ویتامین B

این ویتامین از ویتامین های محلول در آب است که عملکرد آن در بدن به این شکل است که سوخت ساز یا همان متابولیسم را افزایش می دهد ، که نقش مهمی در متعادل شدن وزن انسان دارد . ویتامین B موجب شفاف و شادابی پوست شده و برای قوه بینایی بسیار مفید است .

گروه ویتامین B در فرآیند کربوهیدرات که سوخت بدن برای تامین انرژی را موجب می شود بسیار اهمیت دارد ، همچنین این ویتامین برای پوست ، مغز ، چشم و کبد دارای اهمیت فراوانی است .

این ویتامین شامل 8 نوعویتامین B می شود که ترکیب هر 8 نوع آن به ویتامین B کمپلکس معروف است .

ویتامین B کمپلکس
ویتامین B کمپلکس

8 ویتامینی که B کمپلکس را شامل می شوند عبارت اند از :

  1. تیامین B1
  2. کوبالامین B12
  3. بیوتین B7
  4. فولات یا اسید فولیک B9
  5. نیاسین B3
  6. ریبوفلاوین B2
  7. اسید پانتوتنیک B5
  8. پیریدوکسین B6

مهمترین منابع ویتامین B1 :

  • پسته که موجب رفع استرس و اضطراب می شود .
  • ماهی چرب ، که دارای چربی سالم بوده و ویتامین B1 فراوانی دارد .
  • ارده که علاوه بر ویتامین B1 از آهن و روی فوق العاده ای برخوردار است و موجب افزایش انرژی می شود .
  • لوبیا ها که همه نوع لوبیا دارای این ویتامین هستند .

منابع ویتامین B2

  • هویج ویتامین B2 فراوانی دارد که برای قوه بینایی و سلامتی پوست انسان حائز اهمیت است .
  • شیر بهترین منبع ویتامین B2 است و دارای کلسیم بسیار بوده که سوخت و ساز بدن را بهبود می بخشد .
  • پنیر برای تامین ربوفلاوین داری اهمیت بسزایی است.

بادام علاوه بر ویتامین بی دارای ویتامین ایی ، مس ، پتاسیم و کلسیم بسیار بالایی است .

یکی دیگر از مواد غذایی تخمه است که حاوی ویتامین B3 است و همچنین منبع پروتئین و مواد معدنی است که نیاسین بالایی دارد و علاوه بر تخم مرغ چغندر نیز این خصوصیا ت را دارد.و از آنتی اکسیدان بالایی برخوردار بوده و در سم زدایی بدن نقش بسیار مهمی دارد .

کرفس نیز دارای B3 بوده ، و برای دفع سنگ کیسه صفرا و تمیزی کبد بسیار مفید است .

مارچوبه علاوه بر ویتامین B مقداری زیادی مواد مغذی دارد و شامل ویتامین هایی مثل C و K و منگنز می شود .

جگر دارای ویتامین B12 است ، که با داشتن آهن فراوان به بهبود عملکرد مغز کمک می کند.

کمبود ویتامین B با بدن چه میکند ؟

در کسانی که مشکل هضم و گوارش دارند و انواع ناراحتی های معده را دارند کمبود این ویتامین بیشتر دیده می شود . همچنین افرادی که دچار خستگی مفرط و ضعف و سرگیجه هستند و افراد گیاه خوار که پروتئین را از برنامه غذایی خود حذف کردند دچار فقر ویتامین ب هستند .

افراد بالای 50 سال بیشترین نرخ کمبود این ویتامین را در میان مردم دارند . که حتی گاهی مجبور به تزریق آن می شوند .

کمبود این ویتامین ممکن است در برخی موجب سوزش سره دل ، بیخوابی ، بی اشتهایی و افسردگی شود .

در اطفال می تواند باعث اختلال رشد، کم خونی و مشکلات حرکتی شود . اگر فردی به ریزش شدید مو دچار است پزشک در معاینه اولین آزمایش را به بررسی ویتاین B اختصاص می دهد . چون کمبود آن به طور جدی در این افراد دیده می شود .

خوب است این ویتامین را در برنامه غذایی خود گنجانده ، و از مزایای و فواید بی شمار آن بهره مند شویم .

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :5 تعداد آرا: 3

هنوز کسی رای نداده...