گیاه کرچک

گیاهی چند ساله ( در نواحی گرم و مرطوب )و در سایر نواحی علفی یک ساله ، به ارتفاع 1 تا 4 متر ، بدون کرک ، ساقه ها ایستاده و راست ، در قسمت های فوقانی دارای شاخه های زیاد ، توخالی ، کلفت ، برگ ها دمبرگ دار ، گوشواره ها متصل به هم و ساقه آغوش ، پخنک برگ تخم مرغی – یر نیزه ای ، دندانه دار ، گل ها در گل آذین خوشه ای ، محوری یا انتهایی ، گل های نر دارای گل پوش 3 تا 5 لوبی ، دارای پرچم های متعدد ، گل ماده با گل پوش 5 لوبی ، میوه کپسول ، مستطیل – بیضی ، پوشیده از خار های نرم ، دانه بدون کرک و دارای پوسته ای سخت و محکم . ( معرفی کامل گیاه کرچک + فواید و عوارض )

طبع کرچک : گرم و خشک
کرچک به انگلیسی :Castor
معرفی کامل گیاه کرچک + فواید و عوارض

پراکندگی جهانی :

جنوب و غرب اروپا ،ترکیه ، ایران ،افغانیستان ، آسیای گرم و مرطوب ، آفریقا و آمریکای جنوبی .

پراکندگی در ایران :

غالبا به صورت کاشته شده وجود دارد ، ولی در استان بوشهر در حاشیه نخلستان ها به وفور به صورت خودرو یافت می شود . گرگان ، مازندران ، گیلان ، یزد ، خوزستان ، بوشهر ، هرمزگان ، سیستان و بلوچستان ، خراسان و سمنان و حتی جنوب تهران .

اندام مورد استفاده گیاه :

برگ

دانه

روغن دانه

خواص درمانی :

در مصارف سنتی از روعن استخراج شده از دانه های کرچک به عنوان ملین و مقوی استفاده می شود.

همچنین این گیاه در طب سنتی در کشور بلژیک برای درمان بیماری های متعددی همچون دیابت ، ضعف و سستی ، ازدیاد خون قاعدگی ، سردرد ، دندان درد و رماتیسم مورد استفاده قرار می گیرد.

در مصر قدیم و همچنین در شرق دور روغن کرچک برای درمان زخم ها ، مداوای پوست و تقویت موی سر استفاده میگردیده است .

روغن کرچک ملینی با اثری ملایم است و هم چنین دافع انگل نیز هست . دانه های این گیاه سمیت بالایی دارند . روغن کرچک در طب سنتی به عنوان عاملی موثر در شروع درد های زایمان مورد توجه بوده است.

به دلیل اینکه مصرف روغن کرچک سبب تحریکات روده ای نمی شود ، بنابراین مناسب ترین داروی مسهلی در طی دوران بارداری است. روغن کرچک دارای اثرات تحریک کننده ای است که سبب ایجاد انقباضات رحمی در زنان باردار می گردد.

از دوران مصر باستان تا کنون از روغن کرچک جهت تحریک و آماده سازی دهانه رحم استفاده می گردیده است . استفاده از روغن کرچک برای خانم های باردار که از تاریخ بارداریشان گذشته به منظور کمک به شروع درد های زایمان توصیه می گردد.

مژگان بلند : 

برای زیبایی مژگان‌تان هم روغن کرچک بمالید. با استفاده از این روغن دیگر احتیاجی به مژه مصنوعی نخواهید داشت، اما روغن کرچک چسبنده است، پس مراقب باشید داخل چشم‌تان نرود.

ضدچروک زیر چشم : 

اگر نگران چروک زیر چشمان‌تان هستید، از روغن کرچک غافل نشوید، زیرا یکی از بهترین راه‌حل‌ها برای درمان آن است. شب‌ها پیش از خواب کمی روغن کرچک زیر چشمان‌تان بزنید، اما مراقب باشید داخل چشم‌تان نرود.

رشد موها : 

روغن کرچک کمکی فوق‌العاده برای رشد موهاست. آن را با روغن نارگیل مخلوط کنید و شب پیش از خوابیدن پوست سرتان را با این ترکیب بخوبی ماساژ دهید. شب تا صبح این ماده را روی سر بگذارید تا کاملا جذب شود. صبح به حمام بروید و موهایتان را با شامپو بشویید.

خاصیت ضد میکروبی :

معرفی کامل روغن کرچک
معرفی کامل روغن کرچک

محققان در عربستان صعودی دریافتند که عصاره برگ های تازه کرچک دارای خاصیت بالای ضد میکروبی می باشد.

بخش های هوایی این گیاه خاصیت آنتی اکسیدان طبیعی بالایی دارد .

درمان ورم لثه :

محققان برزیلی در مطالعات انجام شده روی گیاه کرچک دریافتند که کرچک می تواند باعث بهبود وضعیت بالینی ورم ناشی از دندان های مصنوعی در بیماران مسن و سالخورده شود .

هندی ها از این گیاه به طور گسترده ای به عنوان گیاه محافظت کننده کبدی برای درمان زردی استفاده می کنند .

روغن کرچک دارای اثرات مختلفی نظیر ضد دیابت ، ضد درد ، ضد ویروس ایدز ، ضد قارچ ، ضد سم ، ضد عفونی کننده ، مخافظت کننده کبد ، سمی ، تحریک کننده سیستم ایمنی بدن و خلط آور است . برای تسریع قاعدگی می توان برگ های آن را روی شکم گذاشت و همچنین گذاشتن برگ آن روی سر مثل مسکن سردرد می باشد .

کاربرد های کرچک در جنوب ایران :

این گیاه به نام محلی کرنتی یا کرناتو خوانده می شود . از روغن دانه گیاه در مصارف داخلی برای درمان یبوست و در استعمال خارجی برای از بین بردن لکه های دست و صورت استفاده می گردد.

برای تقویت سر و موی سر از روغن کرچک به صورت مالشی بر روی سر استفاده می کنند.

روش استفاده برای تقویت مو


اگر به استفاده از روغن کرچک برای تقویت رشد موی خود علاقمند هستید، می‌توانید چند قطره از این روغن را روی پوست سر خود بمالید. همچنین، شما می‌تواند چند قطره از این روغن را روی بخش میانی و نوک تار‌های مو ماساژ دهید که ممکن است به محافظت در برابر شکستگی و بهبود بافت مو کمک کند.

اگرچه زمانبندی ایده‌آل برای ماسک‌های مبتنی بر روغن کرچک همچنان نامشخص است، اجازه دهید این روغن حدود دو ساعت روی سر باقی بماند. برای پیشگیری از ریزش روغن کرچک و لک شدن لباس یا چیز‌های دیگر، شما می‌توانید تا زمانی که قصد شستن مو را دارید، سر خود را با یک کلاه حمام بپوشانید.

بسیاری از کارشناسان مراقبت از مو استفاده از روغن کرچک برای یک بار در هفته را توصیه کرده اند. استفاده با تکرر بیشتر می‌تواند به انباشت روغن روی سر و بروز مشکلاتی مانند کدر شدن مو منجر شود.

از آنجایی که روغن کرچک بسیار سنگین و پاک کردن آن از روی مو اغلب دشوار است، دستورالعمل‌های درمانی مبتنی بر آن معمولا رقیق کردن این روغن با روغن‌های گیاهی دیگر مانند روغن نارگیل یا جوجوبا را توصیه می‌کنند. ترکیب روغن‌ها می‌تواند به کاهش بوی قوی روغن کرچک نیز کمک کند که برای افراد بسیاری بوی ناخوشایندی است.

بهترین نوع روغن کرچک


طرفداران روغن کرچک اغلب انتخاب محصولات ارگانیک و تهیه شده از طریق پرس سرد را توصیه می‌کنند. گفته شده است که روغن‌های تهیه شده به روش پرس سرد از کیفیت بالاتر و محتوای مواد مغذی بیشتر نسبت به روغن‌های تهیه شده در دما‌های بالاتر برخوردار هستند.

توجه

اگر برای مقابله با ریزش مو قصد استفاده از روغن کرچک را دارید، به خاطر داشته باشید که ریزش مو ممکن است نشانه‌ای از یک مشکل سلامت زمینه‌ای باشد ، از این رو، مراجعه به پزشک و بررسی دقیق شرایط در صورت مواجهه با ریزش مو بدون دلیلی مشخص پیش از هر اقدام دیگری اهمیت دارد.

تقویت مو در طب سنتی

منبع : yjc

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :4.4 تعداد آرا: 51

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir