شاید شما هم در مورد نوشتن باتری یا باطری دچار شک شوید که کدام املا درست می باشد ، در این مطلب معنی هر واژه را بررسی میکنیم تا در هر مورد از املای صحیح استفاده کنیم . ( لهجه یا لحجه ? )

املای صحیح این واژه « باتری » می‌باشد ، و « باطری » املای اشتباه است .

واژه Battery از زبان فرانسوی وارد زبان فارسی شده است ، به همین دلیل نوشتن آن به صورت معرب ( باطری ) صحیح نمی‌باشد .

باتری یا باطری ?
باتری یا باطری ?

باتری


واژه :باتری
معنی :پیل
قوه
تلفظ :/bAtri/
باتری به عربی :البطاریة
باتری به انگلیسی :Battery
cell
capacitor
اشتباه تایپی : fhxvd
نقش : اسم
باتری

توجه : در قدیم نوشتن این کلمه به صورت معرب رایج بوده است همانطور که « تهران » را « طهران » مینوشتند ، در لغتنامه دهخدا نیز این کلمه به صورت « باطری » آورده شده است .

معنی باطری در لغتنامه دهخدا

باطری. (فرانسوی ، اِ) بمعنی دستگاهی که از یک سری پیل و آکومولاتور تشکیل شده است و برای ذخیره و تولید الکتریسته در اتومبیل و وسائل دیگر بکار رود. دستگاهی که در حکم مخزن الکتریسته و عبارت از ابزاری الکتروشیمی است.

در هر خانه از این دستگاه چند صفحه ٔ مثبت و بهمان تعداد صفحه های منفی قرار گرفته و جنس صفحه ها از سرب یا از ترکیبات فلز مزبور است. این صفحه ها بوسیله ٔ صفحات عایقی که معمولاً از چوب ، لاستیک و شیشه ساخته شده از یکدیگر جداگشته اند، تمام صفحات منفی و مثبت با همدیگر متصل اندو با علامت (+) یا (-) مشخص میباشند.

مجموع صفحه های مثبت و منفی در داخل ظرف محتوی اسید سولفوریک و آب قرار دارند. این محلول الکترولیت نام دارد. هنگام پرکردن باطری (بوسیله ٔ منبع الکتریکی ) بین اسید و ترکیبات سرب فعل و انفعالی صورت میگیرد و انرژی الکتریکی به صورت انرژی شیمیایی در داخل باطری ذخیره میشود.

بدین ترتیب اگر پس از پرکردن باطری ، دو سر مثبت و منفی آنرا به یک ابزار مصرف برق وصل کنیم ، اسید سولفوریک و صفحه های سربی فعل و انفعالی در جهت عکس انجام می دهند و انرژی شیمیایی ذخیره شده در باطری بصورت انرژی الکتریکی در می آید و در دستگاه برقی مذکور مورد استفاده قرار میگیرد.

پس از اینکه مدتی این عمل انجام گرفت البته انرژی شیمیایی ذخیره شده تمام می شود و باصطلاح معروف باطری دشارژ یعنی خالی میگردد و ناچار دوباره باطری را با دستگاه مولد برق پر و به اصطلاح شارژ می کنند.

اسید در ضمن شارژ باطری به مصرف میرسد، یعنی با ماده ٔ سربی صفحه ها ترکیب میشود و سولفات سرب تولید میکند اما در حین دشارژ اسیدسولفوریک مصرف شده دوباره در الکترولیت بوجود می آید. مقدار ظرفیت باطری بستگی به سطح صفحه های باطری و تعداد آنها دارد.

باتری. [ ] (اِخ ) نام ناحیتی از خوار ورامین.

معنی باتری در فرهنگ عمید

باطری= باتری

باتری در جدول کلمات

شهر تیم فوتبال صبا باتری در لیک برتر ایران = قم

مکانیزم یا مکانیسم ?

بارگذاری یا بارگزاری ؟

لپ تاپ یا لب تاب ؟

هشتگ یا هشتک ؟

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :5 تعداد آرا: 47

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir