطرات جدی به همراه داشته باشد .

ماساژ دادن

ماساژ های نرم و سبک در اصل نوعی فیزیوتراپی می باشد که خود فرد می تواند با احتیاط انجام دهد و سرعت بهبود خود را افزایش دهد .

دستگاه تحریک الکتریکی

این دستگاه ها از طریق الکترود هایی که به عضله فرد متصل می شود پالس های الکتریکی میدهند ، این پالس ها عصلات فرد را به صورت خیلی جزئی منقبض و منبسط میکنند ، این کار گردش خون در عضله را افزایش میدهد .

تزریق برای درمان رگ به رگ شدن

اگر روش‌های درمانی کمتر تهاجمی جواب ندهد ، بیحسی‌های موضعی که اثر طولانی مدت دارند یا تزریق داروهای استروئیدی می‌تواند به بهبود علائم کمک کند. تزریق ممکن است در مفاصل فاست کوچک روی گردن یا در فضای باریکی که شاخه‌های عصبی از ستون فقرات بیرون می‌آیند انجام پذیرد .

توجه :

بعضا درد گردن میتواند فرد را عصبانی یا افسرده کند از این رو در این بیماران توجه به وضعیت روحی بسیار مهم می باشد بخصوص در مواردی که طول درمان زیاد می باشد .

بهترین پماد‌ها برای گردن درد کدامند؟

  • پماد پیروکسیکام
  • پماد متیل سالیسیلات
  • پماد رزماری

میزان و چگونگی مصرف این پماد ها را طبق نسخه پزشک و یا توضیحات تولید کننده انجام دهید .

بازگشت گردن درد

یکی از مشکلاتی که رگ به رگ شدن گردن و آسیب به گردن همراه با خود دارد این است که این درد معمولا در طول عمر فرد تکرار می شود و هر بار که فشاری به گردن وی وارد شود باز درد تجدید می شود.

انواع رگ به رگ شدن گردن از نظر شدت آسیب

  • درجه سه : در آسیب دیدگی درچه سه عضلات گردن دچار پارگی شده اند و شدیدترین نوع می باشد .
  • درجه دو : در این نوع آسیب دیدگی عصلات به صورت قابل توجه ای دچار کشیدگی شده اند و زمانی زیادی لازم است تا به حالت اولیه بازگردد .
  • درجه یک : خفیف ترین نوع آسیب به عضلات گردن می باشد که کشیدگی جزئی در عضلات فرد رخ میدهد .

سخن پایانی

درد گردن یکی از درد های به شدت عذاب آور می باشد که درمان نسبتا طولانی دارد ، باید توجه داشته باشیم که این آسیب حتی در صورت بهبود باز هم می تواند ظهور و بروز پیدا کند ، به همین دلیل افرادی که یکبار دچار آسیب عضلات گردن می شوند باید هواره احتیاط لازم را داشته باشند و این تصور را نداشته باشند که گردن آنها به حالت اولیه بازگشته است .

به همه افراد بهبود یافته توصیه میشود از بالش های مناسب استفاده کنند تا عضلاتی که بهبود یافته اند بر اثر استفاده از بالش نامناسب دچار مشکل نشود .

معرفی بیمار آرتروز / پیشگیری ، علائم ، درمان

منبع : پورقاسمی-دکتر

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :4.2 تعداد آرا: 5

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir