سونوگرافی‌های ضروری برای شناسایی نقایص مادرزادی

غربالگری نخست جنین در سه ماهه اول بارداری انجام می‌گیرد و سونوگرافی و غربالگری دوم هفته ۱۸ تا بیستم و برخی از نقایص در سه ماهه سوم در بارداری قابل شناسایی است.

ناهنجاری‌های ستون فقرات در جنین در سه ماهه اول قضاوت در مورد آن سخت بوده و در سه ماهه دوم شناسایی و در برخی از افراد در سه ماهه سوم قابل تشخیص قطعی است بیماری‌های قلبی جنین نیز هفته ۱۶ تا ۱۸ قابل بررسی بوده بنابراین انجام غربالگری در هفته‌های مختلف بنابر تشخیص پزشک ضرورت دارد.

درصد تشخیص میزان ناهنجاری‌ها هنوز صددرصد نشده، ولی به طور کلی برخی از مشکلات اسکلتی_ عضلانی، عصبی، مغزی، قلبی امروزه در جنین قابل شناسایی از طریق سونوگرافی است البته در برخی از موارد شناسایی این بیماری‌ها بسیار سخت و پیچیده است.

 

دلایل اختلالات ژنتیکی

ازدواج فامیلی، مصرف دخانیات، داروها و آلودگی های زیست محیطی است. ناشنوایی، عقب ماندگی ذهنی و معلولیت های جسمی حرکتی رایج ترین نوع ناهنجاری در میان کودکان ایرانی است.

تقریبا 20 درصد مرگ و میر کودکان زیر یک سال مربوط به همین اختلالات است و حدود 3 تا 5 درصد نوزادان مبتلا  در ابتدای تولد قابل تشخیص هستند، ضمن اینکه اختلالات می توانند ژنتیکی، محیطی یا هر 2 باشند.

عوامل محیطی گوناگونی می توانند از جمله؛ استعمال دخانیات، سوء تغذیه، داروها، عفونت ها و سن بالای مادر و پرتوها در حین بارداری در این روند تاثیرگذار باشند، علاوه بر اینکه میزان شیوع این ناهنجاری ها بسته به موقعیت جغرافیایی متفاوت است، اما به نظر می رسد که در مناطق محروم شیوع بیشتری داشته باشد.

 

چه راه کارهایی برای پیشگیری از ناهنجاری مادرزادی وجود دارد

ابتدا باید علت های اصلی بروز بیماری بررسی شوند، مسلما نقص های ژنتیکی یا کروموزومی می تواند نقش به سزایی داشته باشد. یک مادر در دوران بارداری خود باید تحت نظر پزشک باشد و آنالیزها و غربالگری هایی که برای ناهنجاری مادرزادی لازم است انجام بدهد.

سونوگرافی 3 بعدی و در چند سال اخیر آزمایش خون برای شناسایی ناهنجاری های کروموزومی از طرف متخصص زنان و زایمان به خانم های باردار پیشنهاد می گردد و با دقت بسیار بالایی وجود ناهنجاری مادرزادی را نشان می دهد. با غربالگری های تحت نظر پزشک می توان در همان دوران اولیه جنینی پی به این نقص برد و اجازه ندهین بارداری به ماه های بالاتر کشیده شود.

خانم های باردار از نظر عفونت باید تحت نظر پزشک باشند و درمان های آنتی بیوتیک را طی بارداری انجام بدهند. دخانیات مصرف نکنند و در معرض اشعه قرار نگیرند و همچنین در سن بالا باردار نشوند. تغذیه صحیح داشته باشند و بدون نسخه پزشکی که از بارداری آن ها مطلع است دارویی خودسرانه مصرف نکنند.

همان طور که گفته شد درصد بالایی از ناهنجاری مادرزادی علل ناشناخته ای دارند و با همه این فاکتورها که گفته شد می توان باعث پیشگیری از این اختلال شد، مواردی هم وجود دارند که هیچ کدام از علل ها وجود نداشته، اما باز هم این ناهنجاری ایجاد شده است.

سونوگرافی (NT) ان تی چیست؟

سونوگرافی (NT) یکی دیگر از راه های پیشگیری در دوره 11 تا 13 هفتگی بارداری است. سونوگرافی ان تی عقب ماندگی، سندروم دان، تریزومی 21 و مشکلات قلبی را مشخص می کند. بهترین زمان برای این که بتوانیم جنین را از نظر سندروم دان مطالعه کنیم هفته 13 و 14 و حداکثر هفته 15 است.

98 درصد بیماری های مادرزادی منشا ژنتیکی دارند که با آزمایش و مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج و بارداری می توان مانع از تولد کودکان معلول شد و با این کار هم دیگر خانواده با مشکلات مالی روبرو نمی شود و هم جامعه سالم تری خواهیم داشت.

 



روش صحیح صحبت کردن با کودکان

روش صحیح صحبت کردن با کودکان

صحبت کردن با کودکان روش خاص خود را دارد. در این مطلب به چند نمونه از این روش ها اشاره می کنیم تا صحبت کردن…

0 comments
معجون عطایی چیست

معجون عطایی چیست ?

 معجون عطایی دارویی با فرمولاسیون خاص گیاهی برای کمک به درمان مشکل زود انزالی در آقایان می‌باشد ، برای آشنایی بیشتر با این داروی گیاهی…

0 comments
لاکتوفم چیست

لاکتوفم چیست ؟ موارد مصرف و عوارض

لاکتوفم داروی لاکتوفم LactoFem جهت درمان عفونت های واژن کاربرد دارد ، البته این دارو می تواند برای درمان بیماری های دیگر نیز مورد استفاده…

0 comments
شیر خشک نان آ ال ۱۱۰

شیر خشک نان آ ال ۱۱۰

شیر خشک نان آ ال ۱۱۰ برای نوزادان شیرخوار که مبتلا به سوء هضم ، اسهال و عدم تحمل لاکتوز کاربرد دارد ، این شیر…

3 comments
اندازه آلت تناسلی مردان

اندازه آلت تناسلی مردان / اندازه طبیعی

یکی از پرسش های رایج در میان پسران و مردان این است که طول آلت تناسلی مردان به صورت طبیعی باید چه مقدار باشد؟ در…

5 comments
خواص زعفران برای کودکان

خواص زعفران برای کودکان

مصرف زعفران برای کودکان زعفران یکی از ادویه های پرطرفدار در میان ایرانیان می باشد ، این ادویه در غذاها و شیرینی های ما کاربرد…

1 comment
فواید مصرف هندوانه در دوران بارداری

فواید مصرف هندوانه در دوران بارداری

مصرف هندوانه در دوران بارداری در طول بارداری تغییرات فیزیکی و هورمونی زیادی برای بدن اتفاق می افتد. نحوه تغذیه در طول این زمان روی…

0 comments
رفع سیاه شدن لبه های واژن

راه های رفع سیاه شدن لبه های واژن

رفع سیاه شدن لبه های واژن در زیبایی و سلامت بانوان، برخی از اندام ها نقش بیشتری را ایفا می کنند که یکی از آنها…

12 comments
blank

از علائم تا درمان چسبندگی رحم

بیماری شایعی در خصوص خانم ها وجود دارد که به چسبندگی رحم معروف بوده و این بیماری یک نوع اورژانس در خصوص سلامت بدن زنان…

2 comments
انواع شیر خشک بیبی گات Baby Goat

معرفی کامل انواع شیر خشک بیبی گات Baby Goat

انواع شیر خشک بیبی گات Baby Goat در این مقاله به معرفی انواع شیر خشک بز بیبی گات محصول کشور ترکیه می پردازیم . به…

0 comments

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :5 تعداد آرا: 2

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir