ضرب المثل « کوه به کوه نمیرسد ولی آدم به آدم میرسد » یکی از پر کاربرد ترین ضرب المثل های فارسی می‌باشد ، در این مطلب داستان به وجود آمدن این ضرب المثل به همراه انشا با موضوع آن را برای شما عزیزان قرار داده ایم ، امیدواریم برای شما مفید باشد . ( کوه به کوه نمیرسد آدم به آدم میرسد یعنی چه ? )

کوه به کوه نمیرسد آدم به آدم میرسد یعنی چه ?
کوه به کوه نمیرسد آدم به آدم میرسد یعنی چه ?

داستان ضرب المثل کوه به کوه نمی رسد

در زمان‌های بسیار دور ، دو روستا در نزدیکی یکدیگر وجود داشتند که هر کدام در دامنه‌ی کوهی قرار گرفته بودند و به نام‌های «بالاکوه» و «پایین کوه» معروف بودند.  

گفته می‌شود که چشمه‌ی آبی ، در روستای بالاکوه وجود داشت که آب آن به روستای پایین‌کوه هم میریخت . این چشمه آب مزارع کشاورزی هر دو روستا را سیراب می‌کرد و از اهمیت بالایی برخوردار بود.

یک روز حاکم روستای بالا کوه تصمیم می‌گیرد زمین های روستای پایین کوه را به سلطه خود درآورد .

جلسه‌ای ترتیب می‌دهد و همه‌ی مردم روستا را دعوت می‌کند و به آنها می‌گوید که این چشمه داخل روستای ما قرار دارد و دلیلی ندارد که ما آب را به صورت مجانی در اختیار روستای پایین‌کوه قرار دهیم. مردم هم با حرف‌های او موافقت کردند و تصمیم گرفتند که مسیر آب را به روستای پایین‌کوه مسدود کنند .

اندکی بعد، مردم روستای پایین کوه متوجه شدند که اهالی روستای بالا کوه، جلوی مسیر آب را مسدود کرده اند و آب به سمت روستایشان نمی‌آید. این خبر را به حاکمشان گزارش دادند و به همراه او به روستای بالا کوه رفتند و از حاکم روستای بالاکوه خواستند که مسیر حرکت آب را باز کند .

حاکم روستای بالا‌کوه به خواسته‌ی آن‌ها توجهی نکرد و به آن‌ها گفت که اگر می‌خواهید آب را بر شما مسدود نکنم باید به ما پول بدهید ، وگرنه از رسیدن آب به روستای شما جلوگیری خواهم کرد و باید قبول کنید روستای بالا کوه قدرت این کار را دارد و شما باید از ما اطاعت کنید و این دو کوه هیچ زمانی به هم نخواهند رسید. اهالی روستای پایین کوه وقتی سخنان حاکم بالا کوه را شنیدند، عصبانی و نگران شدند و به روستای خود بازگشتند. 

چند روز بعد

حاکم پایین‌کوه برای نجات مردم روستایش فکری به ذهنش رسید. دستور داد تعدادی چاه درست کنند.

مردم روستا که حاکم خود را فرد عاقلی میدانستند، دست به کار شدند و فورا تعدادی چاه کندند ، سپس حاکم گفت این چاه ها را به یکدیگر وصل کنید ، با اتمام این چاه ها یک قنات بسیار پر آب به وجود آمد که آبی که به چشمه بالا کوه میرفت را به سمت پایین کوه می‌آورد .

وجود این قنات باعث شد دیگر چشمه بالاکوه خشک شود و مردم بالاکوه در بی آبی قرار بگیرند . حاکم روستای بالاکوه از ماجرا با خبر شد و برای تسلیم به روستای پایین کوه رفت .

حاکم پایین کوه به حاکم بالاکوه گفت : یادت می‌آید آن روز به من گفتی کوه به کوه نمیرسد ؟ درست میگفتی کوه به کوه نمیرسد ولی آدم به آدم میرسد .

این جمله به ضرب المثل تبدیل شد و هر گاه کسی از قدرت خود سوء استفاده کند و حق کسی را پایمال کند گفته می‌شود .

کوه به کوه نمی‌رسد ولی آدم به آدم می‌رسد.


انشا ضرب المثل کوه به کوه نمیرسه

در این دنیای بزرگ هر عمل خوب یا بدی که انجام بدهیم عکس العمل آن به خودمان باز میگردد . اگر به دیگران خوبی کنیم در آینده آنها نیز به ما خوبی خواهند کرد و اگر به دیگران بدی کنیم با گذشت زمان ما به آنها نیاز پیدا میکنیم و آنها پاسخ بدی ما را میدهند .

دنیا با تمام بزرگی اش آنقدر کوچک است که ما انسان ها حتما بعد از مدتی دوباره به یکدیگر احتیاج پیدا میکنیم ، چه خوب است با خوبی کردن به یکدیگر این امکان را به وجود آوریم که در زمان سختی از یکدیگر کمک بگیریم .

اگر کسی در سختی قرار گرفت باید به او کمک کرد زیرا شاید مدتی بعد ما دچار مشکلی شویم که همان فرد بتواند مشکل ما را حل کند .

نتیجه گیری ضرب المثل کوه به کوه نمیرسه

انسان باید در زمانی که دیگران در سختی و دشواری قرار دارند به آنها کمک کند زیرا ممکن است در آینده ما نیز به کمک دیگران نیاز پیدا کنیم .

اگر به فردی در زمان سختی و دشواری بدی کنیم شاید مدتی بعد به همان فرد احتیاج پیدا کنیم و دیگر نمیتوانیم انتظار کمک داشته باشیم .

کوه به کوه نمیرسه آدم به آدم میرسه به انگلیسی

The world is but a little place, after all.

Mountain does not reach mountain, man reaches man

Friends may meet , but mountains never greet


ضرب المثل کج دار و مریز

ضرب المثل نوش دارو بعد از مرگ سهراب

یکی به نعل میزند یکی به میخ

مجموعه ضرب المثل های تهرونی

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :4.5 تعداد آرا: 50

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir