کَوَر، کَبَر، علف مار، لَگَجی، لَگجین

گیاهی چند ساله، بوته ای و خوابیده بر روی زمین، با شاخه های بع طول بین ۳۰ تا ۱۲۰ سانتی متر د گاهی بیشتر، پوشیده از کرک های زود افت، برگ ها به اشکال و اندازه های بسیار متنوع، برگ ها دمبرگ دار، گل ها منفرد و پوشیده از کرک، دمگل به طول حدود ۳۰ میلی متر، کاسبرگ ها کم و بیش هم اندازه، گلبرگ ها سفید یا صورتی یا قرمز رنگ، نابرابر، واژ تخم مرغی پهن و مورب، پرچم ها به تعداد زیاد، قرمز-ارغوانی رنگ، راست و از گلبرگ ها بلندتر، میوه کپسول واژ تخم مرغی شکوفا، سبز رنگ، در زمان شکوفایی گوشت درونی میوه قرمز رنگ، با دانه های متعدد کروی شکل و صاف.

پراکندگی جهانی :

اروپا، ایران، قفقاز، سودان، مالزی، ماداگاسکار، افغانستان، هند، پاکستان، عراق، عربستان، شمال آفریقا، استرالیا و جزایر اقیانوس آرام.

پراکندگی در ایران :

این گونه گیاهی به طور وسیعی در حاشیه جاده ها و مزارع و همچنین مناطق متروکه و باغ ها رویش دارد.
گرگان، مازندران، گیلان، آذربایجان غربی و شرقی، کردستان، کرمانشاه، همدان، ایلام، اراک، لرستان، اصفهان، یزد، فارس، کرمان، خوزستان، بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، خراسان، تهران و سمنان.

اندام مورد استفاده:

پوست ریشه، پوست ساقه، جوانه، غنچه، برگ، شیره گیاه و میوه.

خواص درمانی :

جوانه های ناشکفته و مولد گل این گیاه اثری نیرو دهنده و هم چنین به میزان کمتری ادرار آور دارند و مصرف پوست ریشه این گیاه در مواردی که خون قاعدگی در زنان قطع می گردد، کاربرد دارد.
این گیاه اثرات فارماکولوژیک متعددی از جمله ضد قارچ، پایین آورنده قند خون، فعالیت های آنتی اکسیدانی، ضد لخته شدن خون، ضد استرس و بهبود حافظه را دارد.
در مناطق مدیترانه ای از جوانه های گل دار این گیاه به عنوان چاشنی غذا استفاده می شود.

پوست گیاه طعمی تلخ دارد و دارای خاصیت ادرار آور می باشد. غنچه های این گیاه که هنوز باز نشده اند، ملین هستند. از پوست ریشه گیاه برای درمان خونریزی های روده ای و تصفیه خون استفاده می گردد. برای از بین بردن آلودگی های قارچی در رحم و درمان برفک از جوشانده گیاه استفاده می گردد. گیاه کَور دارای خواص متعددی نظیر مقوی، ادرار آور، خلط آور و ضد کرم است و در درمان تصلب شرائین کاربرد دارد. این گیاه به صورت ضماد برای در مان درد پا، نقرس و آسکوربوت استفاده می گردد.

پوست ریشه این گیاه اثرات متعددی نظیر ضد کرم، خلط آور، ضد درد، مسکن، مقوی و قاعده آور دارد و دارای اثر مسهلی ضعیفی نیز می باشد. برای درمان درد دندان، روماتیسم، رعشه و بزرگ شدن طحال از آت استفاده می گردد. شیره این گیاه به خصوص شیره میوه گیاه را برای از بین بردن کرم های گوشتیداستفاده می کنند. غنچه های گیاه و میوه های آن اثری ادرار آور و به مقدار ضعیف تر مسهلی دارند و هم چنین ضد آسکوربوت نیز هستند. برگ های گیاه را له کرده و به صورت ضماد برای درمان بیماری نقرس به کار می برند.
ترشی کَور برای کبد مفید می باشد‌.

کاربرد دارویی گیاه در جنوب کشور :

در منطقه به نام لَگجین، لَگَجی یا کِوِرَک شناخته می شود.
اهالی محلی از سر شاخه های جوان آن نوعی ترشی به نام ترشی لگجین یا کِوِرَک تهیه می کنند و حتی در فصل میوه دهی از میوه های نارس نوعی دیگر ترشی به نام ترشی گُلَک تهیه می گردد. میوه های این گیاه پس از رسیدن، شکوفایی حاصل می نمایند و بخش های گوشتی آن ها به رنگ قرمز در می آید که بسیار شیرین است در حدی که در کازرون مردم به این میوه شکوفای قرمز رنگ شیرین، خاگوک می گویند و در ضرب المثل های خود غذاهای بسیار شیرین را به این میوه تمثیل می کنند. از میوه در مرحله خاگوک (بدون دانه) به صورت خوراکی به عنوان مغذی و شستشو دهنده دستگاه گوارش و گاهی جهت درمان یبوست استفاده می گردد. برگ های این گیاه راه کوبیده و با نمک مخلوط کرده و برای تسکین و التیام خارش های جلدی و جای نیش حشرات به کار می برند.

جهت مصارف دارویی میوه های نارس گیاه را خشک و سپس پودر می کنند و پس از ترکیب کردن با آب به صورت خیسانده به عنوان پایین آورنده قند خون مصرف می نمایند.


مواد لازم برای تهیه ترشی لَگجین خوشمزه

  1. لَگجین به مقدار لازم
  2. آب و نمک به مقدار لازم

طرز تهیه ترشی لگجین خوشمزه

در ابتدای کار لگجین ها را تمیز بشویید و سر و ته آنها را به صورتی بزنید که به لگجین آسیب نرسد.در آب جوشیده ای که سرد شده است قرار دهید و مقداری نمک داخل آن بریزید و به مدت زمان 5 الی 6 روز در یک مکانی بگذارید و در طی این چند روز چندین مرتبه آب نمک آن را عوض نمایید.بعد از این چند روز لگجین ها ا از آب نمک خارج کنید و در آب بریزید و یکی دومرتبه دیگر بجوشانید و دوباره صاف کنید در حین اینکار مراقب باشید که لگجین ها له نشوند.لگجین ها را در یک سبد بریزید تا آب اضافی آن خارج گردد و تلخی لگجین ها از بین برود.بگذارید تا لگجین ها عاری از آب شوند و سرد شوند و داخل یک شیشه بریزید و روی آن را سرکه و نمک بریزید و در جایی خنک قرار دهید.

ترشی لَگجین

ترشی لَگجین

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :3.2 تعداد آرا: 52

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir