کلاس بندی خودرو ها یکی از مواردی است که در هر کشور یا شرکت خودرو سازی تفسیر متفاوتی دارد، در این مقاله به متعارف ترین انواع کلاس بندی میپردازیم و سعی میکنیم توضیحات جامعی در مورد کلاس بندی خودرو ها داشته باشیم.

کلاس‌ بندی خودروها

کلاس بندی خودرو ها بر اساس معیار های زیادی میتواند باشد از جمله:

  • فرم بدنه: سدان، هاچبک و…
  • نوع کاربری: مسافری، باری، عملیاتی و…
  • محل قرارگیری موتور: جلو، وسط، عقب
  • چرخ های محرک: جلو، عقب، چهار چرخ محرک و…
  • نوع موتور: بنزینی، دیزل، هیبریدی، الکتریکی و…
  • و…

چیزی که کلاس بندی خودرو ها را دشوار کرده است این است که برخی از خودرو ساز های بزرگ بر اساس محصولات خود کلاس بندی را انجام میدهند در صورتی هیچ خودروسازی تمام کلاس بندی های موجود در جهان را تولید نمیکند و همین موضوع باعث اختلاف نظر در سطح جهان شده است.

مثلا اگر شرکت ب ام و خودرو ها را کلاس بندی کند «سری یک» محصولات خود را به عنوان خودرو کوچک در ابتدای لیست قرار میدهد اما خودرو های به مراتب کوچکتر توسط سایر تولید کننده ها عرضه میشود که کلاس بندی ب ام و را بهم میزند.

کلاس بندی خودروها براساس فرم بدنه

سدان sedan : استاندارد ترین نوع طراحی خودرو می‌باشد، این خودرو ها چهار درب و یک صندوق بزرگ دارند که برای نیاز های یک خانواده متوسط گزینه خوبی است. مثال : پیکان، پراید، تندر 90، پژو 405 و…

خودرو سدان
خودرو سدان

هاچ بک Hatch-back : این خودرو ها بدنه ای کوچکتر از سدان دارند، صندوق عب بسیار کوچک دارند. درب عقب با شیشه عقب یکپارچه است و برف پاک کن شیشه عقب دارند. هاچ بک های دو یا چهار درب دارند و اکثرا موتور و گیربکس جلو هستند.

مثال: پژو 206، رنو 5 و…

خودرو کلاس SUV
خودرو کلاس SUV

فست بک Fast-back :

در این طرح سقف با یک شیب حدود 25 تا 35 درجه به صندوق عقب ختم میشود و زیبایی به بدنه خودرو میدهد اما فضای مرده زیادی خلق میشود ( بخصوص در موتور جلو ها).

خودرو فست بک
خودرو فست بک

لیفتبک Lift-back : این طرح ما بین سدان و هاچبک قرار دارد و بهترین مثال برایش پروتون gen2 می‌باشد.

لیفت بک
لیفت بک
خودرو لیفت بک
خودرو لیفت بک

شاسی بلند یا suv

واژه suv مخفف Sport Utility Vehicle و به معنی «وسیله نقلیه کاربردی ورزشی» است. این خودرو ها در ابتدا مورد توجه نیرو های نظامی قرار گرفت ولی در چند دهه اخیر انواع لوکس آن برای استفاده شهری هم طرفداران بسیاری پیدا کرده است.

خودرو کلاس SUV
خودرو کلاس SUV

کلاس خودرو ون

MPV(Multi Purpose Vehicle) یا همان خودرو های ون، نوعی خودرو کاربردی است که فضای مفید بسیار زیادی دارد که میتوان برای حمل کالا یا مسافر از آن نهایت استفاده را کرد.

خودرو کلاس MPV  (Multi Purpose Vehicle)
خودرو کلاس MPV (Multi Purpose Vehicle)

وانت یا همان پیک آپ

پیک آپ Pick-up که در کشور ما بیشتر با لفظ وانت شناخته می‌شود به عنوان وسیله حمل بار سبک کاربرد داشته ولی به مرور زمان انواع لوکس و گران قیمت آن تولید شده است.

وانت های سه کابین + تصاویر

وانت های سه محوره

وانت
وانت

دسته بندی بر اساس سایز

خودرو شهری کوچک : این خودرو ها 2 درب دارند و صندوق بسیار کم حجمی در قسمت عقب دارند. در گذشته موتور جلو و محرک جلو بودند اما امروزه بیشتر انواع الکتریکی آنها تولید میشود که موضوع محل قرار گیری موتور و سیستم انتقال از اهمیت خارج شده است.

این خودرو ها برای استفاده روزانه در محیط شهری مناسب هستند، مصرف بسیار پایین انرژی در کنار امکان پارک کردن در فضا های کوچک باعث شده است طرفداران زیادی داشته باشند.

خودروی شهری کوچک
خودروی شهری کوچک

خودرو متوسط شهری

این نوع خودرو ها معمولا 4 درب و صندوق عقب با حجم متوسط دارند، موتورشان زیر 2500 سی سی است و برای استفاده های متعارف یک خانواده 4 نفره بسیار مناسب هستند. خودرو پراید بارز ترین مثال برای این کلاس می‌باشد.

خودروی شهری متوسط
خودروی شهری متوسط

خودرو بزرگ شهری

این خودرو ها اکثرا گران قیمت هستند، موتور پر قدرت، امکانات رفاهی متعدد، فضای کابین بزرگ و راحت به همراه صندوق عقب حجیم مهمترین ویژگی های این کلاس است.

خودروی شهری بزرگ
خودروی شهری بزرگ

خودرو لیموزین

این خودرو ها طول نا متعارفی دارند که هدایت آنها را بسیار دشوار میکند، اما فضای بسیار بزرگ و امکانات لاکچری باعث شده است برای تشریفات بسیار مناسب باشد.

خودروی لیموزین
خودروی لیموزین

طبقه بندی خودرو ها بر اساس محل قرار گیری موتور

محل قرار گیری موتور در خودرو یکی از معیار های کلاس بندی می‌باشد، 9 حالت مخلف قرار گیری موتور در بدنه:

  1. طولی پشت محور جلو (نیمه جلو)
  2. طولی جلوی محور جلو
  3. وسط (زیر اتاق)
  4. طولی روی محور جلو
  5. عرضی جلو
  6. طولی پشت محور عقب
  7. طولی جلوی محور عقب
  8. طولی روی محور عقب
  9. عرضی  عقب
محل قرار گیری موتور
محل قرار گیری موتور
خودرو موتور عقب
خودرو موتور عقب

طبقه بندی خودرو  بر اساس محور محرک

در این طبقه بندی محور محرک که نیروی موتور را دریافت میکند معیار می‌باشد:

  1. FWD : محرک جلو
  2. RWD : محرک عقب
  3. AWD : چهار چرخ محرک (میتوان به RWD یا 4WD تغییر داد )
  4. 4WD : چهار چرخ محرک
محور محرک
محور محرک

مطالب پیشنهادی

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :5 تعداد آرا: 22

هنوز کسی رای نداده...