ادامامه

ادامامه « Edamame » یا همان سویای کال ( نارس ) که در ایران « لوبیای سبز سویا » نامیده می شود یکی از گیاهان پر طرفدار در شرق آسیا می باشد در ادامه به بررسی این گیاه مفید میپردازیم . ( ادامامه چیست ؟ خواص و مضرات )

ادامامه
ادامامه

ادامامه چیست ؟

ادامامه همان دانه لوبیای سویا می باشد که در زمانی که هنوز به طور کامل نرسیده است چیده می شود ، ادامامه الزاما باید سبز رنگ باشد چینی ها و ژاپنی ها از ادامامه در غذا های خود استفاده می کنند و مزه خوب آن باعث شده است طرفداران زیادی داشته باشد .

ارزش غذایی

انرژی هر صد گرم از ادامامه خام :

انرژی109 کیلوکالری
کربوهیدرات7.61 گرم
پروتئین11.22 گرم
چربی کل4.73 گرم
کلسترول0 میلی گرم
فیبر خوراکی4.8 گرم
ادامامه چیست ؟ خواص و مضرات

پراکندگی ادامامه در جهان

پس از جنگ جهانی دوم و اشغال ژاپن توسط امریکایی ها ، این گیاه توسط سربازان امریکایی به امریکا منتقل شد و امروزه امریکا یکی از بزرگترین تولید کننده و مصرف کنندگان ادامامه در کنار ژاپن و چین می باشد .

ظاهر ادامامه

ادامامه از نظر ظاهری بسیار شبیه به لوبیای سویا می باشد و یک گیاه دولپه ‌ای یک ساله از خانواده فابیاسه «Fabaceae» و سرده گلایسین «Glycine» می باشد .

ظاهر ادامامه
ظاهر ادامامه

گیاه سویا

سویا گیاهی یکساله می باشد که معمولا تا ارتفاع 90 سانتیمتر رشد می کند ، گیاه سویا دانه های خود را با یک پوشش یا همان غلاف به وجود می آورد .

در هر غلاف 2 تا 6 دانه سویا وجود دارد که در ابتدا سبز رنگ می باشد و با رشد بیشتر آب خود را از دست میدهد و به زرد و قهوه ای روشن تغییر رنگ میدهد .

دانه های سویا در کشور های شرق آسیا به صورت آبپز و سرخ شده مصرف می شوند ،

خواص ادامامه

ادامامه به عنوان یک منبع غنی پروتئین شناخته می شود ، به همین دلیل ادامامه در برنامه غذایی افراد گیاه خوار جایگاه ویژه ای دارد .

هر 100 گرم ادامامه 300 میلی گرم فولات دارد این میزان می تواند 75% از نیاز های روزانه بدن یک فرد بالغ را تامین کند .

آهن ، منیزیم کلسیم از مهمترین مواد معدنی موجود در این گیاه می باشند ، ویتامین های گروه ب نیز در ادامامه به مقدار قابل توجه ای یافت می شود .


خرید ادامامه

در زمان خرید ادامامه باید به رنگ سبز و تازگی دانه ها توجه کرد ، هرگاه دانه ها رنگ سبز خود را از دست بدهند دیگر ادامامه نیستند و دانه های خشک سویا نامیده می شوند که برای پخت و پز و مصارف تازه خوری مناسب نیست .

ادامامه در بسیاری از کشور ها به صورت بسته بندی شده در سوپر مارکت ها پیدا می شود ولی در کشور ما به دلیل ناشناخته بودن هنوز برای خرید ادامامه باید به کشاورزان مراجعه کرد .

به دلیل اینکه دانه های ادامامه در یک دوره کوتاه برداشت می شود به آسانی نمی توان آن را تهیه کرد .

خرید ادامامه
خرید ادامامه

روش مصرف ادامامه

برای مصرف ادامامه روش های زیادی وجود دارد ، بسیاری از افراد ادامامه را در آب میپزند و سپس با نمک و سایر ادویه ها مزه دار می کنند و آن را به عنوان میان وعده مصرف می کنند .

می توان دانه های خام یا پخته ادامامه را در انواع سالاد نیز مصرف کرد .

کوکوی ادامامه : در کشور ژاپن ادامامه را آبپز می کنند سپس آن را میکوبند تا به صورت خمیر درآید ، از این خمیر برای تهیه کوکو استفاده می کنند .

در شمال ایران که به تازگی دانه های سویا کشت می شود برخی از افراد دانه های سبز سویا ( ادامامه ) را در روغن سرخ میکنند و به عنوان تنقلات مصرف می کنند شاید این نوع مصرف را بدتر نوع مصرف ادامامه بتوان دانست .

خواص فواید ادامامه

خواص و فواید ادامامه
خواص و فواید ادامامه
  • ادامامه با فیبر فراوانی که دارد برای رژیم های لاغری مناسب می باشد .
  • ادامامه غنی از پروتئین بوده و می تواند به کاهش وزن منجر شود .
  • مصرف رژیم غذایی سرشار از پروتئین باعث کاهش اشتها، کاهش دریافت کالری و کاهش وزن می شود.
  • می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهد.( سویا توانایی کاهش سطح کلسترول بد را دارد و از این طریق از بیماری قلبی جلوگیری می کند )
  • تسکین علائم یائسگی
  • از بروز سرطان های مرتبط با هورمون جلوگیری میکند .
  • رفع یبوست
  • افزایش باروری
  • درمان دیابت 

عوارض و مضرات ادامامه

ادامامه در کنار فواید بسیار زیادی که دارد به دلیل اینکه حاوی فیتواستروژن هایی مثل فیتوفلاون ها می باشد ، این ترکیبات در غلظت های بالا ممکن است مانند استروژن در بدن عمل کرده و عوارض جانبی خاصی ایجاد کنند. با این حال، بیشتر مطالعات در این رابطه بر روی حیوانات انجام شده است و برای نتیجه گیری کلی به تحقیقات بیشتری نیاز است.

احتیاط در مصرف ادامامه خام

ادامامه را قبل از مصرف بپزید. همانند لوبیاهای سبز دیگر، ادامامه خام نیز دارای فیتواستروژن‌ها و سموم گیاهی می باشد که ممکن است برای سلامتی انسان مضر باشد . جوشاندن در آب‌نمک به مدت حداقل 20 دقیقه بیشتر این سموم را از بین خواهد برد و به لوبیاها طعم می‌دهد . همچنین، مصرف دانه‌های خام می‌تواند باعث ناراحتی معده، اسهال و استفراغ شود. بنابراین، در صورت حساسیت از مصرف ادامامه خودداری کنید.

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :3.6 تعداد آرا: 22

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir