هندوانه ابوجهل

گیاهی علفی ، چند ساله ، بن ساقه ضخیم ، ساقه ها گسترده روی زمین ، مودار و زبر ، با پیچک های ساده و یا دو شاخه ، پهنک برگ ها تخم مرغی کشیده ، روی سطح تحتانی دارای کرک های زبر ، دمبرگ ها به طول 1 تا 10 سانتی متر و زبر ، کاسبرگ ها به طول 2 تا 5 میلی متر ، سرنیزه ای ، گلبرگ ها به طول 6 تا 10 میلی متر و عرض 4 تا 6 میلی متر ، سبز مایل به زرد ، دم میوه  به طول 15 تا 40 میلی متر ، فرابر میوه ضخیم شده ، بخش گوشتی میوه تلخ ، دانه های قهوه ای رنگ.

نام های دیگر : خنطل ، حنظل
هندوانه ابوجهل به انگلیسی : cucumis colocynthis

پراکندگی جهانی  :

شمال آفریقا ، اسپانیا ، جنوب غربی آسیا ، غرب و جنوب هند و جزایر قناری .

پراکندگی در ایران :

غالبا در مناطق بکر و بیابانی و کمتر در حاشیه جاده ها و مزارع و باغ ها رویش دارد . یزد ، ایلام ، خوزستان ، فارس ، بوشهر ، کرمان ، هرمزگان ، سیستان و بلوچستان و جنوب خراسان .

اندام مورد استفاده :

ریشه

میوه

دانه

برگ

خواص درمانی :

در طب سنتی ایرانی این گیاه خواص زیادی از جمله ضد دیابت و مسکن درد دارد  و به منظور سقط جنین تجویز میگردیده و امروز جهت درمان قولنج ، اسهال ، بیماری های کلیوی و استفراغ به کار می رود .

میوه رسیده این گیاه در طب سنتی برخی کشور های مدیترانه ای به منظور درمان دیابت مصرف می شود .

میوه زرد رنگ در مصارف دارویی سنتی به عنوان مسهل ، داروی ضد بواسیر و روماتیسم کاربرد دارد.

هندوانه ابوجهل از گیاهان سمی محسوب می گردد. که فراوری این گیاه با نمک یا سرکه ضمن حفظ تاثیر خاصیت ضد دیابتی آن می تواند سمیت این گیاه را کاهش دهند.

این گیاه به دلیل خاصیت مسهلی قوی که دارد در صورت تجویز مقادیر زیاد سبب دل پیچه دردناک ، اسهال و حتی در مقادیر زیادتر سبب اسهال خونی می گردد .

اگر به بیماران دیابتی در روز سه بار در هر بار  100گرم هندوانه ابوجهل خورانده شود سبب کاهش میزان قند خون ناشتا می گردد . میوه این گیاه موجب بهبود بیماری دیابت می شود.

میوه این گیاه هم چنین دارای خواص آنتی اکسیدان می باشد. میوه هندوانه ابوجهل برای درمان عفونت های پوستی و بیماری های روماتیسمی ، درمان یبوست ، دیابت و گلو درد به کار می رود .

مطالعات دانشمندان هندی نشان می دهد که عصاره برگ این گیاه خاصیت ضد میکروبی دارد.

درمان سرطان سینه :

برخی از مطالعات حاکی از آن است که کلو کوزید های کوکاربیتاسین موجود در این گیاه توانایی درمان مقداری از سلول های سرطانی سینه را دارند .

برای اثرات درمانی گیاه کامل مصرف می شود . این گیاه طعم تلخ دارد و مقوی و مسهل است و حمله های صفراوی و تب با آن درمان می شود .

برای درمان اندام های ورم کرده می توان از برگ های این گیاه استفاده نمود .

درمان کرم روده :

برای دفع کرم های روده ای می توان از شیره میوه این گیاه استفاده نمود .

درمان رماتیسم :

برای درمان روماتیسم ، نارسایی های ارداری و یرقان نیز می توان از عصاره ریشه هندوانه ابوجهل استفاده نمود .

همچنین برای درمان بواسیر ، نقرس و عفونت های دستگاه ادراری نیز می توان از جوشانده ای که از ریشه گیاه حاصل می شود استفاده نمود .

میوه این گیاه برای درمان برای درمان برخی بیماری ها نظیر آب آوردن شکم ، نقرس و وجود اختلالات در انقباض ماهیچه قلب مصرف گردد . همچنین میوه گیاه دارای خواصی نظیر تصفیه کننده خون ، باد شکن ، ضد کرم ، ملین ، سقط آور و خنک کننده است و برای درمان بزرگ شدن طحال و درمان غدد سرطانی موثر است .

در مصارف خاجی برای درمان درد های رحمی و التهابات شدید چشم موثر است . برای سیاه نگه داشتن رنگ مو و رشد مو و همچنین درمان نازایی روغن دانه هندوانه ابوجهل موثر می باشد.

کاربرد هندوانه ابوجهل در جنوب ایران :

در منطقه جنوب ایران به نام های خیار گرگو مرسوم می باشد . برای مصارف دارویی دانه های خشک شده گیاه را پودر کرده و با آب ترکیب می نمایند و به صورت خیسانده به عنوان داروی ضد دیابت مصرف می نمایند . مصرف پودر میوه کامل هندوانه ابوجهل را به صورت خیسانده برای درمان یبوست مفید می دانند . ضمن این که مصرف دانه های نجویده این گیاه را مسبب ایجاد بیماری آسم می دانند.

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :4 تعداد آرا: 22

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir