پاک کن مکانیکی (اتودی)

اگر مداد جزو بزرگترین اختراعات باشد، مداد پاک کن هم اهمیتی مشابه دارد. اشتباه غیرقابل اجتناب است و امکان پاک کردن آن و شروع دوباره و ارائه افکار به روشی نو هرگز کهنه نمی شود.

 پاک کن چگونه تولید می شود؟

پاک کن یا از کائوچوی صنعتی یا از وینیل ساخته می شود. در هر دو حالت ماده اولیه تا حد لازم مخلوط شده و به درون دستگاهی به نام اکسترودر ریخته می شود. خمیر پاک کن به شکل نواری بلند از پاک کن از حفره ای کوچک خارج می شود.
هر نوار به چند رشته به طول 3 فوت تقسیم می شود. اگر پاک کن از کائوچوی صنعتی ساخته شود این رشته ها را در دستگاه حرارتی مخصوص قرار می دهند تا تحت فشار پخته شوند. بعد از سرد شدن، رشته ها روی تیغ دوار قرار می گیرند و به قطعات ریزی به نام “توپی” (پاک کن های کوچک) تقسیم می شوند. رشته های پاک کن وینیلی مستقیما به سمت تیغه می روند چون وینیل نیازی به پخت ندارد.
قطعات کوچک پاک کن کائوچویی باید در یک دستگاه لرزان آنقدر حرکت داده شوند تا لبه گرد پیدا کنند. لرزاننده بشکه ای بزرگ است که به آرامی می چرخد و حدود 300 کیلوگرم پاک کن را یکجا حرکت می دهد. پاک کن های وینیلی نیازی به لرزش ندارند و آماده نصب به انتهای مداد هستند.
تکه های پاک کن داخل یک قیف گردان قرار می گیرند و با چرخش قیف، پاک کن ها پشت سر هم ردیف می شوند. سپس با یک تسمه نقاله به دستگاهی که آنها را به انتهای مداد می پسباند هدایت می شوند.
نوارهای فلزی کوچک به نام “حلقه” روی قیف گردان دیگر قرار می گیرند و یکی یکی وارد خط شده و در نهایت به انتهای مدادها چفت می شوند.
حلقه های فلزی و تکه های پاک کن به سمت دستگاه نصب حرکت می کنند. دستگاه نصب از یک سری پیستون که به جلو و عقب حرکت می کنند ساخته شده. مداد ها از قسمت عقب دستگاه روی خط دیگری حرکت می کنند.
دستگاه ابتدا یک فرورفتگی کوچک اطراف مداد ایجاد می کند. سپس پیستون یک حلقه فلزی آغشته به چسب را به انتهای مداد حرکت می دهد. سپس پیستون دیگری تکه پاک کن را به داخل حلقه فرو می کند. مدادها در همین خط حرکت می کنند تا ست دیگری از پیستون ها که پاک کن ها را حرکت می دهند متوقف کنند. وقتی که چسب خشک شد مداد کامل است.

پاک کن های امروزی

پاک کن های فعلی از موادی غیر از رزین کائوچو ساخته می شوند. مثلا پاک کن های صورتی رنگی که در انتهای مدادها می بینید از ترکیب کائوچوی صنعتی با نوعی سنگ شکل می گیرند. تعداد زیادی از پاک کن ها نیز از جنس وینیل که پلاستیکی پایدار و منعطف است می باشند.

پاک کن مکانیکال بهترین جانشین پاک کن معمولی

یه مشکل بزرگ پاک کن های معمولی، اینه که راحت گم میشن: امان از وقتی که سر جلسه امتحان وقتت کم باشه و پاک کن کوچیک استفاده شده ات، یهو از دستت بیفته زمین و قل بخوره بره در مخفی ترین گوشه اتاق امتحان مخفی بشه. بیا و درستش کن!
دیگه این که بعد از چند وقت که ازشون استفاده بشه، توی دست و جامدادی کثیف و لکه میشن. من که خودم خیلی به این که پاک کنم تمیز باشه اهمیت میدم.

امتیاز بزرگ پاک کن مکانیکال که مثل مداد اتود توی محفظه قشنگی قرار میگیره اینه که، هم تمیز و سالم می مونه و هم این که اگه از دست بیفته، مثل پاک کن های معمولی چند متر اون طرف تر پرتاب نمیشه و دیگه مشکل دائمی گم شدن پاک کن نداریم!

 

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :4.6 تعداد آرا: 5

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir